Glasögon-frågor

zoller

Trådstartare
Jag behöver hjälp från glasögonägare, jag är glad över att få bära glasögon men samtidigt lite osäker på om de finns saker att tänka på som typ storlek, olika behandlingar på glas, etc.

Vad har ni för glasögon?
Använder ni glasögon dagligen? Behöver man ha fler par eller varvar ni med linser?
Ska man köpa en modell som är tidlös och lite tråkiga(om de nu finns) eller de fina i glada färger som man kanske tröttnar på sen?

Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Kommer behöva köpa två par, ett par till datorn och ett par till bilen. Optikern menade på att behandlade glas är att föredra men de kostar ju mer också, samtidigt som man ska ha glasögonen i några år, är de stor skillnad enligt er?

Tittade på nätet och de verkar ju mkt billigare men då kanske man får problem att ställa in dem eftersom de inte finns någon butik att gå till?

Alla bra råd välkomnas!!!:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag har haft glasögon i 12 år nu. Använder glasögon från jag vaknar tills jag går å lägger mig. Sa när jag behövde glasögon att jag aldrig skulle använda dom & istället köpa linser.... Jag är inne på mitt femte par nu ;)
Jag har alltid köpt glasögon hos en optiker, dels för lite råd & dels för att få professionell hjälp med passform & dylik.
Jag använder alltid samma glasögon, byter ca vartannat år. Använder däremot linser under fina soldagar & när jag går på krogen, mycket smidigt.

Jag tycker helt klart man ska köpa ett par glasögon man trivs med som man tycker är snygga. I början är det alltid ovant, även när man köper nya bågar innan man vänjer sig, men sen blir bågarna en vanesak.
Jag köper oftast märkesbågar eftersom det vanligtvis är dom jag tycker är snyggast. Däremot är det ju oftast glasen som kostar. jag väljer alltid glas som är lite dammavstötande pga stallet & även glasögon som reflektera bort ljus.

Jag behöver hjälp från glasögonägare, jag är glad över att få bära glasögon men samtidigt lite osäker på om de finns saker att tänka på som typ storlek, olika behandlingar på glas, etc.

Vad har ni för glasögon?
Använder ni glasögon dagligen? Behöver man ha fler par eller varvar ni med linser?
Ska man köpa en modell som är tidlös och lite tråkiga(om de nu finns) eller de fina i glada färger som man kanske tröttnar på sen?

Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Kommer behöva köpa två par, ett par till datorn och ett par till bilen. Optikern menade på att behandlade glas är att föredra men de kostar ju mer också, samtidigt som man ska ha glasögonen i några år, är de stor skillnad enligt er?

Tittade på nätet och de verkar ju mkt billigare men då kanske man får problem att ställa in dem eftersom de inte finns någon butik att gå till?

Jag älskar glasögon!
Har åtta par som jag varierar mellan och ser dem som en accessoar. Har gärna roliga, något enstaka par är diskreta. Letar just nu efter ett par perfekt gröna...

Jag har nästan bara glasögon från specsavers, köper behandlade glas ibland, men absolut inte till alla. Betalar däremot gärna lite extra för att få tunna glas. Köper de bågar som faller mig i smaken, bryr mig inte så mycket om märken egentligen. Favoriterna just nu är ett par från Tiger, och ett par märkeslösa/specsavers egna märke.

Jag har inte köpt på nätet, det är alldeles för roligt att prova i butik :D
Linser köper jag däremot på nätet, använder det dock väldigt sällan. Typ bara när jag ska sportcykla ordentligt.

Jag har bara läsglasögon, köpte på internet men de har tyvärr fel storlek på näsbryggan. De var så billiga så ingen idé att skicka tillbaka, så jag använder dem ändå men ska köpa nya nu eftersom jag ändå använder dem ofta. Så skulle inte rekommendera att köpa på nätet utan att veta exakt vilket storlek du ska ha, särskilt när du ska använda dem så ofta är det ju viktigt att de är bekväma :)

Vad har ni för glasögon? Jag har ett par Vogue, men kommer i dagarna att beställa ett par RayBan Clubmasters.

Använder ni glasögon dagligen? Behöver man ha fler par eller varvar ni med linser? Japp, annars kan jag inte se :D Jag använder bara ett par, dels för att jag inte haft råd med fler och dels för att jag inte känner att jag behöver mer än ett par. Kommer dock att behålla dessa som reserver när jag köper nya, för att typ ha i jul när jag åker hem då jag kommer att åka ut till ridskolan och rida = vill inte råka skada de nya. Varvar ej med linser.

Ska man köpa en modell som är tidlös och lite tråkiga(om de nu finns) eller de fina i glada färger som man kanske tröttnar på sen? Jag tycker att du ska känna dig fram och testa många bågar. Personligen skulle jag inte välja ett par färg-glada bågar då de inte passar mitt ansikte eller "mina färger". Att välja glasögon är lite som att välja en accessoar du kommer använda för att "dekorera" ditt ansikte :)

Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Utseendemässigt? Nej. Hållbarhet? Har ingen aning. Som jag sa tidigare, ta dig tid att prova flera olika bågar i alla prisklasser och utformningar tills du hittar bågen du känner att du trivs i.

Kommer behöva köpa två par, ett par till datorn och ett par till bilen. Optikern menade på att behandlade glas är att föredra men de kostar ju mer också, samtidigt som man ska ha glasögonen i några år, är de stor skillnad enligt er? Har ingen erfarenhet av detta, minns inte om mina glas är behandlade eller ej.

Tittade på nätet och de verkar ju mkt billigare men då kanske man får problem att ställa in dem eftersom de inte finns någon butik att gå till? Jag skulle nog inte våga beställa glasögon över nätet eftersom det är en sådan stor utgift så jag vill liksom att det blir rätt från början :o

Perfekt tråd för mig!
Har vart inne hos optikern idag och beställde två par!
Var lite tråkigt, hittade en modell som jag trivdes väldigt bra i. Tanken var från början att ha ett par som står ut lite mer och ett som var lite mer diskret. Men valde istället en diskret färg och en grönfärg som syns.
Varvar med linser emellanåt.
Köper på smarteyes där man får rabatt på andra paret.

Min fd klasskompis hade ett par Ray ban (skiiiiiiiiiiiiitsnygga wayfarer) och jag köpte likadana fast utan styrka :angel:
Tycker det är fint (snyggt) med glasögon.

Jag har 4 par glasögon och använder glasögon dagligen. Läsglasögonen använder jag när jag läser och sitter vid datorn. Jag har både haft billiga och dyra. Tycker de har hållit lika bra. Nuvarande glasögon köpte jag på Smarteyes.

Jag har aldrig glasögon när jag rider eller tränar, vilket gör att jag har linser nästan alla dagar i veckan.

Köpte i våras ett par glasögon som jag gillar, så det blir lite oftare jag använder dom nu iaf.
Synundersökning för både glasögon och linser brukar jag göra hos riktig optiker, men har köpt senaste paren glasögon från internetbutik som även har riktiga butiker. Då blir allt utprovat i butik, men glasögonen får man hemskickade.

Kapar tråden liten.
Hur gör ni som har glasögon när ni rider?
Jag fick visserligen mina glasögon innan jag sålde hästen, men då hade jag ett väldigt litet synfel. Nu ser jag så dåligt att jag inte skulle våga rida utan glasögon (av hänsyn till typ träd :D ) och har funderat på detta om jag nu skulle återuppta ridningen. Är inte glasögonen bökiga under hjälmen? Linser är inte ett alternativ då mina synfel inte kan avhjälpas med linser...

Jag har haft glasögon i ca 15 år. Tar på mig om innan jag går upp ur sängen och tar av mig dom det sista jag gör innan jag somnar.

Jag väljer alltid mörka diskreta bågar när jag köper nya, alltid i butik. Gillar att kunna gå tillbaka och få hjälp med att ställa in om de blir snea eller liknande. lägger alltid till extra och köper glas som är behandlade lite mer.

Jag har även linser som jag använder soliga dagar på sommaren, när jag hopptränar, är i badhuset och liknande.

@Lillagoajag har inga problem att rida i glasögon. märker inte va dem, om de sitter ordentligt. Men på vintern när jag hopptränar så har jag linser blir ju mycket rida sedan vänta när de andra rider, och då immar gärna glasögonen igen.

Rider inte för tillfället, men har aldrig haft problem med det. Hade alltid glasögon när jag red. Har inte varit något problem när jag trillat av heller, glasögonen har suttit kvar. Man måste ju kunna se när man rider. Har inte varit något problem att ha i stallet heller. Glasögon under hjälmen är ju inte värre än att ha glasögon när du har cykelhjälm. Har aldrig tänkt på att det skulle störa mig.
;) Då trillar glasögonen lättare av när man t.ex. har små barn i knäet.

Under årens lopp har jag köpt glasögon i allt från vanlig optikbutik, "billighets" optikbutik och på nätet. Har under de flesta år bara haft ett par glasögon bara. Men sist köpte jag 2 par på Specsavers, upplever att det är dom som verkar "klenast" efter ett tag. Paret som jag köpt på nätet har hållit lika bra som från vanlig optikbutik, var att synen ändrats lite och att jag var sugen på ett par nya som gjorde att jag bytte till ny båge.

Brukar köra med extra tunna glas för att inte få toktjocka glas på näsan och någon behandling av glaset, men minns inte vilken.

Mitt tips är att gå runt lite i olika glasögonbutiker och prova bågar, be om råd, när du klurat ut vilken typ du gillar kan du ju också kolla på nätet. Då får man låna hem några provbågar och skickar tillbaka bågarna gratis (för man kanske inte gillar något av paren). Känns bättre än som t.ex. Smarteyes där man bara får prova bågarna i butiken.

Justera glasögon som du köpt på nätet kan du ju göra i vanlig optikbutik (typ ändra skalmen bakom örat och sånna saker) men då brukar dom ta betalt 50:-.

Vad har ni för glasögon?
Ett par stora bruna saker.
Använder ni glasögon dagligen? Behöver man ha fler par eller varvar ni med linser? Jag kör linser nästan alla dagar i veckan eftersom jag hatar att ha glasögon. Har bara ett par eftersom ett par vettiga glasögon för mig kostar 4000-5000 kronor så har inte direkt råd med flera..
Ska man köpa en modell som är tidlös och lite tråkiga(om de nu finns) eller de fina i glada färger som man kanske tröttnar på sen? Jag skulle säga att det beror på hur ofta du har råd att byta.
Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Kommer behöva köpa två par, ett par till datorn och ett par till bilen. Optikern menade på att behandlade glas är att föredra men de kostar ju mer också, samtidigt som man ska ha glasögonen i några år, är de stor skillnad enligt er? Lite kvalitetsskillnad är det nog allt. Men det viktigaste är väl att du trivs med bågarna. När det gäller själva glasen så har jag aldrig provat glas utan dom vanliga "extrafinesserna" så det kan jag inte uttala mig om.

Bra fråga, Hur gör ni när ni rider med glasögon? Immar de inte lätt igen? Eller kan man ha imm-behandling på glasen kanske?

Vad har ni för glasögon?

Haft glasögon i kanske 20 år? Fick linser när jag började 2:an på gymnasiet.
Använder glasögonen kanske max 3 timmar/dag (oftast mindre, oftast aldrig alls) utan har alltid linser.

HATAR att ha glasögon. dom blir flottiga när jag jobbar (svett) och immar igen när man går in och ut på vintern.

Jag behöver hjälp från glasögonägare, jag är glad över att få bära glasögon men samtidigt lite osäker på om de finns saker att tänka på som typ storlek, olika behandlingar på glas, etc. Vad har ni för glasögon? Använder ni glasögon dagligen? Behöver man ha fler par eller varvar ni med linser? Ska man köpa en modell som är tidlös och lite tråkiga(om de nu finns) eller de fina i glada färger som man kanske tröttnar på sen? Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Kommer behöva köpa två par, ett par till datorn och ett par till bilen. Optikern menade på att behandlade glas är att föredra men de kostar ju mer också, samtidigt som man ska ha glasögonen i några år, är de stor skillnad enligt er? Tittade på nätet och de verkar ju mkt billigare men då kanske man får problem att ställa in dem eftersom de inte finns någon butik att gå till? Alla bra råd välkomnas!!!:bow::bow::bow::bow::bow:
Jag behöver hjälp från glasögonägare, jag är glad över att få bära glasögon men samtidigt lite osäker på om de finns saker att tänka på som typ storlek, olika behandlingar på glas, etc. Vad har ni för glasögon? Använder ni glasögon dagligen? Behöver man ha fler par eller varvar ni med linser? Ska man köpa en modell som är tidlös och lite tråkiga(om de nu finns) eller de fina i glada färger som man kanske tröttnar på sen? Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Kommer behöva köpa två par, ett par till datorn och ett par till bilen. Optikern menade på att behandlade glas är att föredra men de kostar ju mer också, samtidigt som man ska ha glasögonen i några år, är de stor skillnad enligt er? Tittade på nätet och de verkar ju mkt billigare men då kanske man får problem att ställa in dem eftersom de inte finns någon butik att gå till? Alla bra råd välkomnas!!!:bow::bow::bow::bow::bow:

Igår ville fånen inte va med så gör ett nytt försök.

Många nybörjarglasögonbärare gör missar med passformen på glasögon och tycker det är obekvämt med glasögon. Eller mer obekvämt än vad det behöver vara.
Några grejer som man kanske inte tänker på är bredden på bågen, tar men en båge som är bredare än ansiktet blir det svårt att passa in över öronen. Är den för smal trycker skalmarna på tinningarna. Inte bekvämt.
Glaset behöver vara rätt storlek, om det är för litet kommer du behöva röra mycket på huvudet för att se genom glaset istället för över eller under.
Är det för stort kan det ta i kinder tex och det är ju inte heller bekvämt.
Och beroende på vad du har för näsa funkar olika typer av bågar. Jag har tex platt och bred näsrot vilket gör att jag behöver sadlar för att glasögonen inte ska hamna för långt ner och för att ögonfransarna inte ska ta i glaset.

När du provar glasögon, testa att titta upp, ner och åt sidorna för att se hur stort synfält du har.

Bra inpassning i butik är guld värt! Jag får ofta gå tillbaka ett par gånger för att de ska sitta perfekt och va bekväma.
Har man bara haft solglasögon förr så vet man kanske inte hur ett par glasögon ska sitta för att passa riktigt bra.

Jag köper alltid två par på specsavers. De jag gillar bäst i butiken och första tiden efter köpet är de som används minst i längden. Favoriterna blir alltid "reservparet" för mig av nån konstig anledning.

Ska du köra bil med glasögonen är antireflexbehandling ett måste. Jag brukar ta extra tunna glas också, då blir de även starkare så de blir inte lika mycket skav.

Jag har aldrig köpt några 10000 kronors glasögon. Jag vill och behöver byta glasögon ganska ofta, dels pga att synen ändras och dels pga att jag tröttnar.
Använder endagarslinser ibland, vid simning och ibland på fest typ. Kan inte ha linser alltid pga ärrvävnad på insidan av ögonlocken efter allergi.
Idag trivs jag väldigt bra med glasögon också.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
594
Senast: Åsa A
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
907
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka