Glappar= alltid skadligt?

Sv: Glappar= alltid skadligt?

alice skrev:
Sen berättade Jimmy en del om skillnaden i hoppsadlars anpassning och dressyrsadlars anpassning....Mycket intressant! :angel:

//Alice

Jag tycker också det skulle vara mycket intressant! Berätta! :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Startar egen tråd om detta eftersom det "glider" ifrån ursprungstråden en del.

//Alice

jag har väldigt svårt att tro at en glappade sadel kan vara bra.
om inte annat så sitter inte ryttaren still heller när sadeln glappar.
(plus att den antagligen ligger ner och trycker på manken)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om att det verkar konstigt. Om jag ska referera till Evergreens bilder, mycket tror jag inte att en passade sadel ska glappa vid ridning. Det verkar märkligt.
Men när vi stod i stallet, stallägaren och jag (jag tänkte passa på och kolla hur en korrekt anpassad sadel ligger), så medger jag att jag blev mycket förvånad över att det skulle vara så att den inte låg an hela vägen. Men när stallägaren förklarat Jimmys motivering för JUST DEN HÄSTEN (kort rygg och överbyggd bak) svalde jag allt med hull och hår! På en annan häst kanske det ska se helt annorlunda ut. Det jag ville få fram var att man ska inte, rakt av, säga att en sadel som ligger 100% stilla på hästryggen vid arbete, passar. Det kan vara så illa att sadeln istället låser hästen.....Men som sagt....det är INDIVIDUELLT!

//Alice

Jag har hört något liknande. Sadeln ska inte glappa vid ridning, men det kan mycket väl vara ett glapp mellan rygg och bakvalv när hästen står still. När hästen rids så kommer den att höja ryggen det är DÅ sadeln ska ligga bra. Därför kan man inte säga hur sadeln passar bara genom att lägga på en sadel på en häst utan att ha sett den röra sig under ryttare.

Vi kommer ej att köpa sadeln!
Men man blir ju lite konfys över att en sadelutprovare som ska vara svenskdiplomerad kan säga att den passar perfekt?

Iofs har jag fått reda på ditt & datt om honom nu, och skulle ej ha anlitat honom nu i helgen om jag vetat om det.

Vill någon bli varnad ;) (veta vem det är) får ni pm:a!

Tycker det här är väldigt intressant!! Jag har noterat mig att min häst nästan jobbar bättre med min Prestige sadel, som egt är båda för vid och för svängd (har fårskinnspad under) än han gör med sin Specialanpassade rakare Passier!! Men JAG sitter inte bra i den sadeln på honom, så min sits blir dålig. Men hästen har som sagt mkt lättare att runda ryggen och skjuta på!

Jag red med den sadeln i några mnd innan jag fick hem hans egen, och han kollades regelbundet av massör. Han hade aldrig ont i ryggen... Han är också lite överbyggd med hög manke (mkt fullblod) men har rak rygg. Prestigen ligger inte alls bra när han står i stallgången.

Tänkvärt!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 412
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 289
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka