Glansig päls

F

Fannyyy

Hej!
Jag får i veckan en foderhäst som jag tar hand om under vintern och ev. längre.
Ponnyn är jättefin att rida och go i boxen, men hans päls är inte den vackraste.
När han kommer vill jag genast sätta igång att fixa honom fin och glansig. Det mesta om pälsen vet jag, att rykt och åter rykt är det viktigaste. Men finns det några vitaminer, mineraler, foder? som kan hjälpa till att få pälsen len och glansig?
Hoppas någon kan hjälpa till i alla fall!
(vet inte om tråden ligger rätt men...:crazy: )
/Fannyyy

Sv: Glansig päls

B-vitamin brukar vara bra, likaså linfröpellets eller -olja.

När du badar honom så blanda i lite barnolja i vattnet och sedan innan hästen torkar så sprayar du med pälsglans. Då blir pälsen verkligen len och fin och mycket mera motståndskraftig mot smutsen.

Lycka till! :)

ohh!
Man tackar så mycket!:D
Ska prova det, fast det är ju inte så bra att duscha dom på vintern...
:bump: Fannyy!

Foderjäst/bryggerijäst. Rena dunderkuren för vissa hästars päls. Värt att pröva ivartfall. Inte så dyrt heller

jag ger fodergäst, som AKB skriver är de en riktigt dunderkur, + att de är som sagt billigt betalar för 6 kg (eller var de 5kg, i alla fall är hinken från svenska foder) 116kr, jag ger 2 dl om dagen, så denna hink håller lääänge.. =P

Jag ger mina hästar flytande aloe vera, fungerar super!

Foderjäst/bryggerijäst. Rena dunderkuren för vissa hästars päls. Värt att pröva ivartfall. Inte så dyrt heller

Japp foderjäst är verkligen jättebra för hästen! De får fin o blank päls!
Dessutom är det skitbra att ge när de fäller och sätter päls!
Ge honom foderjäst!!

Tack så mycket alla!
:D Verkligen kul att ni ville hjäpla till! :bow:

om hästen har fått fördåligt med mat kan glansigheten i pälsen bli mer matt, ge hästen den maten den behöver så att den inte får förlite av något.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej på er!! Jag är inte duktig på att räkna på foderstater men har fått hjälp att fixa foderstat till min häst. Han är ett fullblod på...
2
Svar
28
· Visningar
9 397
Senast: Linnpan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka