Glädjetråd!! Montésadel!

Ballerina

Trådstartare
Hoppas moderatorn tillåter att jag gör en liten lyckotråd!

Sitter nämligen just nu och väntar på att min nya montésadel som jag beställt ska komma!
Den kommer antagligen idag eller imorgon!! weeeei ! :D
Hoppas den passar pållen nu bara!

Sv: Glädjetråd!! Montésadel!

Vad kul! :)

Berätta mer om sadeln! :bump:

Det är en från J*cs*n.

MINNYASADEL.jpg

"Sadel som ger den rätta balansen i travloppen. Fransk stil. Vikt 3,8 kg. Förberedd för käkrem och ryggstycke. En storlek."

LÄNGTAR ! :D

Den såg bra ut.
Jag har bla en fransk (den svindyra :crazy: ), den ser nästan likadan ut men "din" verkar mer formad efter en normal hästrygg. Den jag har är så rak att bakre delen av bossorna trycker för mycket på ryggen. Visserligen sitter man ju inte i sadeln som man gör med en vanlig ridsadel men ändå.
Visst var det rätt fördelaktigt pris på den där också?

Mjodå, den verkar kanonfin tycker jag.
Min gamla var lite för smal i bommen och denna var mkt bättre. Ska bli spännande att se hur den ligger på pållen. Kanske kan ta bilder o visa sen!

Mm, drygt 5000 kostar den.

Senast ändrad:

Den såg kanon fin ut.. Dyr? :o

Men kan man ha galoppläder i en sån?

Jag har nyligen börjat träna monté, ska försöka mig på att ta licens, men tyvärr har dom inte kurs förrän i augusti i Halmstad, så jag får vänta tills dess. Men det är kanske bra så hinner jag träna upp mig innan det är dags ;)
Letar efter sadel att rida i och har också fastnat för denna modellen, berätta gärna hur den är att rida i när du har fått den!!

Jag lovar ! Ska berätta så fort jag testat! Sitter just nu och håller på att bli galen av längtan! Har inget tålamod! Vill testa den NUUU! :p :D :banana:

hej igen!
har provridit nu!
Den var faktiskt helt okej att rida i. Vill inte säga för mkt än. Vill testa lite till. Red kallblodingen idag. Vill testa på den varma oxå.
Men, känns bra än så länge.

MONTÉRYTTARE- hur korta läder menar du när du säger "galoppläder"?

Till och med i Frankrike har de övergett den "franska" sitsen, således är den där sadeln inte lysande.
En helt vanlig galoppsadel är det bästa, stör hästen absolut minst.

Till och med i Frankrike har de övergett den "franska" sitsen, således är den där sadeln inte lysande.
En helt vanlig galoppsadel är det bästa, stör hästen absolut minst.

men, galoppsadlarna väger väl nästan ingenting?
Det funkar lixom inte för mig som måste rida med massor av vikter.

3 kg väger den tyngsta. Man lägger en viktvojlock under. Skillnaden blir att viktvojlock och galoppsadel formar sig efter hästens rygg. De där sadlarna som på bilden formar sig inte utan ger oftast ett otäckt tryck speciellt baktill.

3 kg väger den tyngsta. Man lägger en viktvojlock under. Skillnaden blir att viktvojlock och galoppsadel formar sig efter hästens rygg. De där sadlarna som på bilden formar sig inte utan ger oftast ett otäckt tryck speciellt baktill.

Det beror ju på hur sadeln ligger på hästen. Man kan ju inte säga att det gäller generellt.

Jag har tre montesadlar. Den ena (den franska) liknar Jacsons väldigt mycket men är betydligt rakare. Jag har en häst med hög manke och något sänkt rygg som den ligger illa på (trycker bak) men på andra är den helt okej.
Hade en galoppsadel på den hästen innan vilket inte alls fungerade då sadeln gled från sida till sida.
De två andra montesadlar som jag har ligger absolut bra på de flesta hästar och trycker inte alls. Den ena har dock lite ont om plats för en högmankad häst så där passar den inte.

Det är det som är kruxet med galoppsadlar ;) , alla snedheter hos ryttaren visar sig den hårda vägen :D
I en vanlig sadel kan man hänga rätt bra med mest vikt på ena sidan utan att det märks, ännu en anledning att inte rida i vanliga bomsadlar.
Det gör ont i mig när jag ser monteryttare i såna sadlar, tjong ner i ryggen i varje trasteg :crazy:
Idag på monteutbildningen så var där en tjej i vanlig bomsadel som dessutom red lätt hela loppet.....:(

Jag tyckte den såg bra ut jag :) hoppas att den funkar på den andra hästen också :) :rofl:

hej igen!
har provridit nu!
Den var faktiskt helt okej att rida i. Vill inte säga för mkt än. Vill testa lite till. Red kallblodingen idag. Vill testa på den varma oxå.
Men, känns bra än så länge.

MONTÉRYTTARE- hur korta läder menar du när du säger "galoppläder"?

Kul... den ser riktigt skön ut...

Jag menar så här med "galoppläder":

http://i7.photobucket.com/albums/y287/monteryttare/Bild106.jpg

Det är ju inte äkta galoppläder:o , men men :D

Det gör ont i mig när jag ser monteryttare i såna sadlar, tjong ner i ryggen i varje trasteg :crazy:
Idag på monteutbildningen så var där en tjej i vanlig bomsadel som dessutom red lätt hela loppet.....:(

Det är fruktansvärt! :mad:

Det är det som är kruxet med galoppsadlar ;) , alla snedheter hos ryttaren visar sig den hårda vägen :D
I en vanlig sadel kan man hänga rätt bra med mest vikt på ena sidan utan att det märks, ännu en anledning att inte rida i vanliga bomsadlar.

I mitt fall var det inte min egen klumpighet (?) som gjorde att sadeln gled från sida till sida. Den gled nämligen redan innan jag satt upp i den. Det räckte med att hästen skrittade...
Nu var ju det en billigare variant av sadel så det är mycket troligt att det fungerat med en bättre modell.

vart kan man köpa galoppsadlar och ungefär hur mkt kostar dom?
Visa bild på någon du gillar?

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 018
Senast: Kilauea
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka