glädjande nyhet till alla som söker hästgård

Sv: glädjande nyhet till alla som söker hästgård

Kanske har det också med bankernas nya regler att göra. Det krävs ju en enorm kontantinsats om man ska köpa en egendom för kanske 5 millar. Själv skulle jag gärna köpa gård nu när marknaden är gynnsam. Den som jag har span på kommer kräva en kontantinsats på en halv mille, vilket jag får loss om jag säljer min villa. Men kruxet är ju då att någon annan måste ha samma pengar att lägga kontant på min villa. Jag tror inte bara att dom nya reglerna kommer kyla ner marknaden jag tror att dom kommer döda den fullständigt.

Kanske har det också med bankernas nya regler att göra. Det krävs ju en enorm kontantinsats om man ska köpa en egendom för kanske 5 millar. Själv skulle jag gärna köpa gård nu när marknaden är gynnsam. Den som jag har span på kommer kräva en kontantinsats på en halv mille, vilket jag får loss om jag säljer min villa. Men kruxet är ju då att någon annan måste ha samma pengar att lägga kontant på min villa. Jag tror inte bara att dom nya reglerna kommer kyla ner marknaden jag tror att dom kommer döda den fullständigt.

Fast hur många vanliga dödliga kan betala ränta på 5 miljoner? Kan man finanisera det med hjälp av att ha inackorderingar (hur många krävs?) och sälja grovfoder (hur mycket)?

Här är en hästgård på ca 1-2 hektar... En omöjlig kombination enligt mig!

Kopierat från annonsen om en hästgård som är till salu i mina trakter:

Komplett hästgård med vackert boningshus om 250 m2 fördelat på 8 rok, grovkök och 3 kaklade badrum.Trädgård med pool i västerläge. Hästanläggning godkänd för 34 hästar, ridhus, ridbana, skrittmaskin,longeringsvolt.

Tomt? 9265 m2

Har också sett såna, men de måste ha ett långtidsarrende som är mycket rejälare. Så har de flesta stall häromkring.

*kl*

Tycker mycket väl att man kan ha en 3-4 hästar på 1-1,5 hektar, förutsatt att man inte har egna sommarbeten eller några större jordbruksbyggnader. Vi har arrenderade beten, och vill ha bara en villa och ett stall (0,1 ha). Det tar inte mer plats än så med två väldränerade vinterhagar(0,3 hax2) och en liten volt att rida lite på för hemmabruk. (0,1) totalt 0,8 ha plus lite svinn, så 1-1,5 är fullständigt rimligt tycker jag.

Förutsatt att tomten är väldisponerad, annars behöver man ju mer.

Vill man slippa dränera hagar, ha gemensam gårdsplan för stall och hus eller ha en massa annat behövs det ju mer mark än så, skulle gärna ta en 5-6 ha. Men så nära stan att jag kan jobba kvar där jag jobbar blir det ju himla dyrt...

Våra hästar går nu i vinterhagar som är ca 1 ha styck, men jag kan mkt väl tänka mig mindre förutsatt att det är en trevlig och intressant hage för hästarna ocha tt den hålls fri från lera. Markduk, grus, plus diken är det som gäller. :)

kl

Jag tror bankerna ställer till det. Kontantinsats på 15% och sedan får man inte belåna för att renovera. Jag har letat gård i över 2 år, kollat på 30talet kanske. Krav har varit minst 3ha för det är minimum vad jag behöver till mina hästar. Antingen är huset i dåligt skick, eller stallet i dåligt skick. Trotts detta inser inte säljaren att de inte kommer få vad de vill ha. Därav att många hästgårdar ligger ute länge är min uppfattning. Ingen vill köpa en hästgård för 3 miljoner som behöver renoveras för minst 1 miljon... Var ska man få 1,5 miljon ifrån sådär hux-flux?

Jag har också samma problem. Har tittat på jag vet inte hur många gårdar i snart 6 år nu. Alla säljs dyrt med motiveringen "fin ladugård lätt att bygga om till stall". Så är det typ ett gammalt kostall med 1,8 meter i takhöjd...

Jag tror inte säljarna/mäklarna fattar att det finns regler för att ha hästar. Det verkar som de tror att det var som på 80-talet när man typ kunde knö in dem var som helst. Enligt mig har en ladugård inget som helst värde idag, de brukar inte ha el och vatten indraget, man kan på sin höjd ha får i den, eller möjligen kaniner. ;)

Men ändå vill säljarna ha ut sitt pris för de värdelösa ladugårdarna.

Och det där med kontantinsatsen är helt sjukt. Hur skall man någonsin komma loss från en lägenhet i stan så länge den finns kvar? Hoppas de tar bort den igen.

1 mille för ett hyfsat boende.
Sedan tillkommer det för läge o mark.

Är väl priset i glesbygd.

3 mille i tätortsnärhet.

så 5 till 7 mille ligger väl en vettig mindre gård i.
10 mil från större tätort.

Ju större gård dess lägre pris per ha.

Vad det gäller finsnsieringen anser jag i alla fall att det är bättre att banken säger nej än att fogden säger hej.

Det är säker frustrerande att villja komma ut och inte ha de ekonomiska resurserna men jag lovar det är värra att sitta därute med kostnader som överstiger inkomsterna.

Det är många som satt sig i den situationen att man ligger med näsan presis över vattenlinjen och så måste man borra ny brunn (100 000) eller fixa till ett nytt avlopp(100 000) och det får bägaren att rinna över.

Självklart ska man ha ekonomiska resurser, men som jag skrev tidigare, vem 1,5 miljoner undanstoppat någonstans?

Det är en knepig sits för alla parter, såklart. Och självklart är det värre att ha utgifter som överskrider inkomsterna, men den ekonomiska biten måste man ju vara på det klara med från början. Köper man fastighet är dt löpande utgifter hela tiden för att hålla den i skick. :)

Senast ändrad:

Jag är rädd att du har rätt :crazy:

Vi har haft vår hästgård, 12 hektar mark, nytt stall 5 boxar och ny ridbana, till salu i vår. Bara en spekulant med något att sälja själva (dvs pengar till kontantinsats), och det föll när det visade sig att de skulle separera... Vi har bestämt oss att bo kvar nu, och hoppas på att det vänder om några år...

*kl*

Det jag inte riktigt får ihop är hur någon som inte har råd med kontantinsatsen till köpeskilling X skulle ha råd att ta ett lån på hela köpeskilling X och sedan betala av på det varje månad? Då är det väl "bara" att spara den summan köpeskiling X skulle kostat/månad och sedan har man fått ihop kontantinsatsen (efter x antal år). Eller?

Jag undrar alltså om problemet är antingen:
1 - Man vill flytta NU och köpa något som är för dyrt i förhållande till sparande pengar
eller
2 - Man kan inte spara ihop till en kontantinsats men har råd med ett lån
?

Ni får gärna komma med räkneexempel, som student med häst och sjuka pendlingsavstånd behöver man inte direkt oroa sig för ekonomi/sparande ;)

Ja du, jag har inget bra svar på den frågan, vi har pengar till kontantinsatsen, men vi har inte massa pengar utöver det att lägga på omfattande renoveringar. Lite kan vi ju fixa, men huset måste vara beboligt och stallet brukligt. Tyvärr har alla gårdar vi tittat på varit i för dåligt skick, alternativt för stora eller med för lite mark... Det är skitsvårt att hitta något vettigt tyvärr :( Varje gång man tror sig ha hittat något så får man besiktningsprotokollet och så inser man att man kommer köpa bekymmer...

Antingen är huset i dåligt skick, eller stallet i dåligt skick. Trotts detta inser inte säljaren att de inte kommer få vad de vill ha. Därav att många hästgårdar ligger ute länge är min uppfattning. Ingen vill köpa en hästgård för 3 miljoner som behöver renoveras för minst 1 miljon... Var ska man få 1,5 miljon ifrån sådär hux-flux?
Undrar över prislappen här. Hur kan ett stall kosta 1 mille att renovera? Om huset alltså är i acceptabelt skick.

*Kl*
Betr 15%, så håller jag med Landsbygdsbo. Måste man låna till hela köpeskillingen, ja då har man antagligen inte ekonomi för att bosätta sig i den fastigheten.
Mina barn tyckte som unga att dom minsann borde kunna få köpa villa direkt dom flyttade hemifrån. Idag är dom tacksamma för att dom inte fick som dom ville! Det blev till att göra som min generation gjorde, nämligen börja smått och billigt, och sedan byta upp sig varefter omständigheterna medgett. Idag bor dom i villor och med ordnad ekonomi! :)

LIA

Vi ska börja leta hästgård framåt vår/sommar 2013. Vi äger ingen gård/hus nu, men har båda två bra betalda jobb, kan spara en del varje månad så förhoppningsvis bör inte kontantinsatsen ta så lång tid att få ihop. Lånet är inga problem för oss att betala, vi står för tillfället med en hyra på 20 000 kr i månaden för boende och stall.. Så vi borde ju kunna amortera en del och inte bara stå och betala ränta som det känns som om många gör.. Så vårt problem just nu är att vi är såpass unga att vi inte hunnit spara 500 000 bara sådär, och förra året var vi fortfarande såpass nyutbildade att lönen inte hunnit bli så mkt plus att min man gick ut utbildningen i juni vilket bara gav en halvårslön...
Vi kollar på gårdar runt söderåsen dvs klippan, åstorp, billesholm och även runt hässleholmshållet. Där är det betydligt billigare än runt Helsingborg.

Vi kollar på hus i prisklassen 2,5-3,5 miljoner(vi har inga problem att hålla en sån gård ekonomisk) och har som sagt letat länge...

Ser skrämmande många som inte har en aning om vad de köper... En gård vi kollade på härom helgen tex kostade 3 miljoner, 3ha, huset såg väldigt fräscht ut och stall m 4 boxar. Det folk inte ens märkte var att golvet i köket sviktade minst 3cm(!) vilket tyder på att torpargrunden är kass. Inte heller fanns inspektionsluckor så man kom åt att kontrollera torpargrunden. Folk bryr sig inte om att kontrollera vindsluckor, de bara stirrar konstigt på en när man gör det, är där inga luckor reagerar de inte heller, det saknades tom takpannor, men inte heller detta verkade folk märka, de var väl bländade av det stor trädecket...

För att svara på din fråga: Om huset är i acceptabelt skick, dvs inte nyrenoverat kanske men beboligt utan större brister, får man ändå räkan med att kanske byta värmesystem eller något annat småfix för någon 100 000. Har man sen en gammal ko-länga där taket behöver läggas om, golvet sänkas, inredning byggas, el dras om, vatten dras in, ventilation sättas in osv så springer pengarna iväg vill jag lova. :crazy: Och som sagt, man får inte ett öre att renovera för.

Senast ändrad:

Alla säljs dyrt med motiveringen "fin ladugård lätt att bygga om till stall". Så är det typ ett gammalt kostall med 1,8 meter i takhöjd...

Jag tror inte säljarna/mäklarna fattar att det finns regler för att ha hästar. Det verkar som de tror att det var som på 80-talet när man typ kunde knö in dem var som helst. Enligt mig har en ladugård inget som helst värde idag, de brukar inte ha el och vatten indraget, man kan på sin höjd ha får i den, eller möjligen kaniner. ;)

Men ändå vill säljarna ha ut sitt pris för de värdelösa ladugårdarna.

När vi köpte vår gård för snart sex år sedan fanns inget häststall, men vi tvekade ändå inte en sekund eftersom allt annat var precis som vi ville ha det. Kostallet hade cirka 1,90 i takhöjd.... Vi började med att ta bort all inredning och gräva ur så att vi fick 2,50 istället, och sen murade vi upp fem boxar och sadelkammare. Ny el drogs in.
Vi anlitade riv- och byggfirmor och gjorde ingenting själva mer än ritningarna. Totalt gick alltihop på 300 000 kronor, men då fick vi också ett stall som är helt perfekt och funktionellt lättarbetat.

Vi tittade på gårdar i tre års tid innan vi hittade denna, och jag såg aldrig ett enda färdigt stall som var som jag ville ha det.

Visst det ären dröm för många att ha en egen hästgård men det måste förbli en dröm för de flesta eftersom det inte är realistiskt att genomföra.

En hästgård + renoveringen skulle hamna på runt 5 slängar.
Om vi sedan tar den genomsnittsränta vi haft de senanste 50 åren (10%) så skulle de första åren betyda en kapitalkostnad på 500 000 om året.
Till det kommer de normala driftskostnaderna som el, värme vatten och sophämtning + att ca 2% av husvärdena bör läggas undan för underhåll.

Visst räntorna är betydligt lägre nu, men se er omkring, har vi ekonomisk stabilitet i världen?

För istället för en brusten dröm som inget kostar så hamnar kanske många i ekonomisk svår situation med en gård som säljs under inköpspris och en restskuld som belastar ens ekonomi i tio, femton år framöver.
Så tänk efter före, det är faan så mkt billigare.

Var det svaret till mig?:confused:

För min och min mans del blev gårdsköpet en bra affär, och vi tvivlar inte en sekund på att vi får tillbaks vartenda öre vi lagt ner på vår gård.

Vi bor billigare på vår gård än vi gjorde i villan i stan. På den tiden hade vi en häst, nu har vi fyra och det kostar inte mer (att stå inackorderad nära en storstad kostar skjortan). Visst har jag längre till jobbet, men å andra sidan fick jag köra till min häst varje dag tidigare, och ibland två gånger per dag.

Vi sålde vår villa och betalade gården med en del av de pengarna vi fick. Och det fanns pengar över för renovering/ombyggnad.

Men ni tjänade väl en hacka på villaförsäljningen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka