glädjande nyhet till alla som söker hästgård

landsbygdsbo

Trådstartare
Senaste rapporter från mäklare säger att marknaden för hästgårdar är stendöd. Man avråder från större gårdsköp där avstyckning o försäljning av hus ska delfinansiera.

Det betyder att priset sjunker på hästgårdarna.

Samma sak gäller även hästar.
Där är marknaden iskall och det finns goda möjligheter till en bra affär.:D

Sv: glädjande nyhet till alla som söker hästgård

Det är inte så att hästägare som söker hästgårdar har insett att "hästgårdar" för mäklare inte alls passar att ha häst på eftersom det knappt ingår någon mark att ha dem på?

Det märks då inte här!

Här säljs det hästgårdar på löpande band för hysteriska summor, det har aldrig varit så dyrt här som det är nu :(

Det beror väl alldeles på var man bor i landet. Runt storstäder är de hemskt dyrt t.ex runt Stockholm får man punga ut med åtskilliga miljoner för ett litet fallfärdigt ställe med knappt någon mark till. Ska man köpa en riktigt rejäl hästgård i Stockholm då får du betala 10 miljoner och mer. Vet inte om jag tycker att det är så billigt.....och hittills har inga mäklarprognoser hållit om sjunkande bostadspriser - tvärtom!

Det beror väl alldeles på var man bor i landet. Runt storstäder är de hemskt dyrt t.ex runt Stockholm får man punga ut med åtskilliga miljoner för ett litet fallfärdigt ställe med knappt någon mark till. Ska man köpa en riktigt rejäl hästgård i Stockholm då får du betala 10 miljoner och mer. Vet inte om jag tycker att det är så billigt.....och hittills har inga mäklarprognoser hållit om sjunkande bostadspriser - tvärtom!

Jag vet inte men rådet har i alla fall gått ut att man inte längre ska räkna in avstyckadehus som en delfinansieringsmetod.
Det tyder på att det är svårare att sälja hus med vidhängande mark.
Och då stoppas prisökning ja tom att en prissänkning kommer.

Det är inte så att hästägare som söker hästgårdar har insett att "hästgårdar" för mäklare inte alls passar att ha häst på eftersom det knappt ingår någon mark att ha dem på?

Det kan mycket väl vara så att poletten trillat ner hos KÖPARE av sk hästgårdar. Man har helt enkelt insett hur knökigt det är att ha ett par hästar på en gård som har kanske 3000 kvadratmeter tomt. Så hästfolket börjar leta efter gårdar som har kanske ett tunnland per häst man planerar att ha- så att det finns lite mark att ha som sommarbete,

Det är grymt hopplöst att hyra in sina hästar om sommaren, man kan aldrig vara säker på att få ha hästarna på samma ställe flera år i rad. ( Säger jag av egen erfarenhet efter mer än 30 års hästägande).

Vanligt folk som inte har hästar brukar ju inte ha behov heller av de stora uthusbyggnader som ofta finns på de sk hästgårdarna. De letar ju mer efter villor på landet och kanske mindre torp.

Jag o sambon har kollat på gårdar hela året och här märks då inte en död marknad. Dom säljs snabbt, för miljonbelopp fastän det bara är 2000-4000 kvm mark på flertalet.

Min tanke också. Det var inte länge sedan jag såg en "hästgård" för ett par miljoner där marken som ingick var på en halv hektar...

Just nu finns det 2 gårdar till salu i närheten där jag bor. En "färdig" hästgård på 7 ha och en med ladugård, inget stall med 21 ha. Ingen är såld, varit till salu ca 2 månader. Inget bud ännu.., Båda ligger på 3,5 milj till 4,5 milj.

Ligger i närheten av Axvalla travbana, så man trodde väl lite att det skulle vara lättsålt.

Häromkring verkar det stendött på marknaden finns gårdar från 1,5 milj upp till ca 6 som varit till salu ett bra tag nu. Helt öde på visningarna och ändå har det vart hyfsat med mark till dessa gårdar.

:bow::bow::bow:

Här är en hästgård på ca 1-2 hektar... En omöjlig kombination enligt mig!

*kl*
1-2 ha tycker jag vore helt ok! Flera "hästgårdar" här på norra sidan om stan har ca 5500 kvm mark. :crazy: och tillstånd för fler än 5 hästar. Får ju inte ens plats med rasthagar på den ytan för mer än 2 hästar, MAX. Och då ryms ingen ridbana.. och dessa gårdar är ute för runt 5 mille, utan att ens ha ett vidare bra bostadshus på marken.

Åker man däremot bort från stockholm, en bra bit dvs typ 6 mil, så får man en rejäl bit mark, 16-20 ha för 4 miljoner, vilket låter jättebra tills man åker och kollar och inser att det står en 8-9 rivningsklara STORA byggnader på tomten. Inte så lätt att rusta upp...

Jag skulle vilja ha minst 1 ha mark, behöver inte stå ett stall där ens men bygglov, så att det är ett vettigt område att ha häst i, hus/torp/stuga/bygglov för hus. Har verkligen inga höga krav bortsett från att det ska vara nordväst om stockholm, max 6 mil från centrum. Helst under 3,5 mille totalt när stallet är klart och ett beboeligt hus. Verkar omöjligt. :( Och då snackar vi inte komplett anläggning utan ett hus som är beboeligt, över 60 kvm, med en ordentlig bit mark runt.

Jag är glad jag inte bor i Sthlm 1 ha är ju precis ingenting, får ju inte plats något på det lilla. Har kollat på en del gårdar med runt 7 ha och tycker det är litet. Men då har jag iof tänkt ha lite fler hästar än mina egna.

:bow::bow::bow:

Här är en hästgård på ca 1-2 hektar... En omöjlig kombination enligt mig!

Varför skulle det vara en omöjlig kombination?

Jag vågar säga att det finns många hästägare som sätter sin egen bekvämlighet före hästens behov/'behov', där just en liten 1,5-2-hektarshästgård är optimal!

Det vill säga så få och små uthus som möjligt, inte mer mark än vad två småfeta dressyrhalvblod behöver och *inte* möjlighet att ta eget grovfoder, med allt vad det innebär!

Jag tycker att hästar ska ha gått om yta att röra sig på och har hellre för mycket mark än för lite. För att kunna ha lösdrift och sommarbete för en liten flock hästar hade jag inte köpt en gård med mindre än 10 ha. Ju mer mark desto bättre :D

Tycker det verkar lite dött med just köp av hästgårdar. Där jag bor har vi som skrivet 2 gårdar, i närheten där jag bor. Finns flera hästgårdar till salu med mark från 10-20 ha lite längre från där jag bor. En del närmare Axvalla travbana ,med både ridhus, rund, rak och galoppbanor mm. Stått till salu i flera månader, inte ens ett bud.

Kanske det vänder efter sommaren...

Tillägg:

Med bra pris enligt mig, för de flesta gårdar

Jag tycker att hästar ska ha gått om yta att röra sig på och har hellre för mycket mark än för lite. För att kunna ha lösdrift och sommarbete för en liten flock hästar hade jag inte köpt en gård med mindre än 10 ha. Ju mer mark desto bättre :D

Ja, så resonerar du och många andra här på Buke! Men det jag menar är alltså att jag tror att det finns en marknad för SMÅ hästgårdar, då det faktiskt finns de som inte är intresserad av att hålla sig med traktor och eget hö, underhålla stora byggnader och kilometervis med staket!

Jag vet iaf många som gärna bor i en 'villa på landet' och som är fullt nöjda med att hålla sina tävlings/träningshästar på en mindre yta! (och det en yta som ändå är större än vad de flesta inackorderingsstall runt de större städerna erbjuder).

Ja, så resonerar du och många andra här på Buke! Men det jag menar är alltså att jag tror att det finns en marknad för SMÅ hästgårdar, då det faktiskt finns de som inte är intresserad av att hålla sig med traktor och eget hö, underhålla stora byggnader och kilometervis med staket!

Men om man ska ha egna beten hemmavid så behöver man minst 0,5 och helst 1 ha per stor häst!!!! Plus då det som behövs för vinterhagar och ev ridbana. Och så ska man kanske ha en liten trädgård att sätta trädgårdsmöblerna i också.

Så om man har 2 hästar behövs minst 0,5 ha för vinterhagar- annars blir det fruktansvärt upptrampat. Så behöver man mark åtminstone för en liten ridvolt på ca 25 X 25 meter dvs 625 kvadratmeter och ca 800 kvm om man vill ha en 20 x 40 ridbana. Och sedan då mark för uthus/stall och boningshus och trädgård dvs ca 3000 kvadratmeter till.

Då får vi om man räknar snålt 8625 kvadratmeter tomt som ett minimum-något mer om man vill ha en 20 x 40 ridbana.Om man bara ska ha vinterhagar etc hemma.

Om man ska ha sommarbete 1,86 hektar vid snålräkning och 2,86 hektar vid mer normal beräkning.

Så när det säljs hästgårdar med typ 2000 kvadratmeter tomt borde det närmast vara förbjudet att kalla det för hästgård. Lantligt boende med möjlighet att ha smådjur vore en bättre benämning.

Då får vi om man räknar snålt 8625 kvadratmeter tomt som ett minimum-något mer om man vill ha en 20 x 40 ridbana.Om man bara ska ha vinterhagar etc hemma.

Om man ska ha sommarbete 1,86 hektar vid snålräkning och 2,86 hektar vid mer normal beräkning.

Så när det säljs hästgårdar med typ 2000 kvadratmeter tomt borde det närmast vara förbjudet att kalla det för hästgård. Lantligt boende med möjlighet att ha smådjur vore en bättre benämning.

Bete i ordets rätta bemärkelse har jag inte räknat in i 'livstilen' hos hästfolket i mitt exempel! Deras 'dressyrhalvblod' äter hö och kraftfoder året runt och de står dessutom installade i högre utsträckning än andra hästar..

Jag är Hemnetknarkare sedan länge och häromkring har jag har aldrig sett några sk hästgårdar på 2000 kvm. Någon på 0,5 ha möjligen, men de flesta små ligger på i alla fall 0,8 ha och sedan uppåt.

Men runt 1,5 ha räcker alltså åt många med de kraven/behoven som jag har angett i mitt exempel, och för den lilla hästgården tror jag fortfarande att det kommer finnas en marknad!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka