Glädjande erfarenhet!

F

frid

Hej! vill bara delge er mina positiva erfarenheter av fri tillgång på hösilage!
Jag har hållt på med hästar i över 25 år men inte förrän nu har jag lärt mig att det är ju en helt klar fördel att fodra med fri tillgång på grovfoder. Tidigare blev min häst utfodrad fyra ggr per dag med hö och kraftfoder. Varje eftermiddag var han enormt sugen på att komma in från hagen för att komma in till sin mat. Gud nåde den som råkade komma fem minuter för sent. Då blev han arg som ett bi och brallade hela hagen runt och trumpetade. Numera sedan mina hästar får fri tillgång har jag hästar som är lugna, harmoniska och dessutom är de inte ett dugg intresserade av att komma in från hagen, vilket gör att man aldrig behöver känna den ständiga stressen att man måste skynda ner och ta in hästarna för att de ska få sin mat i tid. Jag trodde aldrig att det skulle gå att låta honom och mina shettisar få fri tillgång då de alla tre var riktigt glupska små matmonster men det har gått över all förväntan. Det tog bara ett par veckor innan de förstod att de inte behöver trycka i sig maten p g a att den förut kunde ta slut utan att de kan fördela mängden på hela dygnet i stället. Jag är nu nere i nästan samma mängd hö per dygn som de fick när jag fodrade fyra ggr per dygn. Ja, man lär så länge man lever......:)

Sv: Glädjande erfarenhet!

För sex - sju år sedan gjorde jag en liknade upptäckt. Det var mitt i vintern och jag var borta i två veckor, hade häst/djurvakt så det var ju lugnt, eller?
Naturligtvis så blev hästvakten sjuk och jag kunde inte komma hem. Den enda jag fick tag som nått så när skulle klarar av att ta hand om djuren var min grann bonde. Korna var inga problem, men han är livrädd för hästar! Så det enda jag fick honom till att gå med på var att han med traktorn körde ut till hästarna i hagen och satte ut ensilagebalar. Inte mina utan hans för mina var sådanna att då var han tvungen att gå ut och öppna dem i hagen, hans gick att "klä av" utanför och sedan köras in. Naturligtvis blev snö och köldknäpp under den här tiden också. Så när jag äntligen kom hem vågade jag knappt gå ut och titta på hästarna. Förväntade mig att de skulle stå där frusna och ruggiga i pälsen m m.
Vad fick jag se när jag kom dit? Jo ett gäng blanka välmående hästar, har aldrig innan haft så fina hästar på vintern utan ryckt tidigare. Efter det så har alla alltid fri tillgång på grovfoder både ute och inne.

Och har man dessutom ett hösilage med bra kvot så blir de inte feta heller!

Oj, Masse det var ju verkligen ett lite läskigt sätt att lära sig detta på! Vilken fasa att hästvakten blev sjuk! Vilken tur att det slutade med happy end!

Ja, det här med vikten har jag inte hunnit få koll på ännu men de har hittills inte blivit så oerhört feta (har alltid varit lite runda om magen) men jag har minskat kraftfodret ganska mycket just för att de inte ska bli för feta. Skulle jag märka att de ökar i vikt så tar jag bort kraftfodret helt och ger bara mineraler och hösilage....:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix