Glad häst

E

Express_Pearl

Min gamla gubbe tycker det är så attans roligt med hoppningen, vilket är kanonbra men grejen är att han laddar upp så inför hindrena så ha står nästan och galopperar på stället, ha tar sig liksom inte framåt utan går mer uppåt. Likaså över hindren tar han i för kung och fosterland även om hindret inte är högre än 90 till exempel. Hur ska jag få honom att tagga ner och liksom röra sig framåt istället för uppåt?

Tänkt på studs, det måste väl vara bra, då måste han ju bli kvickare i benen? Likaså, korta ihop studsen lite för att kräva lite mer av honom. Tänker jag rätt? :D

Sv: Glad häst

Jag har haft samma problem med min förra häst som kunde bli så laddad så man nästan kunde röra ridhustaket...:smirk: Men hon brukade lugna ner sig efter en stunds hoppning (mycket dressyr och sidvärtes hjälpte på henne).. Har en annan häst nu som också är superglad i att hoppa men med henne blir problemet värre när det kommer till att hoppa studs.. Då tar hon hela studsen i ett språng om man försöker "tvinga" henne... Så mycket dressyr är mitt råd ialf.. Lycka till!

Studs kan nog vara bra!

Vi hade en sådan häst i stallet. Gick att korta hur mycket som helst verkligen, nästan så man trodde han skulle börja galoppera baklänges :rofl:
Det som fungerade med honom var att driva, hellre lite fort än för långsamt (han var super på att bedöma avstånd) och man fick inte krama eller något i tygeln när hindret närmade sig.
Bara driva, sitt kvar och var avslappnad :)
Men som sagt, kanske inte fungerar på din häst.

Om hästen är het på hinder kanske ni borde träna på bommar, när det är lugnt något upphöjda bommar osv. Så att han lugnar sig på detta sätt :)

Blir mest troligt bara värre med studs. Studs kräver ju att hästen ska vara kvick i benen och det blir ofta värre med heta hästar. Talar av egen erfarenhet då min pålle blir mer vild än tam när hon ska jobba i en studs serie.

Mitt tips! Träna mycket på backen med bommar, upphöjda cavalettis och små bockar. Träna av och igångsättning, korta och länga galoppsprången! Mycket volter och krumelurer för att få hästen att slappna av. Förösk själv att vara lugn och hitta en bra rytm som passar både dig och hästen. Är du för hård i handen börjar bara hästen studsa mer, så försök hitta ett mellanläge!

Min dam har en tendens att bete sig som en skenande noshörning när hon ser ett hinder. Dessutom verkar hon emellanåt tycka det är skitroligt att bryta ut i sista sekunden. Jag kan lugnt säga att jag inte alls tycker det är lika roligt...

Jag fick ett tips en gång, som jag brukar använda mig av när de här tendenserna kommer fram: Jag har ett par hinder uppställda och sedan rider jag på en volt framför ett av dem. I början försöker hon bränna iväg mot hindret, men då galopperar jag bara vidare på volten (gör halt då och då för att kolla att "gas och broms" funkar) tills hon lugnat ner sig. Det kan ta väldigt olika lång tid... När hon går lugnt och fint så rider jag mot hindret istället för att gå vidare på volten. Till slut verkar hon inse att det är lönlöst att elda upp sig, för hon får ju ändå bara hoppa när hon går lugnt och minst anar att det är dags att hoppa. Sidvärtesrörelser brukar också få hennes tankar på annat håll, så det kan också hjälpa.

Det ska bli spännande att höra allas tips här, för jag testar gärna fler trick!:)

Hmm, rider en hel del dressyr, och har abolut inga problem med lydnad där, inte heller efter hinder. Men sista 10-15 m före är det han laddar järnet, än så länge inte "kunnat" hoppa slut på honom om man kan kalla det så, han brukar oftast bli piggare oh mer igång ju längre passet går. :angel: Men tack för tipset..:)

Ska prova, men tror inte det funkar på honom. Han behöver att man "håller i" honom i hoppningen för att han inte ska bli för låg i formen om man kan säga så, lite svårt att förklara.

Sen vet jag inte om man kan kalla honom het heller, egentligen, har alltid vart en slöfock, bara nu det sista i hoppningen som han blir lite taggad. Men han har aldrig svårt att "varva ner" efter en runda utan det är just dom sista metrarna före hinder som han blir lite för glad.;) Så han stressar inte upp sig så, men han blir liksom, WIHOO!! Förstår ngn hur jag menar? :crazy:

Som jag skrev nyss, han är itne het i den meningen att han blir stressad utan mer att han har spring i benen. Men det med bommar och cavalettis låter jättebra, då gör det ju ingenting om man får "bråka" lite med honom heller, på lite större hinder vill jag inte gärna vara med och störa om man säger så. :D

Men det som jag tycker är himla svårt är att driva och hålla honom aktiv, spec bak fast ändå inte "jaga" fram honom till hindret, skitsvårt att liksom väänta på hindret, enligt mej iallafall. Knashäst är han, min gammelman.;)

Som jag skrev så är det inga som helst problem att kontrollera honom i närhetn eller runt hinder, är bara alldeles innan som han tycker att YYEEHA vad roligt.

Men blir inte hästen lite inställd på att bredvid hindret är en "utväg", ja menar rider ja på volt runt ett hinder med min så blir han ju väldigt förvånad när man väl hoppar och tänker på allt annat utom just hindret. Jag vill ju fortfarande att han ska vara fokuserad på hindret, men samtidigt inte dra järnet. :smirk:

Fler tips?? :D:D

Men blir inte hästen lite inställd på att bredvid hindret är en "utväg"

Jag hade verkligen mina onda aningar om det här i början också, men så länge hon är lugn så är det inga problem att komma över hindren utan utbrytningar. Det är när hon laddar på som en stolle som hon fjantar till det och springer vid sidan. Det handlar ju alltid om småhinder för vår del, så pållan behöver absolut inte jobba på toppen av sin förmåga när vi övar så här. Än så länge har tricket funkat ganska bra iallafall och då är jag nöjd...:D

Kanske ska förtydliga det där med volten. Jag menar inte att jag helt plötsligt chockar hästen genom att slita runt henne och snubblar iväg över hindret, utan tanken är ju att hon inte ska vet exakt när det bär iväg mot hindret. Hon tror ju att man alltid ska hoppa bara för att det står ett hinder på banan. Jag lägger ju volten en liten bit ifrån hindret så att jag får nog med anridning, tid att fokusera på hindret osv. Hon tycker ju att det här med hoppning är så himla BUSkul, så mitt projekt är att få henne att lyssna på mig och fatta att det är jag som bestämmer huruvuda det ska hoppas eller inte...:crazy:

Det är kul med alla tips och tankar! Alla hästar är ju olika så man får plocka russinen ur kakan! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka