Glad 27 åring

F

fotot

Hej jag har ett fjording sto som älskar att bli körd men för ett år sedan blev hon halt så hon fick stå i ½ år och hon blev sedan bra . så fort man tar in henne och tar fram selen så är öronen spetsade hela tiden dena 27 åriga kämpe men hon är ju till åren men det är vel inte fel att köra henne luntgt i skritt och lite trav om hon vill hon får då längre tömar så hon kan stanna när hon vill !! är det fel att jag kör henne ??

Sv: Glad 27 åring

Om hon inte har några kroppsliga bekymmer och tycker att det är kul så tycker jag absolut att du ska fortsätta, det är inte bra för en häst att inte få arbeta heller. En frisk häst vill oftast komma ut ibland.:smirk:

Hej!

Jag vet 31-åringar som körts lugnt och bara mått bra av det. Gamla behöver röra på sej för att inte stelna till och så länge hon inte lider av det (och det verkar ju inte som det direkt) mår hon bara bra av det!
/ Lavinia

Så länge hästen inte har ont någonstans så ser inte jag något fel i att hålla igång henne lite, det mår oftast bara hästen bra av :)

Vet en newforest som reds/kördes 3-5 dagar i veckan tills dess att han var 31år, men en dag i hagen halkade han tyvär och bröt benet och fick avlivas :(

Det är bara det att det inte är så vanligt att fjordingar blir så gamla !! :( tack för alla svaren:bow: nu ska jag ut och kolla till mina hästar som är mor och dotter jag skulle vilja att saga dottern var som skrållan ( 27 årigen )

Det är bara det att det inte är så vanligt att fjordingar blir så gamla !! :( tack för alla svaren:bow: nu ska jag ut och kolla till mina hästar som är mor och dotter jag skulle vilja att saga dottern var som skrållan ( 27 årigen )

Är det inte??? Jag trodde fjordingar hörde till dom raser som blev äldst......Min morbrors fd fru hade en fjord som blev över 30 år.

Tycker absolut du ska köra! :D
Min bästis rider på en 28 (snart 29) -åring i skritt, trav och galopp!
Så länge hästen mår bra kan man hålla igång i det tempo den vill! :)

kram Nicole!

Självklart ska du köra henne!!

Du ser ju vad hon vill - det visar hon när selen kommer fram:) och så länge hon inte har ont så finns det inget som hindrar att hon jobbas efter sin kondition. Bygg upp sakta, det tar ju lite längre tid för en äldre häst att komma i form, men sen är det bara att köra på!

Min har varit halt under sommaren, men fortfarande varit lika förväntansfull när hon trott att det varit körning på g! Så att dom visar glädje är ju inget som säger att det onda är borta, men din är ju frisk så kör och ha roligt! Mycket bättre för en äldre häst att vara igång istället för att stå och bli stel.

Vår första ponny reds två dagar innnan han fick akut kolik och fick avlivas, och han var 34 år! Helpigg alltid och så glad att få komma ut!

Lycka till med din gamla dam!
Lotta

Vår hovslagare sa att det inte var så vanligt att fjordingar blev över 25 !:devil:

Vår hovslagare sa att det inte var så vanligt att fjordingar blev över 25 !:devil:

:rofl:
oki på det viset, ska gå å säga åt våra gamlingar det då, nu har ni gått får långt små pållar, trilla av pinn nu.
Näe han kan inte ha vetat riktigt vad han pratade om.

Hoppas du får många fler trevliga körturer med din gamla dam. :)

Min kompis fjording var 24, fick troligen en blodpropp i hjärnan. Allt var beställt och bestämt. Vem som skulle hålla i hästen vid avlivningen, var hon skulle begravas osv. Men dénna fighter tänkte inte lämna jodrelivet! Natten då de trodde hon skulle dö hämtade hon krafter och på morgonen var hon som vanligt, fast tröttare och mattare... :eek: Hon fyller 25 i vår tror jag...

okej men i helgen när va hadde snö så passa på att köra med gamla släden för dagen,: ja det va så att jag skulle ut å gå med henne de va bara det att hon gick ut med mig hehe så jag våga inte ricktigt gå med henne ( hon va ju inte ricktigt sig själv) så pappa tog över o så hadde vi en riktigt trevlig gå tur skrållan trava glatt efter pappa :cool: .ja så det blev en glad häst med öronen framåt som vi fick åka efter i släden :D

Hej jag har ett fjording sto som älskar att bli körd men för ett år sedan blev hon halt så hon fick stå i ½ år och hon blev sedan bra . så fort man tar in henne och tar fram selen så är öronen spetsade hela tiden dena 27 åriga kämpe men hon är ju till åren men det är vel inte fel att köra henne luntgt i skritt och lite trav om hon vill hon får då längre tömar så hon kan stanna när hon vill !! är det fel att jag kör henne ??

Det är klart att du ska fortsätta köra henne för det mår hon bara bra av. jag har själv ett fjordsto som blir 27 i år och hon är pigg och fin men jag brukar alltid ha i baktanke att hon är en äldre dam.
Kul föresten att du har mor o dotter, själv har jag mor o son går ihop :)
Men en sak du har fått om bakfoten är att fjordingar inte blir gamla. Dom är en av dom raser som kan bli äldst. Det är inte ovanligt med fjordingar som passerar 30.

Håller INTE med om att fjordingar inte blir så gamla. Min förra pålles mamma kördes och reds fortfarande och lika pigg som vanligt när hon var 27 år.

På mitt jobb en liten ridskola har vi en 25 årig häst och hon beter sig fortfarande som om hon vore 3 år när man släpper ut henne i hagen..
Hästar är kloka djur som visar vad de tycker och tänker.

Gamla stela kroppar tar lite längre tid på sig att komma igång bar och lika att varva ner.. Å så kan de behöva lite extra tillskott i fodret för att hålla hullet..

Å ja. DET FINNS även fjordingar som stämmer in på detta.. även omd et inte är så vanligt

Anna-Carin

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka