Gjutjärnspanna + induktion =??

pinky

Trådstartare
Ja, ska det funka med gjutjärn på en induktionsspis?

På Skeppshultspannorna (vissa?) står det ju t.o.m "induction master", men vi får inte vår grillpanna att funka, spisen bara blinkar och pannan blir inte varm.

Först accepterade vi bara att den inte funkade, det finns ju vanliga plattor på spisen också, men bara för att dubbelkolla så kikade jag på etiketten på en likadan panna i en butik, och visst sjutton står det "induction master" på den! :confused:

SKA den inte funka då? Eller finns det olika slags induktionsspisar?

Den andra Skeppshultspannan (vanlig stekpanna) vi har är för liten för att funka på induktionen i vilket fall, så den kan jag tyvärr inte prova med. Den gamla ärvda stekpannan funkar inte, men elspisen var väl inte uppfunnen när den tillverkades... :D

Sv: Gjutjärnspanna + induktion =??

Inte helt 100 men generellt sett funkar gjutjarn bara pa gas eller elspis med 'riktiga' kokplattor.

Det borde ju funka för är inte grejen med induktionsredskap att de ska vara magnetiska? Och järn borde ju vara det...:idea:
Men jag kan ha fel, har dock själv använd en gammal och skev gjutjärns stekpanna på en ny induktionshäll och det fungerade.

Problemet med induktionshäll är att kastruller och stekpannor måste vara helt plana mot hällen.

Morbror fick slipa alla mosters innan de funkade som hon ville.

Men Skeppshult märker ju sina pannor med "induction master". Varför, om de inte är tänkta att funka på induktion? :confused:

Men gjutjärn är ju inte riktigt detsamma som vanligt stål eller järn? Eller är det lika magnetiskt ändå?

Och vår gamla panna funkar som sagt var inte alls, men det kan ju vara som någon föreslog, att den inte är helt plan i botten. :)

Men vad kan det vara för fel om det inte funkar? Det är ju en ny, modern grillpanna, så det BORDE ju funka, som du säger.;)

Men gjutjärn är ju inte riktigt detsamma som vanligt stål eller järn? Eller är det lika magnetiskt ändå?

Gjutjärn är vanligt järn med en kolhalt på 2-4 %. Rostfritt stål är en legering mellan järn och kol och innehåller dessutom krom som håller rosten borta. Rostfritt stål och gjutjärn är magnetiskt men när jag googlade efter svaret på din fråga upptäckte jag att det finns många olika typer av stål.

Edit: och när jag läste vidare stod det på wikipedia att kärl av rostfritt stål inte kan användas på en induktionshäll, vilket jag tyckte var konstigt men det kanske beror på hur mycket krom som finns med i materialet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Induktionshäll

Senast ändrad:

Det finns stålplattor som man lägger ovanpå sin induktionsspis, som då blir heta och på dessa ställer man alla sina pannor och liknande som inte fungerar direkt på en induktionsspis. Fungerar som vilken gammal spis som helst, har jag hört av de som testat dessa.

Jag kör med mina gamla kockums gjutjärnsgrytor på vår induktionshäll och det går finfint. Har du kollat om pannan är magnetisk?

Har jag gjort bort mig nu igen?
Rostfritt är inte magnetiskt, fick jag klart för mig efter att ha testat med några kylskåpsmagneter.

Rostfritt är vanligtvis INTE magnetiskt. ;)

Jag har en magnet på disken för att kunna avgöra om en skruv är i mässing, rostfritt eller järn.

Att vissa rostfria kastruller funkar på induktion brukar bero på att de har en inbyggd bottenplatta i något magnetiskt material.

DET lät ju som en smart pryl! :idea:

Ibland vill man ju t.ex. kunna använda aluminiumkastrullerna på de snabba induktionsplattorna.

Jag kör med mina gamla kockums gjutjärnsgrytor på vår induktionshäll och det går finfint. Har du kollat om pannan är magnetisk?

Men vad skumt!

Ska komma ihåg att prova pannan med magnet någon gång. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 736
Senast: Amha
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 930
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar