majha

Trådstartare
Diskade igenom grytskåpet, vilket inte är mitt annars hade jag nog inte behövt ställa denna fråga, och därmed två gjutjärnsgrytor. Men så fick jag en tanke på att dessa ska skötas och jag letade upp på instruktioner på nätet. Och naturligtvis så stod det där att de SKA INTE DISKAS MED DISKMEDEL!!

Vad gjorde jag, jo det var just det jag gjorde, använde diskmedel. Så nu har jag febrilt sökt efter råd hur man gör när man reparerar detta, tydligen hemska, misstag. Men jag hittar inget, bara hur man gör rent med grovsalt, använder ketchup mot rost och återinfettar.

Så nu vill jag ha era råd hur man ska göra
dels i min situation men oxå hur ni sköter (som man ska) ert gjutjärn.

Sv: Gjutjärn

Äh, lite diskmedel en gång eller två är inte hela världen.

Lättaste sättet att diska gjutjärn är att ta grytan direkt från spisen, så den fortfarande är varm och diska av med varmt vatten. Är grytan kall låter jag den stå i varmvatten eller värmer den på plattan så den blir lättdiskad. Använder man sitt gjutjärn ofta och diskar det rätt behöver man nog inte göra mer än så. Eventuellt smörja med lite olja om det är väldigt torrt.

*phuuu*
Är lite konfunderad iom att det inte är mina. Men jag tänkte så oxå. Men när man läser gång på gång, ANVÄND INTE DISKMEDEL. Så kan man inte låta bli att undra vilka sju svåra plågor som ska drabba en när man ändå gjorde det.

:laugh:

Kan ju tala om att innan jag hann trycka på Skicka-knappen kom första plågan: sköljmedelflaskan ramlade ner och naturligtvis sprack den på ett visst sätt så hela badrummet blev blåprickit. Turen i oturen var att mattorna var uttagna, men två väggar och toalettstolen blev snyggt dekorerade. :bump: (lr nått)

Tror att enda anledningen till att man inte ska använda diskmedel är att det torkar ut järnet. Eller hur ska man säga, det löser ju fett, fett som järnet behöver för att vara bra. En fettfri gjutjärnspanna rostar. Dessutom kanske diskmedlet går in i järnets porer och hamnar i maten om man gör det för mycket. Det är ju knappast dödligt i alla fall.

Men prickigt är väl modernt :D

Lånar tråden lite...

Fick en groteskt ful orange gjutjärnsgryta för ett tag sen. Kan man på någotvis bli av med den groteska färgen? Kan man kanske tom måla om den med metallfärg? (det handlar alltså bara om utsidan som är färgad).

Det gör inget om man diskar med diskmedel bara man smörjer in pannan med lite fett efteråt. Jag har alltid diskat mina gjutgärnsstekpannor eftersom jag är vegetarian men inte resten av hushållet. Jag vill inte ha köttrester i min mat. Mina pannor ser lika fina ut som om de vore nya.

Äsch, använd sunda förnuftet.

Diskmedelt tar bort fett så de riskerar att rosta. Blir de väldigt torra - ta lite olja på ett huhållspapper och gnugga in.

Jag har gamla välanvända gjutjärnsgrytor. De diskas med diskmedel varje gång. Det gåååååår inte att få bort fett annars. Hur äckligt som helst ju!

Jag diskar ur med hett vatten och sedan tar jag lite diskmedel på en skrubbsvamp och tar bort fettet.

Torka med hushållspapper, låt inte självtorka. Eller ställ på en ljum platta en stund.

Jag skulle inte kunna leva utan mina :love:

Min gryta är jättekänslig för att diskas med diskmedel, så den rör jag aldrig med diskmedel när jag rengör den. Men om det skulle hända att nån vän eller sambo råkar göra det så är absolut bästa sättet att ''reparera'' det att hetta upp pannan på högsta värmen, spill i olja som du gnuggar in lite med en pensel eller papper. Sedan stänger du av plattan när oljan börjar fräsa lite så du ser att den är het, sen ska grytan/stekpannan stå kvar på spisen och kallna i takt med plattan.

Fick lära mig detta av en som håller på mycket med gjutgärn. Porerna i järnet öppnar sig när de är som hetast på plattan, därför ska man för bästa effekt hetta upp dem när de ska smörjas. Sedan för att porerna ska sluta sig så sakta som möjligt så ska den kallna sakta = på plattan. Då drar den åt sig som bäst av fettet i porerna och järnet.

Funkar super och jag märker verkligen skillnad sedan när jag innan fettade in grytan och stekpannan kall. :)

Stekpannan gör jag rent med liiiite diskmedel kanske en gång i månaden för att hålla den fräsch. Men fettar alltid in den sen som ovan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Efter att mitt vikariat tog slut i oktober har jag sökt nytt arbete. Tyvärr finns det inte så mycket jobb inom min utbildning att söka...
Svar
14
· Visningar
1 768
Senast: gulan
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 667
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 084
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar