Gjuta sockel

dee79

Trådstartare
Jag funderar på att gjuta en sockel i mitt stall där en ny vägg ska sättas upp. Dels för att golvet inte är helt i våg (för att lättare få väggen rak) och dels för att ena sidan kommer att vara in i en box. Hur får man det att hålla bäst? Jag förstår ju att någon slags armering behöver komma till.

Bredden på sockeln blir ca 15 cm.

Sv: Gjuta sockel

Borra ner dubb, t ex bitar av armeringsjärn, i det befintliga golvet och najja fast armeringsnät i det så håller det. Kom ihåg att vattna bef,betong innan ni häller i den nya i formen.

Finns leca som är 15 cm. Är golvet snett kan man bygga på med murbruk. Sen smetar du på puts eller tunnare murbruk över så får du en betonglik yta när det torkat och ljusnat :) billigt och snabbt, inte så tungt som 10 säckar betong..

Vi lade på lite extra murbruk, sen har man vattenpass och knackar blocket i läge med plankbit och hammare. Kanon:)

Jag har väldigt stabila och bra socklar i mitt stall där jag gärna rekommenderar principen, dock har datorn bestämt sig för att lägga av, så jag får visa med bilder i morgon:(

Så irriterande att jag inte kan reda ut vad betongelementen jag har i mitt stall heter... Iaf, på den här bilden ser man relativt tydligt
chili001.jpg

Det är alltså betongformar, som är formade som H (fast med två -, ett i varje ände) som är ställda på rad, sedan är det gjutet och armerat i ihåligheten. De har fått stå ut med en hel del, ändå finns det inte en endaste spricka i dem. För att få dem att stå kvar där vill jag minnas att det borrades hål i golvbetongen som sedan armerades.
Ovanpå formarna ligger det sedan en vanlig bärlina, sedan en 2'/2' på varje sida där vi klämt in panel mellan, sedan då en trekantsstav för att inte det ska samlas massa skit i skarven. Väldigt hållbar konstruktion måste jag säga, dessutom bra svikt i panelen!

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17