Gjorde jag rätt?

whalan

Trådstartare
Det har spöregnat här nu sen ca kl 03 i natt. Min häst är ett smäckert hblsto med mkt fullblodsinslag och som har haft ryggproblem förut.

Förra året tog vi in hästarna vid så här mkt regn och nu när jag var där och kollade till henne så gick hon bara ifrån mig när jag försökte komma nära.

Hästarna har skydd i hagen i form av stora träd, men ingen av hästarna stod under träden utan stod mitt i ösregnet i hagen. Jag lyckades dock känna en snabbis på min hästs rygg och hon reagerade då, men det kan ju bara ha varit pga att hon inte var beredd på att jag skulle känna där.

Jag valde att inte ta in henne eftersom hon stod i regnet och dessutom inte stod vid grinden och tryckte, gjorde jag rätt?

Känner de av sånt själva och talar om när de vill in? Eller kan jag nu få en häst med ryggproblem?

Har de ett skyddande lager även fast sommarpälsen är jättetunn?
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Dom kan ju stå ute i regn, de är dom ju skapta för att klara. Väljer hon dessurom själv att stå ute i regnet så borde de egentligen inte vara nåt...
Men så vet jag inte mycket om ryggproblem, så ja vet inte om just din häst mår bättre av att få komma in..

Har man inte schamponerat dom innan eller under betet så har dom ett skyddande lager
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Innerst inne vet jag ju att det är som du säger..men sen så är det ju det här med ryggproblem...blir såå osäker och jag vill ju inte att hon ska må dåligt. Men å andra sidan borde hon ju verkligen vilja komma in om hon hade haft ont/frusit...logiskt sätt iaf.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag skulle slängt på ett regntäcke, jag skulel itne våga riskera ryggproblem.
Skulle inte ta in hästen när jag kan använda täcke istället.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Mina hästar står inte ute i regn. De står inne varje natt, året om.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Om du har ett täcke med bra andasfunktion kan du slänga på det på en blöt häst, annars hade jag tagit in och låtit torka och sen satt på ett täcke.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Oki, har inte träffat på något sånt täcke...vet inte vilket det skulle vara. Själv skulle jag aldrig lägga på en blöt häst ett regntäcke, det är i mina ögon lika med att låta hästen bli förkyld/sjuk eftersom den då inte kan torka som den annars skulle ha gjort.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

I princip alla regntäcken/vintertäcken har numera "andas-funktion". Jag kan nästan lova att 9 utav 10 nya täcken har det. Hör med närmsta ridsportaffär, de har säkert billiga varianter för sommarbetet.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Fast tyvärr brukar andas funktionen vara mycket dålig på dom billiga täckena.

Mvh
Camilla
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag har ett fbl med kännslig ryggmuskulatur. har det regnat (mk) på den eller blivit för kall så ömmar hon. Jag skulle, i den sits du varit i, tagit in hästen o låtit den torka ev under fleecetäcke o sedan lagt på ett regntäcke o släppt ut. Jag lägger häldre på täcket en gång för mkt än en gång för lite. Om det spöregnat o min häst reagerar så rider jag henne ej den dagen alt tar det lungt.

Det är vad jag hade gjort men detta beror ju på hur kännslig din hästs rygg är.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Mina hästar går ute dygnet runt året om, har bl.a. två fullblods araber. De har också vindskydd och en massa träd men väljer ändå att stå under bar himmel i ösregnet. Det har hänt 1 gång för ca 2-3 år sedan att de frös, och då stog de vid grinden och skulle absolut med ut ifrån hagen, + att de stog och darrade, så då tog jag in dem på en gång.
Har man en häst med ryggproblem så kan man ju lägga på ett tunt täcke om man vet att de ska bli regn. Vill hon gå med ut från hagen så hade jag tagit in henne ett tag. Men vill hon inte gå med så är det ju inte så mycket att göra.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Håller med!

Vi hade oxkså en period nu med långtidsregn och jag var i valet och kvalet mellan täcke eller naken på betet. Åkte ut till hagen på morgonen för att kolla till alla och då står min häst och sover under ett träd varm och blöt men helt tillfreds. Han ville INTE komma med in. Tror absolut att hästarna mår bäst nakna så att det kan röra sig helt obehindrat utan täcken som tar emot någonstans, dessutom är jag fullkomligt paniskt rädd att min skall fastna på något sätt med täcket i ett träd eller liknande.

Tyckte att du gjorde rätt.

WB
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Mitt sto har också ryggproblem men senaste tiden när jag har försökt slänga på täcke på henne om jag har sett att det har regnat har hon bra dragit och vägrat komma så då får hon gå och bli blöt, vad göra liksom.. hon har inte ömmat i ryggen efteråt så antagligen har hon blivit mkt bättre sen förra sommaren då hon knappt kunde röra sig om hon stått i regn utan täcke.
Så jag tycker du gjorde rätt.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

whalan skrev:
Det har spöregnat här nu sen ca kl 03 i natt. Min häst är ett smäckert hblsto med mkt fullblodsinslag och som har haft ryggproblem förut.

Förra året tog vi in hästarna vid så här mkt regn och nu när jag var där och kollade till henne så gick hon bara ifrån mig när jag försökte komma nära.

Hästarna har skydd i hagen i form av stora träd, men ingen av hästarna stod under träden utan stod mitt i ösregnet i hagen. Jag lyckades dock känna en snabbis på min hästs rygg och hon reagerade då, men det kan ju bara ha varit pga att hon inte var beredd på att jag skulle känna där.

Jag valde att inte ta in henne eftersom hon stod i regnet och dessutom inte stod vid grinden och tryckte, gjorde jag rätt?

Känner de av sånt själva och talar om när de vill in? Eller kan jag nu få en häst med ryggproblem?

Har de ett skyddande lager även fast sommarpälsen är jättetunn?

Jag tycker hästar som är känsliga eller hatar ihålllande regn gör just som din, de står mitt i för det är så obehagligt att röra sej att de bara står och lider. Jag har haft ett par såna bla ett sto med känslig rygg.
Visa fryser mer, vissa har mer skydd. Jag har haft både ponnyer o fullblod som bara stått mitt i regnet och skakat vid ihållande regn. Andra verkar inte lida lika mycket. Jag tar in vid sånt väder, i alla fall känsliga hästar.

Att den bara står där eller viker undan betyder tyvärr inte att den trivs i regnet och vill vara kvar. Om man vet att det är dåligt väder är det väl bra att slänga på täcke innan. Inte när den är blöt, andasfunktion eller ej. En genomblöt häst räcker inte "andasfunktionen" för.



Vid alltför kraftiga regn tar vi in dem. Ibland bara dem som är känsliga. Det beror på hur ihållande det verkar bli.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 541
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Anläggning Fixade i våras till hemma så jag skulle kunna ha min häst hemma, och fick i samband med det en annan häst att ha som sällskap till min...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp