Gjorde jag rätt i att avliva?

Yttik

Trådstartare
Idag lät jag en katt somna in och gråter floder. Blandade känslor.

Denna katt hämtade jag i januari samt hennes syster från ett hem med vanvård och dålig skötsel. De var magra som illrar. Skulle vara 6 mån och vägde ca 1,5 kg när de kom till oss. Sakta fodrade vi upp dem. Kastrerade osv och de anslöt sig till våra andra. Hennes syster blev snabbt "katt" i mina ögon. Äter bra, går ut ibland på äventyr, avslappnad och trivs i familjen. Inte helt 100 med att man lyfter henne men man får klappa och gosa.

Men denna fröken var livrädd. Dagarna spenderade hon undangömd eller sovande där ingen kom åt henne. Räckt med titta på henne så flydde hon. Hon vågade inte gå ut, knappt gå och äta för man stod där när man hällde upp. Går inte på lådorna utan kissade på kläder, påse, väska och det hon hittade. Hon var alltså inte psykiskt välmående alls :( Jag kände att det var ingen ide omplacera igen för något har ju hänt henne som gör att hon inte mår bra. Även denna dam som knappt gick fånga i gamla hemmet.

Valde låta henne somna in för sluta behöva vara rädd och få ro. För jag led med henne. Vissa tycker jag borde gett henne till hem på landet men tror inte hon mått bättre där. Vågade inte vara nära människor eller gå ut! Veterinären tyckte jag gjorde helt rätt..

Snälla kan någon lätta mitt samvete. Var det rätt av mig? :(
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

consoling1.gif

Ibland är att låta dem gå den sista goda gärningen man kan göra för sina djur. Ett liv i stress är ingen liv, och att skicka iväg en katt med sådana behov är åtminstone i mina ögon mer ett sätt att slippa ta beslutet själv. Jag hade gjort precis som du. Var stolt över att du försökte istället.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Klart du gjorde rätt K!

Bry dig inte om vad andra tycker och tänker. Det är jobbigt nog som det är. Du gjorde allt i din makt för att få henne trygg. OCh när det inte funkade tog du ditt ansvar som djurägare. Stor eloge till dig!
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Jag tycker du ska ha all eloge för du gjorde verkligen det rätta för den stackars katten. Vad jag anser om förra ägaren vågar jag inte skriva då lär väl mitt svar tas bort :devil:.Nej du ska verkligen inte ha dåligt samvete för att du valde avlivning... tror katten i sing himmel tackar dig.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Förra ägaren var.. speciell. Fick dem via Kattjouren.

Tack för era ord. Sådant tryck på bröstet och håller koll på hennes syster för se om hon reagerar men hon ligger och sover här bredvid så tror inte hon blivit lidande av att hennes syster försvunnit. Fy fan vad jag lipade när hon somnade in :( Men jag såg ingen annan utväg..

Veterinären sa det att hon hade bara fått det värre som äldre med hjärta och allt. Så han tyckte jag var sann djurvän..
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Ibland finns det tyvärr ingen annan utväg. Jag tycker att du har gett henne en chans i ett hem där hon skulle kunna må bra, men gör hon inte det så ser jag ingen anledning till att hon ska behöva flytta (vilket ju bara skulle medföra ännu mer stress och lidande). Jag förstår att det var ett jättetufft beslut, men jag tror ändå att det var rätt och otroligt starkt gjort av dig! Kram
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Tack alla för era ord.. känns lite lättare nu på hjärtat men saknar henne :(
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Håller med de andra att du är en äkta djurvän som faktiskt tänkte på katten i första hand.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Förstår verkligen att du saknar henne, men det var rätt!
Som flera skrivit så ska du ha en eloge!
Skickar en drös med tröstkramar!
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Ja, jag tycker du gjorde rätt. En sån katt mår inte bra, du befriade henne från ett trist liv.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Ibland måste man ta tunga beslut för djurens bästa, hur ont det än gör. Jag tycker du gjorde alldeles rätt, du har ju verkligen försökt få henne att må bra.

Angående de som tycker att du skulle lämna henne till ett hem på landet, hur tänker de? En så skygg katt hade förmodligen snabbt blivit förvildad, och det vet vi ju vilket tufft liv de katterna får.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Tack alla. Nu så här i efterhand känns det att vi gjort rätt.
En av våra andra katter som blev otrygg och osocial när den avlivade katten flyttade in har blivit sig själv igen. Och alla katterna mår bra, ingen henna behöver gå på tårna för riskera skrämma henne osv.. Och jag vet att hon sover gott i kissehimlen.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Du tänkte ju på katten i första hand och beslutet var absolut rätt om du tyckte att det var rätt! Det måste varit jobbigt för dig också att hon kissade på kläder och inte riktigt kunde styra sin rädsla.

Jag har en katt själv som jag hittade när hon var 5-6 veckor gammal. Det var för det första mycket bestyr med att få henne att bli en frisk och välmående kattunge. Men hon var förr en otroligt rädd och orolig katt. Hon gömde sig hela tiden när hon var inne och sprang iväg om man närmade sig henne. Var det en ny doft hemma eller om vi hade möblerat om/köpt något nytt så var hon skiträdd för det. Man kunde klappa och gosa med henne och sådär när det var lugnt och stillsamt runt omkring. Det var bara min pappa som kunde få henne att vara en mer normal katt runt honom.

Det är nu de senaste åren hon har blivit mer trygg och go katt. Hon är nu 8 år. Hon är knappt rädd längre och är mer framåt och hur pratig och go som helst. Trapphuset är inte längre det värsta som finns och hon är ute hela kvällarna och nätterna. Hon har börjat ty sig till oss och kommer in i mitt sovrum och ska prata och gosa. Hon kommer iof aldrig att bli en knäkatt och hon blir sitt gamla rädda jag så fort det kommer gäster hit.

Vi funderade på att avliva henne de första åren, men eftersom hon var ute nästan dygnet runt och jagade och gjorde normala kattsaker och endast kom in när hon var hungrig och trött så fick hon stanna på jorden.

Nu verkar det ju som att den du avlivade inte var ute och då måste det varit grymt stressande för henne att hela tiden vara runt de jobbiga sakerna som gjorde henne rädd och stressad. Det kan inte ha varit roligt för henne och jag tycker att det var rätt att hon fick somna in.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

kl'

Vad sade Kattjouren om avlivningen? För du har väl skrivit på papper ang avlivning.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Har inte skrivit några papper om någonting?

Katterna har inte bott på katthem eller så. De kom till mig via tips till kattjour och jag övertog dem från ägaren
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Kattjouren har inga katthem, men de har papper som skrivs på i samband med förmedlingen.
Har du fått dem direkt från ägaren förstår jag dock om du inte fått de papprena. Blev mest förvånad över om du nu fick dem via Kattjouren att du fick avliva, de är väldigt restriktiva kring det nämligen.
 
Sv: Gjorde jag rätt i att avliva?

Fick dem inte via kattjouren direkt utan via tips till dem. Blev lite fel där.
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 853
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 517
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 280
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp