Mabuse

Trådstartare
Snurrar jag till det alldeles om jag har för mig att det finns en godkänd halvblodshingst e Master vid namn Giro? Hade för mig att det var så, men hittar ingen info om någon sådan hingst.

Sv: Giro?

Vet du mer om honom? Upptäckte just att medryttarhästen har samma mamma, nämligen, och blev lite nyfiken.

Giro 983 född 1996 e Master u Girl 15792 e Gibraltar u Torma e Toreador - Kaifas. mörkbrun med stjärn, 170 - 21,5 cm.

Påexteriören fick han 88778 (står tyvärr inga omdömen i 2001 års hingstkatalog).

På bruksprovet fick han gång 899 ovch hopp 45 TH 5/5, TD 9/9.
Han godkändes på dispens.

År 2000 betäckte han 16 ston. Det står att han inte ska vara i avel 2001 p g a tävlingsverksamhet. Han är numera kastrerad. Vet inte när, men han finnsinte med i katalogen för 2001.

Tack! Ingen avelssuccé direkt, då. Efter ytterligare lite luskande tycks det som stostammen passar särdeles bra med Master, för övrigt - medryttarhästens helsyster har, liksom sin mamma, en avkomma efter Master, som gått åtminstone Intermediere.

Lite förvånande dock att Giro hoppade så uselt - medryttarhästen har jättefin teknik och hoppar med mycket rygg. Men de är ju bara halvsyskon, förståss. Du råkar inte ha testryttarnas omdöma tillgängligt? Vore kul att höra.

Hade dom testryttare redan då? Kommer faktiskt inte ihåg när dom började med det:o

Tyvärr har jag inte den årgången av Ridsport här så jag kan inte kolla:(

Din medryttarhäst har kanske fått hopptekniken från mödernet? Gibraltar tävlades i både dressyr och fälttävlan innan den :devil: lastbilen backade på honom:cry:

Giro gick med testryttare ja. Jag var där och såg honom.

Måste erkänna att jag inte är helt säker på vilken av Masteravkommorna det var, för om jag inte missminner mig så godkändes en till det året. Och åtminstone den ena av dem såg ut som en bättre begagnad damcykel :eek:, vilken av dem minns jag som sagt inte. (hög nacke och lång låg rygg, typ) Har nog inte kvar min katalog sen dess heller, där jag skrivit anteckningar. Men jag har i minnet en hingst som betedde sig näst intill som om den aldrig sett ett hinder förr :eek: (med testryttare på), kan möjligen vara den?

Enligt min hingstkatalog godkändes inte bara ytterligare en Master-son det året utan två! Maastrich och Maxum.

Maastrich hade 78 på hopp, och Maxum 77, så chansen/risken att damcykeln var Giro är väl rätt stor...

Då vet jag att man börjat med testryttare redan då! Tycker att det är ett rätt nytt påfund, jag får väl börja skylla på åldern:crazy: ;)

Testryttarna har nog varit med länge än så, om jagint eminns alldeles galet. Jo, så måste det vara. Jag tror mig minnas att det var testryttare -98 då jag var där, möjligen ännu tidigare också? (-97 missade jag nog, gick utb i Upspala då).

Damcykelhingsten och hingsten som inte sett hinder förr behöver inte nödvändigtvis vara samma individ, jag bara minns att jag sett de detaljerna...
Vete katten om det inte var Maastricht som var damcykeln? *hittade en gammal hingstkatalog* Jo, han hade 7a på typen så det stämmer nog...

ameo skrev:
Giro gick med testryttare ja. Jag var där och såg honom.

Måste erkänna att jag inte är helt säker på vilken av Masteravkommorna det var, för om jag inte missminner mig så godkändes en till det året. Och åtminstone den ena av dem såg ut som en bättre begagnad damcykel :eek:, vilken av dem minns jag som sagt inte. (hög nacke och lång låg rygg, typ) Har nog inte kvar min katalog sen dess heller, där jag skrivit anteckningar. Men jag har i minnet en hingst som betedde sig näst intill som om den aldrig sett ett hinder förr :eek: (med testryttare på), kan möjligen vara den?

Hittade ryttaromdömena på nätet, och Giro kan nog vara hopphästen du minns. Det står något i stil men "Fin hingst, men reagerar inte på hindrena, ingen hopphäst". Den kanske inte var hoppad så mycket? Han var nog tänkt som ren dressyrhäst i a f. Sen vet jag inte hur Master nedärver hoppförmåga, men det står också att Giro hoppade med dålig ryggverksamhet och lite taskig teknik överlag. Och det är väl sånt som är svårt att träna upp i nån omfattning.

Giro har lite låg rygg, men lång är den inte.

Görel skrev:
Din medryttarhäst har kanske fått hopptekniken från mödernet? Gibraltar tävlades i både dressyr och fälttävlan innan den :devil: lastbilen backade på honom:cry:

Fast det är ju just mödernet de har gemensamt? Medryttarhästen är e Vivaldi-Gibraltar, medan Giro är e Master-Gibraltar. Sen ligger ju förståss Toreador därbakom, så det kan ju ha gett lite utdelning på hoppfronten i "min" hästs fall. Däremot är medryttarhästen lite framtung, så det verkar vettigt att resultatet blir bättre med det mödernet och en hingst som ger mycket "uppförsbacke" (som ju master ser ut att vara). Vivo e Master-Vivaldi-Gibraltar är ju också ur samma möderne, och den verkar ha blivit rätt bra som dressyrhäst.

Det jag menade var att Master-avkommor kanske inte heller hoppar så illa över lag, men jag uttryckte mig konstigt ser jag:o

Har en valack e.Giro på foder. Orinoco heter han, född -01
Hoppas riktigt fint med mycket rygg och bra bakben. Hoppas 110 med ryttare och 130 löshoppad. Har inte hoppats så mycket så vet inte riktigt vad han går för där. Men backar lite på 130-höjderna så skulle nog inte bli någon superhoppare.

Men riktigt fina och luftiga gångarter (speciellt traven!) Dock många som misstar honom för en Briar avkomma. :laugh:

Slänger in en bild :) Har massa mer bilder + film om ngn är intresserad! Vet att han går lote bakom lod här, orkar dock inte leta upp ngn bättre bild just nu.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka