Ang brandskyddsförmågan i gipset när det sitter invändigt vid en yttervägg på så sätt som du beskriver så är det inte säkert att det behöver ha något med brandmotståndet alls att göra. I LBK pärmen står det ju om att byggnadens delar ska motstå brandspridning i 30 min eller inte vara brännbar. Har du gipset innanför så spelar det ju ingen roll hur många lager gips du har innanför om du har torr träpanel och cellplastisolering. Med rätt värmestrålning så kommer både cellplast och det torra träet att börja brinna och ta sig upp i takkonstruktionen. Gipsskivor brinner kanske inte igenom så lätt, men brinner det i taket är branden redan inne i byggnaden (raljerar lite, jag vet inget om vilken sorts fasad ni har
).
Du har helt rätt i att över 30 m behöver ingenting göras, men är det bara 15 m så klarar du dig kanske på mindre än 200m2 brännbar yta? Beroende på fasad med. (Tänker att ett 5 m högt stall då behöver vara 40 m långt för att bli mer än 200m2. Taket är ju troligtvis obrännbart?) Är det mindre än 15 m blir det lurigare..
Även om det är en gammal byggnad så skulle jag ändå gissa på att ändringen blir såpass stor att du måste följa nuvarande regler. LBK är ju dock inget "lagkrav" så som BBR men som jag har förstått är det väl försäkringsbolag och liknande som kräver att de följs?
Nu vet jag inte om du har läst det redan, men det ligger en remiss på nya regler i LBK som kan vara värda att slå en kik på om du inte ska bygga om nu direkt. (Annars med såklart, de tas ju inte fram helt utan anledning
)
Ber om ursäkt för att det flöt iväg lite här, jag tycker det är orimligt intressant med brandskydd såhär och jobbar med det till vardags. Då är det dock mest "vanliga" byggnader i detaljplanerade områden.