Gipset har blivit blött - vad göra?

M

minschamamman

Min häst har just nu sitt tredje gipsbandage pga en elak hovböld. Det är nu ca 10 dagar sedan hovslagaren senast skar i hoven. För fyra dagar sedan var vi på återbesök och skulle KANSKE få på en sko, men det hade inte bildats tillräckligt med horn ännu så det blev en vecka till med gips. Vi skall alltså tillbaka på måndag, om tre dagar.

I två och en halv vecka har jag lyckats hålla gipset torrt, men idag var det klippt:( Av förståeliga skäl är pållan lite "glad" efter lång vila, och idag blev det ett skutt rakt i en vattenpöl på en av de dagliga 10-minuterspromenaderna.

Hur allvarligt är detta? Ska jag ta av tejpen och försöka blåsa det torrt (hårtork!) eller kan jag lugnt vänta till måndag? Vad tror ni? (Jag får inte tag i någon på kliniken nu eftersom det är fredagkväll, annars hade jag förstås frågat där.)

Sv: Gipset har blivit blött - vad göra?

Hur vått blev det och har du något utan på det? Gips som en gång stelnat löser inte upp sig igen så där utanvidare bara för att det blir vått. Jag tror att om det är något problem ligger det mer i att det kan komma vatten under gipset och ställa till det.

Äsch det fixar du själv. Ring vet så du får gipsbandage alt köpa på välsorterad hästaffär, Se bara till att du polstrar ordentligt med fetvadd alt bomull innan du lindar den blöta gipsbandaget. <lycka till!!! Från en som fick byta bandage ca var 3:e dag på sin häst pga ful hovböld. Jag kan tipsa om Hööks boots (MC... nånting..) att låta hästen ha i hagen!!!

Jag fick med mig gips att byta själv=) Fixar du lätt. Bara åk ner till antingen djurklinik eller apotek så kan du köpa det som behövs!

Det som gick åt till min pålle var:
*Jod indränkt kompress över "såret"
*Cellona över det (15 cm bredd)
*Över det en "strumpa" dubbelt
*Sedan gips (2 st)
*Till sist Tensoplast 1 st.

Hoppas det hjälper dig lite!

Jag fick med mig gips att byta själv=) Fixar du lätt. Bara åk ner till antingen djurklinik eller apotek så kan du köpa det som behövs!

Det som gick åt till min pålle var:
*Jod indränkt kompress över "såret"
*Cellona över det (15 cm bredd)
*Över det en "strumpa" dubbelt
*Sedan gips (2 st)
*Till sist Tensoplast 1 st.

Hoppas det hjälper dig lite!

Så fick jag också gör ver tredje dag när min hade en hovböld. Tur att förband nästan är gratis..inte..:crazy:

Konstigt att hovis inte visat dig hur du byter själv.

Tack snälla ni som har svarat!

Över gipset har jag en självhäftande binda som de la på på kliniken när de gipsade. Över bindan ett lager silvertejp under sulan som är vikt upp ett par centimeter på hovväggen. Sedan en "galosch" (en slags sko i gummi) utanpå det hela.
Det blev nog ganska blött... Trycker man på bandaget så kommer det vatten. Men jag undrar om det har gått in under gipset... Det var ganska tjockt pålagt.
Så om gipset fortfarande är hårt borde det vara OK tills på måndag då?

Hmm... Jag skulle ju förstås kunna lägga på ett nytt själv imorgon... om nu det finns grejer på apoteket, som ni säger. Jag har ju sett dem lägga på det på kliniken tre gånger så jag vet ju faktiskt (hyfsat) hur man gör... Jag skulle ju kunna ta av bindan och se hur gipset ser ut, om det verkar väldigt blött...

Mig veterligt så skall gipset bytas minst var 5te dag.
Så det kanske kan vara dags nu?

Jag lät gipset bli så blött som det ville.
Det håller ändå.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Ja, jag hade en tråd uppe här för ett tag sedan. Den blev antagligen borttagen för att de började spekuleras i kliniker och veterinärer...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 733
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur