Gipsade hovar

Q

QQH

Och hovbenssänkning. Eländes elände. Ingen vidare prognos med andra ord. Vet inget om detta så ni som kan mera kan väl berätta vad det innebär och om ni har fått era hästar ridbara efteråt?

Sv: Gipsade hovar

Din häst har gått med skor och långa hovar. Låt en bra hovvårdare ta av skorna och verka samt låt hästen gå mycket på mjuka underlag och återhämta sig. Klart att han blir bra igen! Den nya hoven som växer ut måste bara få en chans att fästa vid hovbenet.
Hovbenssänkning är egentligen hovväggshöjning och är förmodligen en mindre hovkollaps. Orsakad av skoning och svaga lameller (som är orsakade av skoningen)

Efter att jag har haft "förmånen" att deltaga på en föreläsning av ANHCP´s Svenska guru , så tycker jag att det är beklagligt att dennes lärljungar kan allt och ger råd som ovanstående, utan att veta mer om fallet.

Vid den "föreläsning" jag deltog på så visades en bild på "världens vanligaste hovform" enligt ANHCP upp. Efter lite diskussion så var gurun tvungen att krypa till korset och erkänna att den bild h*n visade var en bild på en hovbensrotation, mycket beklagligt tycker jag, ren lögn alltså.

:devil: :devil: :devil:

Ursäkt till QQS för att detta inlägg inte hjälper dig, men jag blir så trött på "barfota till varje pris" gänget som kan allt, utan att veta vad de talar om.

Allt är inte orsakat av skoning. Man verkar ju hoven innan skoning.

Hästen har gått barfota tills nu. Hade ytterst långa hovar tyvärr när jag köpte henne. Det har vi försökt att fixa vid varje verkning men det tar ju ett tag innan hovformen blir rätt.

Veterinären har visat röntgenbilder på hur det ser ut. Men som lekman så kan jag inte säja om det är jätteilla eller bara illa.

Veterinären säjer att denna häst har tunna sulor och att besvären beror på det. Platta hovar.

en snabb fråga fick ett snabbt, generellt svar.
Det visade sig att jag hade rätt i att hästen hade haft långa hovar även om den inte varit skodd. (Så ovanligt är det inte med skodda hästar att jag skall skällas över att ha ställt den diagnosen över nätet efter den inledningen...)
Jag ville på mitt plumpta sätt förklara att det inte alls var slakthuset nästa eller ens i närheten av det.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 566
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 661
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 317
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024