Gipsa eller inte?

Tillis

Trådstartare
Min pålla står precis med hovböld, som öppnade sig när jag kratsade henne i lördags. Hon var då jättehalt innan, men direkt när trycket lättade lade hon tyngd på hoven igen.

Nu har hon ett hål på ca 5 mm precis bredvid strålen, nästan nere vid strålspetsen. Hovis blev osäker, men föredrog att bara spola rent och bandagera med bomull (jod i hålet). Detta i första läget, för att inte riskera att skära upp en massa i onödan. Nu har jag bytt bandaget igår för andra gången sedan i lördags, och det är fortfarande lite svart gegga som kommer ut. Inte massor men uppenbarligen är ju inte infektionen över... Jag har inte tryckt henne med visitertång, men hon är oöm om jag knackar och hamrar lite lätt.

Vad har varit avgörande för gipsning i era fall? Böldens läge? Storlek? Eller vad? Funderar eftersom hovis kommer igen ikväll, och hon pratade redan i lördags om eventuell gipsning...

Mvh Tillis

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 651
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 354
Senast: Mia_R
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 843
Senast: Skywalker
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka