Gills det?

D

diskho

"Gills det" som motion om man bara går med hästen? Nu under helgen har jag tagit rätt långa promenader med min ponny och han verkar tycka det är kul :)
Men funkar det som motion för honom även om jag inte sitter på? Folk i stallet jag hade honom på förut sa att man slösade tid om man promenerade med hästen för det blev ingen motion av det.

För om det är bra så slår man ju två flugor i en smäll då jag behöver röra på mig också xD

Sv: Gills det?

Klart det gör :laugh:! Promenader med sin häst är bra både för kondition och muskelbyggande, eftersom hästen får arbeta helt fritt med ryggmusklerna utan att ha en ryttare som "stör" på ryggen och så kan man ju variera svårighetsgraden på promenaden, genom att t.ex gå i skogen (alltså inte på stigar), klättra uppför backar osv (här är det väl eg bara konditionen på den som går med hästen som sätter stopp ;))

Plus att det är (som du säger) bra att man själv får motionen, det är en omväxling från allt ridande, plus att det är myyysigt att vara ute och gå med sin pålle :love:!

Så fortsätt du med gott samvete och ett glatt humör att promenera med din häst :bump:

skritt är jättebra träning, men man behöver nog hålla ganska så raskt tempo så hästen rör ordentligt på sej så den inte går o sover.

Hos oss promeneras det minst 1 gång i veckan, ofta i friskt tempo (kan vara lite si och så med det). Hästen är 23 år och tycker det är kul att få gå "för sig själv" och upptäcka världen.

Vi promenerade igår i skogen dock på så kallade stigar (blev mycket klättrande bredvid och över) men det gjorde susen mot stelheten han hade dagen innan. Jag tycker inte om att rida i skogen, eftersom jag måste konstant hålla koll på var mitt huvud/knä/armbåge etc. är någonstans + styra hästen. Mycket skönare att gå på marken så slipper man få alla grenar i ansiktet.

självklart! köpte min första ponny 4 maj 08 och vi gick ut och gick med henne varje dag de första 1-2 veckorna! hon musklade sig faktiskt en hel del och tyckte de nog va roligt! nu rider jag lite oftare så de har inte blivigt så mycket ut å gå den senaste tiden! Bara man går i ett raskt tempo och gärna klättrar i inte s jätte branta backar och går lite slalom mellan träd så de får tänka lite! De är bra för då få rid musklerna vila men de får ändå röra på sig!:D

Det är bra motion!:) Skritt är bra träning!
Det är bra för både ryttare och häst. Men ni får ha lite tempo!:p

Vi växlar ganska mycket med promenad och ridning, dels pga vi också behöver motion :grin: men också för att hästarna är omusklade nu då vi inte ridit så mycket på ett tag. Då brukar vi rida "ordentligt" ett par sträckor under turen, och i början, slutet och när vi bara ska skritta så kliver vi av och går själva.

Egentligen är det inte särskilt bra för hästen att skrittas längre sträckor uppsuttet. Om de (vilket nog de flesta gör) i skritt går på framdelen så sliter man bara på rygg och framben. Bättre då att hästen får skritta igång och av sig utan ryttare, så sitter vi upp och rider bara i form.
Vi anser att detta är det bästa för våra hästar då vi är jämförelsevis stora på dem, de är islänningar.

klart det är motion för dom :) , fattar inte meningen med att man ska sitta på hästen om man endå bara ahde tänkt att rida en liten sväng, då kan mna lika gärna gå om det man inte håller på att sätta igång hästen eller liknande. När vi satte igång min häst efter skada var vi ute och gick med han typ 1h varje dag. Jag har även varit ute och srungit med han ;) funkar bra, han går finare i "koppel" än min hund :p

Helt klart ett bra alternativ. Jag har gått åtskilliga km tidigare år, med min dam, för att hålla min kropp igång. Men sista ett och ett halvt åren, har jag blivit sämre i rörelseapparaten och dragit ner på det.

Det är ju bland annat ett bra sätt, att vänja hästen med nya ridvägar också... till exempel om man har en 24-årig unghäst, som ser tomtar och troll både här och där... :angel::idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar