Gillar min häst att hoppa?

foryou

Trådstartare
Hej :) Jag har min ponny som är 12 år. Hon stannar ganska ofta på hinder. Vi har kollat upp henne och hittar inget fel. Men problemet är att jag inte vet om hon gör det för att hon inte vill eller om hon bara är osäker? Mot hindret har hon egen bjudning och öronen är spetsade framåt men ibland bara viker hon undan eller vägrar. Även på bommar vägrar hon ibland.

Men tycker min häst det är kul med hoppning? Eller vill hon inte? Jag tycker ju att man borde se på henne om hon inte tycker om det, men varför vägrar hon då? :( Jag vill ju verkligen inte tvinga min lilla tjej och göra något hon inte vill :( Behöver all info jag kan få, kritik och annat! :)

Sv: Gillar min häst att hoppa?

Kan även lägga till att vi inte alls hoppar höga höjder! :) Oftast bara 50cm hinder :)

Hur rider du?

Kolla på filmer osv och utvärdera din ridning, rider du ponnyn hela vägen fram till hindret? Rider du iväg hästen och bara hoppas att den ska hoppa? Har du hästen framför skänklen och jämn kontakt med bettet?

Sitter du och bromsar hela vägen och försöker parera att ponnyn smiter förbi redan 3 galoppsprång innan t ex?

Se hur du rider, se hur du kan göra det bättre. Är hästen frisk och har bjudning mot hindret så är det nog ett ryttare fel.

Gör hon likadant med någon annan på ryggen också?
Inte för att jag vill påstå du rider dåligt eller så, har ju inte sett dig rida. Men bara en tanke att det kan sitta i ditt huvud och inte i hästens :) .

Om du har någon duktigt liten men vuxen ryttare i närheten, be den personen prova hoppa din ponny och se hur hon reagerar då

Jag har ju en del erfarenhet med ridskoleponnyer, då dottern tävlat en hel del sådana
Där kan det skilja rejält hur vissa ponnyer hoppar med olika ryttare på ryggen
Utvägrad med en för att direkt nästa runda hoppa felfri med nästa ryttare(eller tvärtom)

Ibland göra hon samma för andra :) men ibland går det jättebra för andra. Och ibland går det jättebra för mig också. Det är vissa dagar som hon stannar gång på gång. Vissa andra dagar kan vi komma runt en bana med ''bara'' två vägringar :)

Vet hur det är! Min storasysters häst gör det, han har bjudning och öronen framåt, sen viker han av. Men han vägrar för han har dålig syn och inte vet hur högt eller djupt det är. Han hoppar även nästan en meter över bommar. Vet du om hon har dålig syn?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 917
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17