Giftiga växter i hösilage?

cristobal

Trådstartare
Hur är det med giftiga växter som kommer med i hösilaget? Tex smörblommor - funkar processen sådant, att de blir ätliga precis som med hö, efter en viss tid omvandlas gifterna?

Sv: Giftiga växter i hösilage?

Hur är det med giftiga växter som kommer med i hösilaget? Tex smörblommor - funkar processen sådant, att de blir ätliga precis som med hö, efter en viss tid omvandlas gifterna?

Jag har ägnat ett antal timmar åt att försöka ta reda på vad som händer med ensilerade smörblommor. Men jag har inte kommit fram till någonting alls.

Min ponny fick fång i julas. Det kom mkt smygande och hon rörde sig underligt i några dagar. Men plötsligt blev hon mkt sämre och det var i samband med ett byte av hösilagebal. Några dagar senare upptäckte jag att det fanns smörblommor i det. Min tanke är att det kanha varit smörblommorna som på ngt sätt blev det som blev för mkt. Men jag är inte säker.

Det var lite det jag tänkte på också... Kanske bättre hålla sig till hö?

Interessant tanke. Min hästs fångförlopp liknade ju ditt mycket FA och var också i samband med hösilage, som han har haft lite problem med tidigare, men dock inte så att han har fått fång.

Vad jag vet så ska inte torkade växter vara giftiga? I alla fall inte smörblomma.Men mitt sto blev plötsligt dålig i januari när jag började fodra med nytt rundbals hö.Hon magrade av rejält, fick ödem under hakan och buken,hostade lite,och fick ögoninfektioner. Jag hittade en del gula blommor i höet som jag misstänker var stånds,korsört eller johannesört.Det var absolut inte dåligt eller mögligt på något sätt.Veterinären hittade inga fel på hästen trots mängder av olika blod och träck prover.Hon hade ingen feber och var för övrigt mycket pigg. Hon visade även reaktioner när hon åt gammalt gräs.Helt frisk blev hon först när snön lade sig och låg kvar i tre veckor,samt höet byttes ut mot annat hö.Vi tror att det blev en allergisk reaktion av någon giftig växt som sedan fick henne att reagera på gammal gräs (mögelsporer) Nu är hon helt frisk och går på rejält bete utan problem.

Stånds är giftiga även när de är torra. Finns dom i silage eller hö så finns risken att kusarna får i sig dom. Den mycket beska smaken försvinner när växten torkar.

Även torkad Björnloka kan orsaka eksemliknande utslag.

Så det är inte sant att torkade växter inte är giftiga...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tanten
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
624
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
878
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 531
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar