Gifter i barnens vardag

Köper gärna närodlat och/eller ekologiskt. Är dock lite försiktig med mjöl eller andra liknande råvaror efter att ha fått hem ohyra en gång. Läser mycket innehållsförteckningar, undviker E-ämnen i största möjliga mån, gör i princip all mat från grunden (gärna storkok så man kan frysa in). Sen har man ju sina laster också som färdigmat, godis och läsk... Vårt stora barn som är tre är inte så förtjust i varken godis eller saft och dricker inte läsk alls så det är ju skönt. Popcorn slinker det däremot ner en del :)
Eftersom jag har en otroligt känslig hud så tvättas allt i kläd-/gosedjursväg innan det används eller ges till barnen, eller mig själv för den delen. Använder via sensitive eftersom det är det enda jag tål. Har gemensam tvättstuga här så innan jag tvättar diskar jag ur tvättmedelsfacken noggrant så inte de andras tungt parfymerade rester blandas med mitt för då kliar jag sönder mig. Köper schampo och balsam utan parfymer och konstgjorda ämnen, men jag måste tyvärr använda bl a kortison i perioder. Sminkar mig väldigt sällan, eftersom jag inte tål det.
Leksaker tycker jag är svårt eftersom dottern (och säkert sonen när han blir äldre) har fått väldigt mycket av sin farmor och farfar och de är av typen "o titta vad billigt det köper vi" och det spelar ingen roll vad man säger till dem...

Vi undviker att köpa nya saker i plast/teflon.
Köper matlådor i glas och metall, gjutjärnspannor och grytor, slevar i trä eller rostfritt osv.
Dock kastar jag inte tex de slevar jag har i plast bara för att utan de får hänga med tills de blir uttjänta.
Mat köper vi främst svenskt, ekologiskt och närodlat, bra råvaror och undviker halvfabrikat.
Kött köper vi främst från den lokala ekologiska mjölkbönden. Försöker välja mat efter säsong.

Kläder och möbler försöker vi köpa få av men desto högre kvalitét av naturmaterial så vi inte byter i onödan.

Till vår väntade bebis köper vi både nytt och begagnat. Kläder så blir det mycket eko vänliga och svärmor spinner bla garn från från lokala får som hon stickar lite kläder och plädar av till
babyn eftersom vi väntar ett höstbarn som kommer att behöva vara med oss mycket utomhus redan från start.
Leksaker så tänker jag att vi kommer försöka satsa på varianter i främst trä så länge det duger men jag förväntar mig att det blir svårare och svårare ju äldre barnet blir och den kommer att önska sig diverse grejer som 'alla andra har'.

Jag tror inte på att bli fanatisk men jag försöker tänka på både miljö och ekonomi när vi konsumerar. Jag tycker om att köpa nytt men ibland känns det galet när jag hittat jättefina begagnade saker till en bråkdel av priset liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka