Gifter i barnens vardag

Fille

Trådstartare
Vad gör ni för att minimera gifter i barnens vardag? Tycker det känns svårt att minimera allt men tänkte kolla med er om ni har några enkla tips att dela med er av :) vi använder svanenmärkt, våtservetter bara när vi är iväg, inget sköljmedel, försöker köpa så mycket ekologisk mat (ja än är det ju bara bröstmjölk men samma kommer att gälla sen) som vi kan, försöker minimera plast, lagar mat tex i gjutjärnspanna/rostfritt och undviker fleece i den mån det går. "Tyvärr" använder vi engångsblöjor, har funderat på tyg men inte kommit dit än. Vi är långt ifrån "experter" på att minimera gifter, vi har mycket att lära men är intresserade åtminstone, både för barnens och naturens skull!

Vad gör ni för att minimera gifter i barnens vardag? Tycker det känns svårt att minimera allt men tänkte kolla med er om ni har några enkla tips att dela med er av :) vi använder svanenmärkt, våtservetter bara när vi är iväg, inget sköljmedel, försöker köpa så mycket ekologisk mat (ja än är det ju bara bröstmjölk men samma kommer att gälla sen) som vi kan, försöker minimera plast, lagar mat tex i gjutjärnspanna/rostfritt och undviker fleece i den mån det går. "Tyvärr" använder vi engångsblöjor, har funderat på tyg men inte kommit dit än. Vi är långt ifrån "experter" på att minimera gifter, vi har mycket att lära men är intresserade åtminstone, både för barnens och naturens skull!

Vi bor i hus som vi har renoverat i några år, bort med plastgolven ;)
I övrigt är vi ganska chill och har inte gjort så mycket förändringar pga barn, gjutjärnspanna och trä- eller metallredskap i köket har vi haft sedan länge.

Det är väl mest kläder och leksaker som ställer till det, men vi har mycket begagnat och ärvt, köper vi nytt så väljer vi material noga. :)

Miljömärkta rengöringsmedel etc, gärna ekologisk mat och kläder, giftfria (i den mån det går) leksaker och mindre plast, inga kläder med plasttryck och värmer mat på tallrik hellre än plast.

Hoppar in mest för att följa!

Men en flaska med vatten och lite olja i tillsammans med tvättlappar i tyg eller papper i skötväskan så slipper man ifrån de köpta tvättlapparna!

Så lite mediciner som möjligt. Eko kläder, odla mycket själv, ge säsongens frukt och bär! Inge halvfabrikat osv. Vi försöker minska ner på mål i flaska, pipmugg för att komma runt plasten där. Positivt nog så tar vår son inte napp, vi var inte så sugna på latexen heller pga risk för allergi. Har en lite mer nitisk sambo som läser på vilken färg vi har hemma vid renovering etc.

Kan verkligen rekomendera tygblöjor vi är väldigt nöjda med det! Andvänder 9 av 10 typ

Tror man vinner mycket på att bara tänka på det! :)

Tänker inte så mycket på det alls, det jag gör är sånt som kommer hyfsat naturligt för mig, gör inget medvetet liksom.

Jag använder vatten med babyolja och tvättlappar när jag är hemma istället för våtservetter, grumme tvättmedel och såpa, vegetarian (om det nu har någon betydelse), värmer mat på tallrik, väljer hellre eko kläder än oeko om det finns.

Tänker inte så mycket på det alls, det jag gör är sånt som kommer hyfsat naturligt för mig, gör inget medvetet liksom.

Jag använder vatten med babyolja och tvättlappar när jag är hemma istället för våtservetter, grumme tvättmedel och såpa, vegetarian (om det nu har någon betydelse), värmer mat på tallrik, väljer hellre eko kläder än oeko om det finns.

Jag vet inte, men jag tror att vara vegetarian kanske inte minimerar gifter till barnet, men skulle fler människor äta mindre kött så skulle det påverka klimatet positivt i alla fall eftersom köttätande har så stor miljöpåverkan! Vi försöker äta fisk/kyckling/vegetariskt några gånger i veckan istället för ko/gris eftersom det i alla fall är något mindre miljöpåverkan!

Jag skulle tro att i normalfallet så är det viktigaste att som ammande kvinna inte banta och tappa i vikt i för snabbt tempo. De flesta allvarliga miljögifter som vi har i oss är fettlösliga.
http://www.gp.se/nyheter/därför-ska-du-inte-banta-när-du-ammar-1.2765058

Jag tänker en del på vad jag gör med min kropp. Väljer tex att inte färga håret, varken som gravid eller nu när jag ammar. Har inget ställe i närheten med ekologisk färg och har läst/hört att alla typer av gifter går ut i bröstmjölken!

Jag vet inte, men jag tror att vara vegetarian kanske inte minimerar gifter till barnet, men skulle fler människor äta mindre kött så skulle det påverka klimatet positivt i alla fall eftersom köttätande har så stor miljöpåverkan! Vi försöker äta fisk/kyckling/vegetariskt några gånger i veckan istället för ko/gris eftersom det i alla fall är något mindre miljöpåverkan!
Tror inte heller vegetarisk är bättre rent kemikaliemässigt.

Jag färgar för övrigt håret, gjorde det både när jag var gravid och nu när jag ammar. Tänker att det ändå hamnar utanför på dött material. Värre med hudlotion som tas upp av kroppen tror jag. :)

Vi har nappflaskor från MAM i glas, men alltså... vi bor 200 meter från Hornsgatan, det bekymrar mig mer än annat i så fall.
Det vi är "duktiga" med är väl att mat lagas från råvaror och snabbmat äter vi kanske 3 ggr/år.

Tror inte heller vegetarisk är bättre rent kemikaliemässigt.

Jag färgar för övrigt håret, gjorde det både när jag var gravid och nu när jag ammar. Tänker att det ändå hamnar utanför på dött material. Värre med hudlotion som tas upp av kroppen tror jag. :)

Jodå, kött (speciellt charkuterier) innehåller cancerframkallande ämnen typ nitrater. Men tänker samma som dig angående hårfärgning, har läst att det inte finns någon forskning på att det skulle vara farligt heller.

Vi är rätt okonsekventa. Men jag tänker att allt vi minskar är i alla fall positivt. Äter mycket eko, köper nötkött direkt från en liten bondgård, plastbantar i viss mån och använder så lite kemikalier som möjligt.

Barnen har kompisar som luktar så mycket sköljmedel att lukten sitter i flera timmar efter de besökt oss. Det kan ju inte vara bra :confused:

Väljer tex solkräm till barnen med omsorg och gör lite sådana medvetna val. Tvättar så klart alla deras kläder innan de får använda dem. Jagar dock inte efter miljömärkta kläder till barnen men när de var små sydde jag mycket till dem i eko-tyger. Nu vill de ha annat...

Jag tänker en hel del på det men kan absolut inte säga att vi är helt konsekventa. Tror som någon skrev att exempelvis avgaser från riktiga bilar är bra mycket värre än om man har en leksaksbil i plast. Allt som jag beskriver nedan håller vi inte på till 110 % men försöker så gott det går.

Vi håller successivt på att byta ut köksredskapen mot trä/metall/glas. Vi värmer ingenting i plast i micron och den plastförvaring vi har är sån som är gjord för att diskas och återanvändas. Sonen har haft nappflaskor i glas/naturgummi. Vi undviker plastleksaker så långt det känns rimligt och har i största möjligaste mån kläder i naturmaterial.

Använder ekologiska rengöringsmedel, tvättar alla kläder innan användning. Undviker solkräm till sonen så långt det går. Och när vi använder det har vi ekologisk med fysiskt skydd. Vi äter inte all mat ekologisk men ser till att välja rätt när det gäller de värsta bovarna, och frukt och grönt.

Jag ser det som att det handlar inte bara om att undvika att barnen utsätts för gifter. Det är minst lika viktigt att från början lära barnen att det är självklart med ekologiska val i vardagen, att det inte ska vara något konstigt eller jobbigt extraval. Tänker på den där konsumreklamen om att det är så konstigt att det finns "vanlig" och ekologisk mat, när det är den ekologiska som borde vara den vanliga.

Sen skulle jag också kunna göra en lista med alla "dåliga" val vi gör och allt där vi inte väljer ekologiskt. Vill absolut inte framstå som perfekt i sammanhanget...

Tänker på det men vardagen har tvingat bort en del val. Tex har sonen på sig solkräm då dagisgården steker i sol och han är väldigt ljushyad, skulle bli ordentligt solbränd utan.
Samma med leksaker och kläder, det glider ned plast och icke eko emellanåt.
Skalkläder är fantastiska, har inte orkat kolla hur de är miljömässigt.

Hoppar in mest för att följa!

Men en flaska med vatten och lite olja i tillsammans med tvättlappar i tyg eller papper i skötväskan så slipper man ifrån de köpta tvättlapparna!

Så lite mediciner som möjligt. Eko kläder, odla mycket själv, ge säsongens frukt och bär! Inge halvfabrikat osv. Vi försöker minska ner på mål i flaska, pipmugg för att komma runt plasten där. Positivt nog så tar vår son inte napp, vi var inte så sugna på latexen heller pga risk för allergi. Har en lite mer nitisk sambo som läser på vilken färg vi har hemma vid renovering etc.

Kan verkligen rekomendera tygblöjor vi är väldigt nöjda med det! Andvänder 9 av 10 typ

Tror man vinner mycket på att bara tänka på det! :)

Så lite mediciner som möjligt? Sen när är medicin gift som ska undvikas, det tar man ju för att det behövs?

Jag skulle tro att i normalfallet så är det viktigaste att som ammande kvinna inte banta och tappa i vikt i för snabbt tempo. De flesta allvarliga miljögifter som vi har i oss är fettlösliga.
http://www.gp.se/nyheter/därför-ska-du-inte-banta-när-du-ammar-1.2765058
Vad räknas som att banta egentligen? Jag gick ner alla mina gravidkilon på 2 månader ungefär. Jag har inte gjort något speciellt utan bara ätit som vanligt och gått promenader. Varken bvc eller bm har sagt något om det eller att jag borde äta annorlunda.

Jag menar absolut inte att man behöver vara fanatisk, jag gör både bra och dåliga val i sammanhanget då det känns orimligt att få bort "allt" men förstår inte riktigt varför man ska låta bli bara för att det finns saker i omgivningen som är värre? Alla minskningar är ju bra.

Vad räknas som att banta egentligen? Jag gick ner alla mina gravidkilon på 2 månader ungefär. Jag har inte gjort något speciellt utan bara ätit som vanligt och gått promenader. Varken bvc eller bm har sagt något om det eller att jag borde äta annorlunda.
Det är viktnedgång utöver det första tappet efter förlossning som avses.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka