Gifta sig i Sälen/Norge?

Sofie.S

Trådstartare
Vi ska åka på skidsemester i Norge i mars med vänner och deras barn. Vi kom på idén igår att vi ska överraska med att viga oss när vi är där uppe!
Jag vill inte ha något stort och flådigt bröllop, vi har förut pratat om att gifta oss borgerligt i rådhuset.
Jag vill gärna bära samma efternamn som våra barn och såklart kunna kalla sambon för man/make.

Någon som gift sig i Sälen eller Norge? Hur gick det till? Ev. kostnader? Ute eller i kyrkan? Borgerligt eller i kyrkligt?

Funderar på om det krånglar till det att viga sig i Norge?
Jag är svensk medborgare men sambon är Dansk medborgare och vill fortsätta att vara det.

Det finns ju fjällkyrkan vid tandådalen .Det är inga problem att gifta sig med en som är medborgare i ett annat land !

Det finns ju fjällkyrkan vid tandådalen .Det är inga problem att gifta sig med en som är medborgare i ett annat land !
I vårt land förstår jag att det inte spelar någon roll, tänkte mest på om vi gifter oss i Norge, om det ställer till något. :)

Tack för tipset, ska kolla upp den kyrkan!

Vi ska åka på skidsemester i Norge i mars med vänner och deras barn. Vi kom på idén igår att vi ska överraska med att viga oss när vi är där uppe!
Jag vill inte ha något stort och flådigt bröllop, vi har förut pratat om att gifta oss borgerligt i rådhuset.
Jag vill gärna bära samma efternamn som våra barn och såklart kunna kalla sambon för man/make.

Någon som gift sig i Sälen eller Norge? Hur gick det till? Ev. kostnader? Ute eller i kyrkan? Borgerligt eller i kyrkligt?

Funderar på om det krånglar till det att viga sig i Norge?
Jag är svensk medborgare men sambon är Dansk medborgare och vill fortsätta att vara det.
Det enklaste är att ta reda på vad som krävs för att gifta sig.

Bästa vännen som är förrättare säger att hon får frågan ofta. Hennes svar är alltid detsamma. Man behöver någon att älska :D

Det är lite pappersarbete. Skaffa hindersprövningsintyg och så ringa präst eller förrättare på aktuell plats. Namn fixar man man också via blanketter. Vittnen behövs det två stycken, men har ni kompisar med er så är den detaljen ju fixad.

/tanten - bara gift en gång men erfaret vigselvittne ;)

Liknande trådar

Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 872
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka