Gick omkull igår

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 143
R

rosita

Min stora nordis halkade och satte sig på ändan igår:eek:

Jag såg det,det såg inte så farligt ut och han var snabbt på benen igen.

Han hade ingen hälta,bara rörde sig lite stelt med hö.bak.

Kände igenom honom igårkväll och kände inget,han blev bara sur när jag skulle känna igenom hö.sidan.

Imorse gick han lite stelt,men ingen hälta.
Vad tror ni?
Kan han ha sträckt sig bara? Hade ni avvaktat?
Tänk om han fick en spricka eller nåt i höften:eek: fast då hade han väl haltat rejält eller? får lite skräck känslor...

snälla, säg nåt iallafall....

Sv: Gick omkull igår

Problemet är ju att ingen här på buke faktiskt kan säga något om man skall vara riktigt noga. Ingen av oss har ju sett hästen i rörelse, eller hur kraftig eventuell hälta är, eller hur stor stelheten är.

Du beskriver att han blev sur när du kände igenom hans högra sida..
Var rörde du när du fick reaktionen? Hur kraftigt reagerade hästen?
Brukar hästen visa surtendenser när man rör vid vissa delar av kroppen?
Hästen var stel på morgonen skriver du. Men sitter stelheten i hela tiden eller blir det bättre när den rört på sig en stund?

TROLIGTVIS har hästen fått sig en smäll så att musklerna blivit stela. Stela muskler är ofta ömma... Om skadan sitter i muskulaturen så skall hästen bli bättre när den rör sig och musklerna blir mjukare.

Spontant skulle jag avvakta några dagar. Blir inte stelheten bättre så skulle jag kontakta veterinär.

senaste 3 veckorna har båda mina hästar gått omkull i deras hagar. när de brallat har benen bara försvnnit och de flygit i backen. men de verkar vara okej båda två.

Men tycker du dska avvakta lite. bara skritta lite och se om det blir bättre. han är säkert öm och så.

precis som "syrran" skriver är det såklart inte lätt att svara.

Jag har tittat till han flara gånger idag och han ser faktiskt rätt OK ut.

Om jag tänker att man själv hade kommit i full fart på halt gräs och i en kraftg sväng stt sig på ändan o höften så hade man nog fått ett rejält blåmärka där och varit jätteöm några dagar.

Om man däremot hade fått sprickor i t.ex.höftbenet så hade man nog inte kunnat gå utan jääätesmärta och haltat rejält och han haltar inte alls ser bara lite småstel ut när han går.

Jag ska avvakta och hålla koll.
Man vill liksom ha en massa åsikter om vad andra tror,om andra har upplevt liknande och hur andra hade tänkt och gjort.

Min unghäst drog omkull på asfalt förra sommaren 2006....blev rädd för en bil med studsande kärra bakom och drog omkull....

Ja blev naturligtvis livrädd....men hon klarade sej med endast lite "svedd" päls....inga snedheter, hältor, sprickor m.m.

Däremot ganska stela muskler i ca 5 dagar....men ja skrittade henne och masserade lite försiktigt....:)

Jag har även kanat med min valack med för en backe (ca 35-30 meter innan de tog stopp)...då trodde ja allvarligt att nu bryter han alla 4 benen....men han klarade sej utan nåt....inte ens stel efteråt....:)

Så...ja tycker du ska avvakta....

//Domino_s

Min unghäst drog omkull på asfalt förra sommaren 2006....blev rädd för en bil med studsande kärra bakom och drog omkull....

Ja blev naturligtvis livrädd....men hon klarade sej med endast lite "svedd" päls....inga snedheter, hältor, sprickor m.m.

Däremot ganska stela muskler i ca 5 dagar....men ja skrittade henne och masserade lite försiktigt....:)

Jag har även kanat med min valack med för en backe (ca 35-30 meter innan de tog stopp)...då trodde ja allvarligt att nu bryter han alla 4 benen....men han klarade sej utan nåt....inte ens stel efteråt....:)

Så...ja tycker du ska avvakta....

//Domino_s

WOOW, det låter förfärligt...

Jag kan tänka mig hur du mådde i några veckr... och vilken ångest liksom"vad har jag gjort":eek:

Jag tänker att 700 kg. som går omkull,men man kan också vända på det. 700kg fetto muskler som skyddar skelettet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 012
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka