Ghaaa! Det är DYRT!!

A

anna210

Hjälp mig hitta ett alternativ till Krafft sport! :eek:
Betalar 180 kr för 30 kg krafft sport, hästen får 2 kg per dag av detta + hösilage.
Det måste ju finnas ett billigare alternativ? :confused:

Sv: Ghaaa! Det är DYRT!!

Havre och Krafft Sport är väligt lika näringsmässigt.

Mina fullblodshästar äter 5 kg Krafft Sport om dagen, jag kan inte fodra med havre eftersom jag då behöver lägga till betfor och då blir volymen gigantisk.

Om jag börjar använda havre istället - hur mycket ska jag då ge?
Vi kan anta att jag väljer kraffts havre... Måste väl lägga till mineraler och betfor också då?

Vi har tagit fram ett energikoncentrat av Salsa müslifoder. Om du ger 1 kg av det tillsammans med havre, som du kanske kan hitta billigt hos en bonde så täcker du mineralbehovet, och på 1 kg havre kommer du upp i ungefär samma protein o energi nivå som på 2 kg sport. Det ger dig en dagskostnad på ca 3.40 inklusive moms. (Jag räknade på 1.50 för havren) Plus frakt från lokalföreningen i Ljungbyhed. Vi brukar hämta själva, men man kan få utkört oxå. Hur mycket man måste beställa då vet jag inte.
Det här är en specialblandning, och av de måste man beställa minst 200:- åt gången.
Det fina med den här blandningen är att den är nästan fri från tillsatt socker. (Den innehåller några % av ett proteinpellets med den åtråvärda potatisproteinet, och den pelletsen innehåller i sin tur några % melass..) Den melass som normalt sett tillsätts i müsli och pelleterade foder, är utbytt mot olja. PM:a mig om du tycker att det verkar intressant, så kan du få namn på den du ska kontakta, för att få vår blandning!

Senast ändrad:

Skulle salsa koncentratet bara kosta 1,90kr/kg ? Med tanke på att du räknar med en dagskostnad av 3,40 för 1 kg havre och 1 kg salsa (skall ju blandas 50/50) ? Skulle koncentratet vara billigare än helfodret ?

Kraffts havre är ungefär likvärdigt med Kr. Sport vad gäller energi och protein. Om du ger 2 kg havre och kompletterar det med 100 g Krafft Miner blå så får du en Ca/P kvot som stämmer ganska väl. Om detta täcker mineralbehovet eller om den totala foderstaten får rätt Ca/P kvot kan jag inte svara på utan en analys på ditt grovfoder.

Om du ger havre istället så får du ju räkna med alla extra kostnader av mineraler och annat som redan finns i sporten.

Mitt foder kostar 10 kr kg :smirk:

havre och korn och betfor samt bra vitaminer och sen kan man köpa till kraft energi före en stor tävling bara=)
Billigt och bra=)

mineraler är billigt=) en säck som räcker 6 månader kosatr typ 300.. inte så farligt=)
Havren köper jag för 1 krona kilot med supernäring i=)
Betfor räcker 2½ månad kostar 100 kronor..
Minhäst kostar bara i kraft 200 i månaden bara med allt jag ger jag ska inte klaga=).Hon mår som en prins glansig päls pigg och glad liten dam=)

krafft är väldigt dyrt man får också väldigt lite för pengarna

Havre säger jag. Som de andra ungefär ;) Hur mycket du ska byta ut till vet jag inte. Räknar du ut foderstaten exakt? Då går det ju att ta reda på värdena för havren.

Jag köper havre från en bonde, 1 kr per kg. Min pålle åt förut 1 kg krafft groov, jag bytte det rakt av mot 1 kg havre. ( fast lite i taget såklart) Men jag analyserar inte och räknar inte ut foderstaten exakt. Till havren ger jag bara mineraler och betfor.
Hur mycket du ska he beror ju naturligtvis också på hur hårt hästen rids.

Som de andra redan skrivit. Krafft Sport och havre (inte nödvändigtvis Kraffts, all havre har i princip samma näringsinnehåll) har samma värden så ger du 2kg krafft sport ger du 2kg havre + mineraler i behov utefter hur din höanalys ser ut. Det är ju något du troligtvis redan har behövt kolla på och komplettera med även med Sporten så det är bara att kolla över värdena igen.

Jag ger ett koncentrat för 5:- kilot.
Det passar utmärkt till att blanda med lika delar havre för under 2:- kilot.
Då så skulle det bli 7:- per dag i stället för 12:- per dag = 150:- i månaden mindre.

BJÖRKIS skrev:
Mina fullblodshästar äter 5 kg Krafft Sport om dagen, jag kan inte fodra med havre eftersom jag då behöver lägga till betfor
Varför då?

Om du ger 50%-50% av havre och ett bra koncentrat, så blir det ju inte mera volym.
Alternativt ger krafft minder röd, den dyra, tillsammans med havren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: Roheryn
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 140
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar