F

fragan

Hej!

Jag undrar om här är några som har getter hemma hos sig?
Vi har nämligen skaffat ett tvillingpar på tre månader, då jag har hört att de är oerhört bra på att 'rensa' i hagarna, sådant som hästarna inte äter.

Men jag hör även en massa 'skräck-historier' angående dessa små söta liv. Är de verkligen så hemska? Rymmer? osv...

Sv: Getter

getter kan vara lite som shettisar. Självsvådliga.:rofl:

Mina har varit svåra att stänglsa in, men å andra sidan har de inte gått från gården heller. Mer att de inte varit just där jag vill.;)

Getter äter i stort sett allt även de tjusiga rosenbuskarna eller varför inte smaskiga i sig hallonbuskar eller jordgubbsplantor. Jag har haft bekymmer med att stänglsa in mina innan jag hittade staketet som höll dessa inne...Rymmer? Nja inte långt de vill gärna komma in i huset också.

Jag har haft bekymmer med att stänglsa in mina innan jag hittade staketet som höll dessa inne...Rymmer? Nja inte långt de vill gärna komma in i huset också.

Och vilket staket är detta? :idea:
Vi har satt upp trästolpar och fäst fårnät på dom, samt tänkte ha 3 eltrådar, varav ena tråden kommer att sitta på 20cm långa isolatorer.
Är det bäst att ha den överst, eller nederst?

Extra högt lammnät med mindre maskor har vi. Funkar väldigt bra! Det är ju så olika hur getterna är. En del är inte alls rymningsbenägna medans andra är galna på att rymma.

Jag har haft getter fram tills i våras då jag sålde dom. Jag var såå trött på att aldrig kunna stängsla in dom. Vinterhagen var den som funkade bäst, där hade jag fårnät med mindre maskor nedtill samt två eltrådar överst - blev ca 1.5 högt. Förankrade det även i marken med egengjorda jättemärlor av itusågade armeringsjärn. Trots detta så lyckades de ta sig ut när de kände för det.. Stångade sig ut, kröp ut och oftast vet jag inte hur eller var de lyckades rymma igenom. Testade med täta eltrådar men det sket dom fullständigt i och gick bara igenom. De åt upp allt - bärbuskar, träd, rosor - tja, rubbet. De länsade tre lagerhäggar som numer består av ett par pinnar. Och de var inte särskilt bra på att äta i hagarna heller. De äter ju inte rator som fåren gör utan betar av högt gräs samt sly - det är dom grymma på!

Den enda fördelen jag kan komma på med getterna var att dom inte rymde så långt och alltid kom när jag ropade. Men för den sakens skull kunde jag inte få tag i dom och få in dom i hagen igen.

Och just ja - se till att ha bilarna inlåsta. Våra bilar är helt förstörda i lacken då dom har hoppat runt och lekt uppepå bilarna.

Lycka till, hoppas att dina inte blir lika svåra att stängsla in som mina var!:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: netschjen
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama