Getingstick

mandalaki

Trådstartare
Nån som vet hur farliga de är för katter? Mina katter jagar flygfän på balkongen och jag är lite orolig för att de ska tugga på nåt som sticks.

mandalaki

Skulle den bli stucken i munnen, nosen eller på halsen är det livsfarligt! :eek: Andningsvägarna sväller igen och den kvävs. :crazy:

Det var precis det svaret jag inte ville ha :eek: :crazy:...

Men tack ändå. Nu ska jag ut på balkongen och vakta katter :devil:

mandalaki

Jag skulle vilja skriva om MiaR:s svar till "kan det i värsta fall bli livsfarligt" finns ingen anledning att vara alltför orolig.
PL

Tack p_l och loveponies. Det är alltså INTE så att katter får en lika häftig reaktion som vi kan få, om vi blir stuckna i munnen/svalget.

Jag hade för mig att jag hört nåt åt det hållet, det var därför jag frågade.

mandalaki

Oftast inte, nej, men precis som hos människor så finns det katter somär känsligare. Min hanne tex svullnade upp i hela tassen i våran pga ett getingstick. Men enligt vet hörde det till ovanligtheterna.

Ja, den tassen kommer jag ihåg :crazy:

Med människor trodde jag att det var så här: ett getingstick är inte farligt så länge man inte överkänslig. Om det tar i munnen/svalget kan det däremot svullna på vem som helst och är alltså farligt.

Men det spelar ingen - jag har fattat budskapet. Skulle det hända i munnen blir det örnkoll på katten, jag har mindre än tio minuters bilväg till kliniken.

mandalaki

Jag har haft en Turkisk Van som trodde att getingar var leksaker.
Men han blev "bara" stucken i tassarna, så efter 2 säsonger sviullnade inte ens dom upp längre.

Men man ska vara jätteförsiktig om man har gamla eller unga katter.
Då kan det vara allvarligt.

Usch, stackars kisse... Men jag förstår att han vande sig vid giftet med tiden. Det är säkert farligare för innekatter än för utekatter med stick, eftersom de utsätts mer sällan.

mandalaki

300704hveps-alb3.jpg

Lille albert med stucken tass...

Men oj :cry:!

Innan jag hade scrollat ner hela bilden trodde jag att han hade fått dubbelsidiga getingstick på öronen :o ;)

mandalaki

En sådan snuffsig lite oriental, jag blir alldeles kär :love: :love: :love:

Min Turk såg ut så på bägge framtassarna.
Trots det lärde han sej inte at getingar sticks..... :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 371
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 429
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka