Mia_R

Trådstartare
Jag tittade på avsnitt 3 på Maträddarna eller vad det heter, där de tog upp om hur mycket killingar som avlivas varje år då knappt någon ville äta get här i landet. Tydligen är det ok i Jämtland att lägga ut de avlivade killingarna som mat till rovdjur medan man i södra Sverige bränner dem. Borde man inte kunna ge get till hundarna om man BARF:ar? En win - win, de får avsättning för bocklammen och hundarna får mat. :idea:

Det finns ett gårdsmejeri som jag känner till där de även har mjölkgetter, jag funderar på att kontakta dem och höra mig för om jag kan få köpa urtagna och helst flådda killingar/avlivade getter. Någon som har erfarenhet av att fodra med getkött?

Nä, men jag skulle gärna göra det, dessutom skulle jag gladeligen köpa till mig själv, tycker det är gudomligt gott.

Intressant. Tycker ju absolut man borde kunna utfodra med det som barf eller göra färskfoder av det. Nu saknar jag tillräckliga kunskaper för barf (ger färskfoder) men näringsmässigt bör det ju vara ok i likhet med får/lam, ko, gris etc. tycker jag.

Hopps någon med mer kunskap kam svara.

Jag har inte utfodrat med get, men kan inte tänka mig att det skulle vara något konstigt med det. Att kontakta mindre slakterier och be om att få köpa rester brukar vara ett mycket bra sätt för att få tag på utmärkt hundmat, framförallt om man har möjlighet att ta lite större mängder åt gången (få slakterier orkar med jobbet som krävs för att någon ska få köpa 2-3kg "skräp", men kan någon köpa 50-100kg börjar det bli mer värt det).

Jag har inte utfodrat med get, men kan inte tänka mig att det skulle vara något konstigt med det. Att kontakta mindre slakterier och be om att få köpa rester brukar vara ett mycket bra sätt för att få tag på utmärkt hundmat, framförallt om man har möjlighet att ta lite större mängder åt gången (få slakterier orkar med jobbet som krävs för att någon ska få köpa 2-3kg "skräp", men kan någon köpa 50-100kg börjar det bli mer värt det).
Om man inte har möjlighet att själv ta så stora mängder så kanske det finns någon/några man kan gå ihop och köpa med :up:

Intressant! Jag har aldrig tänkt på get som föda. Undra varför vi inte äter get här?Köttet borde ju vara användbart på något sätt. Om det är segt så borde ändå mycket funka till långkok :confused:
Mejeriprodukter från get är ju jättegott :d

Jag har fodrat med get. För mig som är van med får så är kropparna väldigt "magra", dvs extremt lite mat och väldigt mycket skräp (mage/ben/hud) så jag orkade inte hålla på. Jag tror inte att nån är villig att ta ur och flå de små kropparna som blir efter avlivade killingar (massa extra jobb + sopor som ändå ska hanteras) men man kan säkert köpa hela för en spottstyver.

En annan outnyttjad resurs är alla smågrisar som dör de första veckorna på griserierna. Såna har jag också fodrat med, de är så unga så mest brosk och snask, hundarna gillar det. Slutade för att jag har några kräsmagade hundkräk som mest ville pussa dem i ansiktet och var ledsna över att de inte levde :angel::cautious::love:

Här i Tyskland kan man iaf köpa burkfoder, torrfoder och hundgodis med bl a getkött. Färskfoder vet jag inte, får kolla upp det. Även hästkött, struts, kanin och känguru förekommer. Min får just nu kängurugodis som belöning. :D

Ett av problemen med getkött är att det blir väldigt dyrt. Det kostar, vad jag läst, lika mycket att slakta en get som ett får men mängden kött på den är mycket mindre. När vi till detta inte har en vana av att äta just getter så blir steget att köpa det där ritkigt dyra köttet oerhört stort.

Ett av problemen med getkött är att det blir väldigt dyrt. Det kostar, vad jag läst, lika mycket att slakta en get som ett får men mängden kött på den är mycket mindre. När vi till detta inte har en vana av att äta just getter så blir steget att köpa det där ritkigt dyra köttet oerhört stort.
Ja precis. Jobbet vid slakt är lika stort som för får, men med typ 50% lägre utbyte.

Jag tittade på avsnitt 3 på Maträddarna eller vad det heter, där de tog upp om hur mycket killingar som avlivas varje år då knappt någon ville äta get här i landet.

Missade programmet, varför de föder de upp killingar om de ändå måste bränna dem? Fick man svar på det?

Missade programmet, varför de föder de upp killingar om de ändå måste bränna dem? Fick man svar på det?
De som har mjölkgetter måste ju betäcka dem för att getterna ska mjölka så man kan göra bl a getost som blir allt populärare. Då föds det även en massa killingar som ingen vill ha och de avlivas och antingen läggs ut som åtel eller bränns. Min tanke var då att istället för att de bara kasseras så kunde man ju ge dem som BARF.

Jag har fodrat med get. För mig som är van med får så är kropparna väldigt "magra", dvs extremt lite mat och väldigt mycket skräp (mage/ben/hud) så jag orkade inte hålla på. Jag tror inte att nån är villig att ta ur och flå de små kropparna som blir efter avlivade killingar (massa extra jobb + sopor som ändå ska hanteras) men man kan säkert köpa hela för en spottstyver.

En annan outnyttjad resurs är alla smågrisar som dör de första veckorna på griserierna. Såna har jag också fodrat med, de är så unga så mest brosk och snask, hundarna gillar det. Slutade för att jag har några kräsmagade hundkräk som mest ville pussa dem i ansiktet och var ledsna över att de inte levde :angel::cautious::love:
jag frågade min lokala och närboende grisbonde om kulltingar,men han sa att han inte får ge/sälja dom som hundmat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka