gerbil med sjukt öga

J

juhanna

min lille gerbil har fått någon slags ögoninflammation lr liknande. Han kan inte ha ögat öppet mer än någon milimeter. Vad jag kan se så är det knappt något var alls.

Jag undrar vad man ska göra åt det och vad det kan bero på. Killen är ganska gammal (sex år) men han äter och springer omkring helt som vanligt så jag tror inte att han störs av det.

Så, är det någon som vet vad som skall göras? Försökte badda det med vatten men han är inte den tamaste så det är inte så lätt.

Här kommer några bilder så ni kan se hur det ser ut

det sjuka ögat
1.jpg

friska ögat
3.jpg

framifrån
5.jpg

sjuka ögat
6.jpg

friska ögat
7.jpg

sjuka ögat (här ser det ut som han inte kan se alls men det kan han)
8.jpg

Hoppas bilderna kan hjälpa!

Sv: gerbil med sjukt öga

kan det vara någon slags allergi som han har utvecklat mot spånet/höet som jag använder? Är det någon idé att testa något annat märke lr dyl?

"faran" verkar vara över för stunden. hans öga har öppnats nästan helt nu. får väll vänta och se om det händer igen.

haha, det är visst bara jag som disskuterar med mig själv i den här tråden :crazy: :D

En av våra dvärghamstrar hade ett öga som krånglade på samma sätt som din gerbils, det liksom bara svullnade, knappt nåt gegg eller nåt sånt.
Det gick över så snabbt att vi inte ens hann ringa veterinär och fråga, vet fortfarande inte vad det kan ha varit...

Han kan ha fått något spåndamm i ögat. Då brukar ögat svälla upp och rinna lite grann men inte något var. "Skräpet" brukar följa med ut vid tvättningen men gerbilen kan fortfarande vara öm på hornhinnan ett par dagar efteråt.

jo det kunde ju ha varit så men nu har han fått det flera gånger! Nu kommer det lite var också, någon form av organge-rött ur ögat... :crazy: om man tar en fuktig pappersbit så försvinner varet och han kan öppna ögat igen, men ögat är varigt varje gång jag tar upp honom. Någon som har någon aning om vad jag skall göra?

Ring vet är det enda rådet jag har kvar att ge.

Min gamla gerbil (dog ganska nyligen :cry: ) hade också lite problem med ena ögat sista tiden. Det enda vi gjorde var att badda med vatten då det blev lite bättre.
Men sålänge han inte verkar må dåligt så är det nog ingen större fara....

hej jag födde upp gerbilen när jag var yngre och speciellt ungarna fick sådant strax innan de blev vuxna så att säga(några iaf) jag tog vatten som jag kokat upp och låtit svalna sedan så tog jag en tops och gnuggade försiktigt mot ögat ett par gånger om dagen sen avrt de borta efter en dag...

Liknande trådar

Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 908
Senast: melen
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 230
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Vi har en valp som varit otursförföljd hela sitt liv tror jag. Han är drygt 10 veckor nu, och har senaste veckorna varit "sjuk" i en...
Svar
8
· Visningar
7 027
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama