ger ridning i skog lika mkt som ridning på ridbana?

Sv: ger ridning i skog lika mkt som ridning på ridbana?

Jag skulle tro att det beror lite på vilken häst man har också, t ex en lite lat häst får mer framåtbjudning ute i skogen eller på en äng medan en som kanske är lite tittig och spänd har lättare att koncentrera sig på bana/i ridhus.
Sen tycker jag själv det är roligare att konditionsträna, klättra, trixa sig fram över stock och sten när jag rider ut och ta den mer 'seriösa' ridningen på ridbanan/ridhuset.
Men oavsett hur man jag så tror jag variationen är viktigast :) Så att både jag och hästen har kul!

stjärna skrev:
Sen tycker jag själv det är roligare att konditionsträna, klättra, trixa sig fram över stock och sten när jag rider ut och ta den mer 'seriösa' ridningen på ridbanan/ridhuset.
Men oavsett hur man jag så tror jag variationen är viktigast :) Så att både jag och hästen har kul!

Konditionsträning och trixa sig fram över stock och sten är ju jättebra. Bygger muskler bra och givetvis så är det en viktig del för att hästen sedan ska kunna bära sig även på banan.

Fast jag håller med dig om att det i slutändan ändå är viktigast att häst och ryttare har kul.

Magdalena skrev:
Allt hänger ju på HUR man rider, oavsett var och när man rider.

Ja det tycker jag med!! Min väninna som är dressyrfreak tycker inte att hästen jobbar om det inte rids på volten eller i ridhus. Men när hon rider ut (sällsynt) så skrittar hon mest bara runt på långa tyglar. Jag älskar att rida ut i skogen och JOBBAR mina hästar under tiden. Men det räknas ändå inte enligt väninnan...därom tvistar de lärde :p

jag rider nästan jämt ute i naturen, tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att rida i paddock eller ridhus, har byggt mig en egen liten "hopp"bana i en gräshage, med massa roliga hinder, rider även massa dressyr ute på gräsbanan! mycket mnycket roligare så !:P speciellt att hoppa ! :D:D:D:D

Det ger mer...

I skogen kan man göra alla deressyr rörelser, man kan hoppa, klättra, få omväxling m.m.

har utbildat min ponny upp till FEI genom att bara rida på bana ca 1 gång i veckan och det för tränare...

skogen ger mer, men då gäller det ju att man har bra ridvägar.
det sliter även oerhört mkt mer på hästens leder att enbart gå på tungt underlag= ridbana.
jag rider alla pass ute, om jag inte lastar och åker iväg på träning, men annars så bara ute el. att jag rider 20 miin till paddocken då våran inte är färdigbyggd än.

man bygger bättre muskler ute, el. rättare sagt tkr jag inte man kan få en komplett samling muskler genom att bara rida på ridbana. det är iallafall tusen gånger lättare och sundare för hästen att göra det i skogen.
jag klättrar i skogen, har branta backar för skritt och lite mindre branta för galopp, milslånga stigar att få hästen att lyfta på fötterna, jobba ordentligt med många delar av kroppen, vi har grusvägar där man kan göra allt man kan göra på ridbana förutom volter då, vi har långa "kvävespärrar" (3 m breda gräskanter mellan dike och den sådda delen av åkern) som är kuperade och perfekta för galopparbete, jag konditionsjobbar hästen på åkrar och vägar osv, jag hoppar i skogen, rider ofta ut uppåt en 3 timmar.

mig som inte har möjlighet att jobba i paddock flera gånger i veckan på hemmaplan (vill inte det heller) har fått använda möjligheterna som finns på våra ridvägar och det har gett mig mångsidigt musklade hästar med bra kondition och bra inställning till ridning, det vi gör tycker dom är kul!
sen när vi är på ridbanan är vi fitforfight ;)

men snart får vi både en 1200 m travbana och 20x40 paddock hemma på gården, och då kommer jag rida kanske 2ggr/vecka på ridbanan och 1 gång/vecka på banan och resten i skogen.

ja, det ger mer.
framför allt blir hästen mkt gladare.

Jag rider ut väldigt mkt i skogen! Med gammelpållen :love: beror det väl mest på att hon tycker det är så himla tråkigt att bli riden i paddocken numera och sen på att hon nu på senare tid har blivit så pass "dålig" att hon bara promenadrids, mest i skritt. Och det känns bättre att skritta ut i skogen med en sådan häst.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV