Ger ni era hästar Tokosel?

C

cilvia

Har funderingar på om min halvblodsåring behöver tokosel?
Nu får han Chevinal plus, räcker det som selentillskott?
Hur gör ni med era hästar?
 
Japp, sedan i somras, varje söndag.

Har innen fått annat tillskott som täcker men det fungerar inte riktigt nu.
 
Nej Chevinalen räcker oftast inte när det gäller selenet såvida man inte har ett fullfoder med selen och andra mineraler o vitaminer i(e-vitamin är det däremot gott om i chevinalen) En häst behöver 0,2 mg selen/ 100 kg kropssvikt(blir 1,2 mg till en 600 kg häst) och chevinalen innehåller bara 0,35 mg / 50 ml (2 pump)
 
Ja, han har fått det i ca ett halvår.
Varje måndag får han sin dos. :)
 
Jag har gett alla mina hästar tokosel. Men efter att ha pratat med veterinären, så sa han att det är viktigast att ge till unghästar och gamla hästar. Och det lustiga är att jag också ger på söndagar. För att komma ihåg när dom får det.
 
Okej.
Då får veterinären skriva ut ett recept till mig när hon kommer i morgon.
 
Jag tycker du ska kolla din foderstat först.

Ger du ex 50 gr av någon av kraffts mineraler så får hästen i sig 0,75 gr selen. Ger du tokosel också kan det kanske bli för mycket.

Extra selentillskott brukar endast behövas om man inte ger selenberikade färdigfoder och/eller mineraler, ex endast hö och havre.

mvh Jessica
 
okej, han äter inga mineraler nu, utan äter:
2.0 kg hippo alfa, har precis bytt från krafft groov
0.3 kg soja
1.5 kg hackad lucern

samt 5-7 kg hösilage av bra hygienisk kvalite, men tyvärr dåliga värden.
 
hihi jag ger alla mina (oavsett ålder) Tokosel just på måndagar, för då kommer vår körinstruktör. :)
 
Då får han i sig 0,72 mg selen från Alfan plus det som kommer från Chevinalen. Det borde räcka.

Väger din häst inte mer än 400 kg så räcker vitaminer och selen från Alfan, du behöver inte Chevinalen.

Vad väger din häst?

mvh Jessica
 
Om jag har läst och minns rätt så kan man överdosera selen ganska mkt innan det händer något så man kan om man troligen ger för mkt, göra uppehåll ngn vecka här och där.

Har inte häftet hemma för tillfället så jag vågar mig inte på en gissning.
 
Jag vet inte riktig vad han väger, det är en ganska krallig herre, kan han väga ca 350 kg?
 
Jo, det stämmer att maxtoleransen är hög 6 mg/100 kg kroppsvikt, men det är ju onödigt att överdosera när man inte behöver.

mvh Jessica
 
Många som ger tokosel. Finns ett par i stallet som oxå ger det.
Är det bara ett selentillskott eller varför ger man det?!
 
Heter det inte Tukosel?? Jo jag ger litegranna varje lördag.. :) Men jag kan inte svara på om din häst behöver det..
 
När jag gav det förut så hette det Tokosel iallafall, och jag tror att det gör det fortfarande :)
 
Chevinalen ska förresten komma i 2 varianter snart. Det som skillde var om jag fattat det rätt att det inte fanns selen i den ena sorten just för de som använder färdigfoder som redan innehåller selen och kanske mineraler med selen i , och sen en variant till de som använder tex havre, korn, betfor med lite selen i. Verkar vettigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 926
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp