Genomsnittspris på Svhbl.

Sv: Genomsnittspris på Svhbl.

Ja det är ju just så jag känner det, hur värderar man!
Förstår att du läst länken :crazy: , tänk att du missat det innan, den är ju den viktigaste tråden på heeela nätet ;) .
Det är till stor del förklaringen varför jag numera frågar tusen frågor och är extra uppmärksam på minsta fis på tvären. Jag samlar kraft och tar det stötvis, tar ev. lite juristhjälp till hjälp om det skulle bli för överdjävligt.

Förr täcktes ju en del advokatkostnader av hemförsäkringen men jag har för mig att det skyddet har försämratas sen några år tillbaka.

Har du ingen processivrig bekant ;)

Det finns ju folk till allt :)

Tyvärr räknas väl halvblod som lite äldre när de är 12-14, dvs då har man sett ungefär vad de har för kapacitet och räknar med att de inte utvecklas så himlans mycket mer. Det stämmer säkert inte in på många men efersom de i regel rids in ganska tidigt har de oftast haft ett tag på sig att "bevisa sig".

Vill du ha någon siffra så tror jag som Chrysler runt 40'. Kanske lite till.

Förstår hur du känner dig med processen, har själv en häst som med stor sannolikhet blivit felaktigt bedömd av veterinärer innan jag köpte honom, men jag orkar inte ens försöka dra igång en process som det känns nu.

Fy vad vidrigt att behöva sätta ett ekonomiskt värde på ovärderliga egenskaper.. :cry:

Men måste man så måste man. :( Jag hade värderat honom till 50 000 i alla fall. Men jag tror att du skall prata med försäkringsbolaget när du känner att du har tillräckligt med energi. Jag har för mig att de har någon sorts mall som säger vad man kan höja försäkringen till utan ny besiktning.. Hans värde har ju ändrats sedan du tecknade försäkringen. Är inte helt säker på hur det fungerar, men jag en tjej i mitt stall fick i alla fall höja försäkringen på sitt fyraåriga halvblod från 15000 som var inköpssumman till 35000 utan något som helst krångel med motiveringen att värdet hade ökats i och med inridningen etc.. Du kan väl om inte annat få en lite riktlinje av dem.

Hoppas så att det ordnar sig så att du kan lägga detta elände bakom dig rent praktiskt i alla fall.

Du får tala om ifall du fick ut mer än försäkringsvärdet, det kan vara intressant att veta. Iof så borde det vara så att det är det man betalat för som gäller (= försäkringspremie), med det menar jag att om jag betalar en försäkring med liv på 50 000 kr så kan den ju inte ökas till 100 000 kr bara för att veterinären gjort fel, för du har ju inte betalat en premie för 100 000 kr, däremot borde de stå för alla extra kostnader som felet orsakat. Det är ju din bedömning/inköpspris som ligger till grund för den ursprungliga försäkringen. Om du tycker att din häst är värd mer borde den ju försäkras upp i samma takt som utbildningsnivån ökar.

Nu är det ju inte min häst detta gäller, men som jag menade så borde hon kunna få ut det värde som överstiger försäkringsbeloppet i "skadestånd". Alltså inte av försäkringsbolaget utan av den felande vetrinärens ansvarsförsäkring.. Tveksamt om det fungerar, men det kan ju vara värt ett försök. Anledningen till att jag skrev om försäkringsbolaget överhuvudtaget är att de borde kunna ge en riktlinje till vad en häst som hennes kan värderas till ifall det skulle bli ett skadeståndsmål av det hela..

Ciazon skrev:
Om du tycker att din häst är värd mer borde den ju försäkras upp i samma takt som utbildningsnivån ökar.

Kan du gnida in det där "borde" så det gör lite mer ont är du snäll :smirk: !
Hur gör du själv, höjer du din premie veckovis eller månadsvis eller rentav årsvis? Jag brukar göra det i samband med årsförfallodagen om det är så att hästen ökat i värde.
Eftersom du har synpunkter på tillvägagång sättet så kan jag berätta att försäkringsbolaget skulle komma ut och besiktiga hästen för en höjning men han var konvalecent och det är inte speciellt lämpligt att göra en visning av hästen i det skicket kan man tycka. Hade jag varit medveten om alla om och borden så hade det ju varit jättefiffigt att göra det, kanske släng in en A2:a också på dubbelt livvärde när man ändå var i farten :idea: ...

Den brutala Bukemaffian slår till igen *kräksmiley*

svaret skulle ha varit till ciazon förstås, inte till kristel

Ja precis, hade jag vetat att min hsät skulle bli dålig nu hade jag ringt och höjt till dubbla han försäkring innan han blev dålig...
Förstår precis hur du känner dig...med försäkringen alltså, min häst har jag ännu så länge kvar även om prognosen är dyster...

Det är ju ganska vanligt att man faktiskt inte har råd att ha hästen försäkrad för det belopp den är värd.

Har du inte fattat att det inte är fråga om att få ut mer än försäkringsvärdet från försäkringsbolaget utan att ev få ersättning för hästens rätta värde från SJV, försäkringsbeloppet behöver förstås inte ha ngt samband med rätta värdet.
PL

peter_lundin skrev:
försäkringsbeloppet behöver förstås inte ha ngt samband med rätta värdet.
PL
EXAKT! :bow:
har man bara EN häst som man nyligen köpt för stora pengar så kanske man har den fullförsäkrad, men har man flera så är det inte ekonomiskt varken möjligt eller försvarbart att fullförsäkra dem. Jag har ingen av mina hästar (8 st - 5 shettisar, 2 hbl, 1 fbl) fullförsäkrade och betalar ändå över 16.000 om året till försäkringsbolaget. Skulle jag fullförsäkra min hblhingst skulle nog enbart HANS försäkring kosta mer än så...

peter_lundin skrev:
Har du inte fattat att det inte är fråga om att få ut mer än försäkringsvärdet från försäkringsbolaget utan att ev få ersättning för hästens rätta värde från SJV, försäkringsbeloppet behöver förstås inte ha ngt samband med rätta värdet.
PL

Exakt!! Min svårklasshäst är nog mer värd än vad han är försäkrad för men aldrig i livet skulle jag ha råd att betala premíer därefter, skulle han omkomma pga någons annans fel skulle jag givetvis stämma för hans faktiska värde och inte försäkringsvärdet.

TILL KRISTEL: Det bästa vore ju om du har har haft en auktioriserad/välkänd tränare som kan intyga hästens utbildningspunkt och värde. Visserligen kan ju inte tränaren lägga in värdet i vän osv men jag tror du förstår vad jag menar, det är nog det enda sättet att få igenom ett sådant krav.

Du vet väl att du inte genom ansvarsnämnden kan få någon ekonomisk ersättning? Vill du ha det måste du lämna in en stämning till tingsrätten och så avgörs det som ett vanligt mål (där du i och för sig har fördel om ansvarsnämnden gett dig rätt, men inget är säkert). Det innebär att du sannolikt kommer att måsta ha juridisk hjälp om du vill gå vidare.

Det här är redan genomgånget i tidigare tråd, du har rätt utom i det att man inte måste börja med en stämning. Man börjar med ett ersättningskrav till veterinärens huvudman vilket i det här faller verkar vara Distriktsveterinärerna, SJV.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka