Genomsnittspris på Svhbl.

Rea

Trådstartare
Som många vet har jag en anmälan under bearbetning hos veterinära ansvarsnämnden och "dom" kommer i Januari. Då får vi veta om behandlande veterinär agerat fel eller om det hela är en rad med olyckliga händelser som gjorde att min häst dog.
Hur det nu än går så har jag tänkt att yrka på ekonomisk kompensation i form av ersättning för alla de extra utgifter denna otrevliga händelse kostat mig. Vet.vårdsräkning, obduktionskostnad OCH skillnaden mellan försäkringsvärdet och det reella värdet på hästen.
Därav mitt dilema.
HUR kan man veta vilket värde ens häst har? För mig var han ju värd oändligt mycket mer än vad han var försäkrad för (dåvarande inköpspris) och hur kan man få en rätt bild på hur mycket hans EKONOMISKA marknadsvärde var?
Min tanke var att man kanske kunde ta ett "schablon värde", låt oss säga att varje hästras hade ett sådant. Att man faktiskt kunde säga att : Svhalvblod, 12 år, e ue godkända hingstar med bra meriter, borde ha ett marknadspris på 55.000. Som exempel alltså.

Vad tror ni, har ni ideér, tips, funderingar? Allt mottages med glädje för jag har nått en punkt där jag känner att jag inte har så mycket ork kvar i detta bisarra ärendet längre.

Det gör ont, det suger ur en glädjen.

För er som inte vet vad det är som hänt så kan ni läsa om hela soppan här :cry:

Sv: Genomsnittspris på Svhbl.

Tyvärr är det så att de beräknar hästens värde efter försäkringsbeloppet.Men extra kompensation kan du säkert få för kostnader för obduktion å annat som ni lagt ut för denna händelse.

Jätte trist med hästen!Man tror inte sånt här kan hända å det får inte hända!!

Jag tror inte att det behöver vara så, då skulle man inte få något för en oförsäkrad häst.
PL

Men tänk på alla oss fattiglappar som har mer än en häst :D
Man har kanske inte råd att fullförsäkra hästarna i rätt värde.

Jag har tex mitt sto i bara veterinärvård och det lilla liv som ingår. Men det betyder ju inte att hon är utan pengavärde.

Kolla runt lite i annonser och jämför priser efter ålder, utbildningsnivå, meriter, kontition mm

Kan du inte få ut något för din häst, borde man väl kunna få något för "sveda och värk".

Du kan ju aldrig få din fina häst tillbaka, men kanske förhindra att det händer igen......

Nej, det är det som är problemet.De som äger elit hästar för värde av kanske 5 miljoner brukar inte försäkra hästarna så högt.
Mina isisar har jag inte råd att ha försäkrade mer än 40 000/häst fast de är värda säkert 60 men den dagen den sorgen om det händer ngt.
Har iaf vet vård för 50 på dom å det anser jag vara viktigast för mej iaf för skulle ngt hända skulle jag nite ha råd å betala operationer å sånt med pengar ut fickan.

Trodde iofs det var därför man hade försäkringar, för att få ut pengar om ngt händer.Om man kan få ut pengar för en oförsäkrad häst-vem behöver försäkring? :smirk:

I det här fallet gäller det en felbehandling, om det bedöms vara så att veterinären har handlat oansvarigt så kan det tänkas att man även får ut ersättning för hästens faktiska värde oavsett försäkring. Dock ägnar man sig åt försäkringsbedrägeri om man lyckas få ut mer än det fulla värdet.

Ett tips till trådskrivaren, om du får rätt så kontakta försäkringsbolaget, de kanske är villiga och hjälpa dig, då de rimligen vill ha ut sin del av kakan om de bedömer det som värt besväret.

Ok man får ju bara hoppas hon får rätt då eftersom hon inte får ut pengar annars... :crazy:

chrysler skrev:
Trodde iofs det var därför man hade försäkringar, för att få ut pengar om ngt händer.Om man kan få ut pengar för en oförsäkrad häst-vem behöver försäkring? :smirk:

Personligen har jag mina djur försäkrade först och främst för att jag inte ska ha några ekonomiska hinder om en omfattande skada är ett faktum. Skulle uppleva det som hemskt beklagligt att inte kunna ge ett djur den vård det behöver bara för att mina pengar inte räcker till. Men, givetvis är det så att livförsäkringen är en "trevlig bonus" :smirk: om det skulle vara så att ens häst fick tas bort av ngn anledning. Min "trevliga bonus" täckte inte ens hälften av vad jag fick ge för min nuvarande häst.

chrysler skrev:
Ok man får ju bara hoppas hon får rätt då eftersom hon inte får ut pengar annars... :crazy:
Försäkringsvärdet får man ialla fall oavsett dom.

peter_lundin skrev:
Lägg ut lite data på hästen o försäkringsvärdet.
PL

Tja, vad ska man säga, 12år, e Chapman ue Illusion 528. Stor 176 cm, snygg som fan. Sympatisk, snäll och vänlig, aldrig sur eller vrång. Ett temperament som jag önskar att fler hästar var begåvade med.
Efter slit och traggel med tränarhjälp så uppnåddes stadig form i samtliga gångarter. Öppnor, slutor, sidvärtes rörelser utan problem, hoppade 110+ galant, inte tävlad dock ty jag äro innehavare av ett starkt överlevnadsbehov :crazy: . Han var oskolad och ganska "avkopplad från omvärlden" när jag köpte honom, därav det låga inköpspriset som även är försäkringsvärdet 25.000:- och vi har lagt ner otroligt mycket på honom.
M a o ingen häst som gjort karriär på tävlingsbanorna men som var i ordets rätta bemärkelse den ultimate familje/skogs/terapi hästen.
En pärla, men som sagt det är ju mina värderingar och givetvis är jag väl medveten om att runt om i Sveriges stallar finns det säkert många såna här hästar enligt deras människor, men denne VAR verkligen "one of a kind" ;) .

En sån där snäll sak som man drömde om när man var liten, som kom galopperande när man visslade på honom, gjorde väldigt klart för alla att man var hans :love: människa, lojal och godmogen. Herregud, jag kastade upp min man, som aldrig har ridit, på honom utan att känna en sekunds oro, efter 35 minuter i padock för att få kläm på fram, stop, höger, vänster "red" dom ut i skogen på tur :D .
Vansinne på vilken häst som kan tyckas men inte på Charlton, det var bara uppenbart att det var helt Ok. Lika lugnt som dom luffsade i skogen, lika givande var det för mig att sitta och fila på banan och kräva saker av honom och han gav och gav och gav. Lika sällan som han skyggat eller busat med min man, lika ofta var han "allert" med mig under mina ridturer. Han visste väl om att om maken skulle fått dödsångest om han visade lite för mycket initiativ :D .
Trygg, för även om han var "allert" så var det inget som man skulle åkt av för, tro mig jag är den största MES som går i ett par skor, stabil, säker häst som skulle gett många år till av glädje.

HUR värderar man det i PENGAR och hur bevisar man det?

Jo det får du, trodde bara hästen var oförsäkrad helt :smirk:

Usch, så är det med hästar, det kostar mer än det smakar, speciellt när sånt här händer :crazy:

Ett tips är ju att kolla runt lite på annonssidor och i ridsport och dylikt för att se var liknande hästar ligger i pris.
I o m att det låter mer som en jätttrevlig familjehäst än en tävlingshäst är väl priset lite lägre, också åldern börjar ju för halvblod räknas som "äldre". Och att han inte har några tävlingsmeriter brukar dra ner priset.
Det är ofta svårt att sätta ett schablonvärde just på halvblod tycker jag, samma häst på pappret kan ju ligga otroligt olika i pris.

Bubbla skrev:
också åldern börjar ju för halvblod räknas som "äldre".
:eek: , jag som tycker att det är perfekt, lite åt det unga hållet.
Kan ju iofs bero på att de halvblod som vi haft i stallet legat mellan 16 och 24 :D .
Min nuvarande häst är "bara" 8 och han behandlas som en snorvalp av de "äldre männen".
Ett tips är ju att kolla runt lite på annonssidor och i ridsport och dylikt för att se var liknande hästar ligger i pris.
Jo jag vet, men om jag ska vara helt ärlig så känner jag mig helt slut på energi vad gällande detta ärendet och därför så tänkte jag be om hjälp från mina vänner på Bukefalos som stöttat och puffat mig på rätt köl förr när det krisat.

Senast ändrad:

Har missat denna historia tidigare :eek:

Hur värderar man en vän? Det går ju inte. Om jag jämför med Alazzi så är han ju ovärderlig egentligen med den utbildningsnivå han har idag. Men han är bara försäkrad för futtiga 30.000:- och då kostar han ändå runt 5.000:- om året i premier.

Hoppas att du kan samla lite kraft och orka driva detta ärende vidare.

Det går att få rätt! En av mina vänner lyckades efter en del processande vinna mot ett försäkringsbolag efter att ha vunnit i ARN.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka