Genomskinlig bakgrund

S

Spider84

Hur kodar man för en genomskinlig bakgrund i css?

Jag vet hur man får till olika färger, lägger in bilder och hur man får dem att repetera sig eller inte, men jag kommer inte på hur man får bakgrunden transparant.
jag har en bild som bakgrund på hela sidan, men tyvärr blir det vit bakgrund i menyn om jag inte har background angiven alls.

Sv: Genomskinlig bakgrund

Om du inte sätter ngn bakgrundsfärg på exempelvis en <div> blir den genomskinlig.
Har du lagt upp sidan så man kan titta? Förstår inte riktigt ditt problem =o)

Gäller detta alla webbläsare?

Hur ser koden ut? Om det är *riktig* semitransparens du vill ha är det knivigt att koda för alla olika webbläsare som finns, om det bara är helgenomskinlighet du vill ha är det enklare.

Som personen ovan säger, semi-transparens är ganska omöjligt att åstadkomma. Men om du lägger upp en bild eller sida med en förklaring på vad det är du vill göra, kan säkert jag eller någon annan komma på en lösning.

Aha okej.

Hm...så viktigt är det inte iof.
Just nu ser den ut så här:

http://www.akademiskridkonst.se/testar.se

Men den är långt ifrån klar för just nu ser den väldigt snurrig ut.
Jag funderar på at ta bort bakgrundsbilden och göra något annat kul istället.

Förstår nog fortfarande inte det där med transparent bakgrund, men som det ser ut nu så är texten ganska svår att läsa med den där hästen som bakgrunden. Är det så att du vill tona ner den? Används isf ett bildredigeringsprogram. =o)

Jo precis det är därför jag funderar på att ta bort den bilden helt som bakgrund. Snarare är det fälten runt menyerna som har vit bakgrund istället för genomskinlig. Förut låg bakgrundsbilden under menyn och då syntes det bättre att det var vitt där (släppte inte igenom bakgrundsbilden).

Men tar jag bort den så spelar det ju ingen roll heller.

Aha, då är jag med, tror jag. Du menar att om hästen ligger som bakgrund i t.ex body, bakom menyn så syns den inte genom menyn?
Det hjälper nog att pilla bort background: #fff; från #navigation =o)

Jo nu är du med på vad jag menade.

Jag testade att ta bort background helt...hm...får testa lite mer med det där uppenbarligen. Nu är i alla fall hästen i bakgrunden helt borttagen och jag körde på en annan design jag gillade.
Du kan kolla in igen på länken så ser du det. ;)
Ska bara spåna lite mer över det innan jag tycker att jag är klar.

Liknande trådar

IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: tott
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Raderad medlem 149524
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård