Genomgående hasgalla

Linda.B

Trådstartare
Vad vet ni om det, hur/varför uppstår det?
På vår "lilla" 2-årshingst (travare) har det ploppat fram en hasgalla sedan några dagar tillbaka, som buktar ut på in och utsida.
Hästen är ohalt, ej varm och ingen reaktion när vi känner & trycker.
Han har varit fullt frisk hela tiden, är korrekt skött, tränad och utfodrad.

Hur kan detta hända el är det ärftligt?

Hästen ska kollas på klinik imorgon. Ni som har erfarenhet - skriv gärna och berätta.

Mvh Linda

Sv: Genomgående hasgalla

Har ett halvblod som har stora hasgallor på båda bakbenen, hon är röntgad och böjd utan någon reaktion, veterinären sa att en del hästar har utan orsak extra ledvätska, kan faktiskt vara en fördel då det är extra smörjmedel i lederna...
Men tvärkomer det upp på bara ett ben kan man ju misstänka något typ en lös benbit, spatt eller bara en överansträgning. Men det borde ju komma fram om det är något sånt när ni åker och kollar upp hästen.

Liknande trådar

Hästvård Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter... Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr...
2
Svar
31
· Visningar
17 018
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Lindon
·
Hästvård För snart tre veckor sedan upptäckte jag en svullnad över böjsenorna på en av mina hästars bakben. :crazy: Hon har troligtvis själv...
Svar
12
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar