Sv: Genomgående galla?
Hej alla!
Gallan sitter vid kotleden på ena bakbenet. Den är oftast större på morgonen efter den stått inne. Gallan upptäcktes av ägaren när hästen kommit till mig. Den stod inne mer på förra stället och gick i mindre hage än här. Nu går hästen på ca 7 ha med andra unghästar och är ute minst 12 timmar per dag. Mitt hö är väldigt kraftigt och innehåller bra med protein gentemot det hö han fick innan (också mitt hö, men det som var skördat senast) Jag tyckte han blev bättre både i benet och i magen när lucernet togs bort. Nu är gallan där lite hipp som happ. Vanligast på morgonen. Naturligtvis vet ägaren om gallan, och vi har diskuterat det jättemycket, just vad det kan vara. Har ju hört det där om lösa benbitar, men eftersom gallan uppkommit först nu vid snart tre års ålder så hoppas man ju att det inte är så. Hästen har inte ont och har aldrig varit halt. Hästen står hos mig på helpension, alltså jag sköter den helt.
Och ägaren är en god vän.
Jag ville mest höra om det fanns andra anledningar än just lösa benbitar vid just genomgående gallor, för att känna mig lite lugnad. Är själv inte särskilt van vid gallor,har i princip aldrig haft det på mina hästar.
Gallan har nu kommit och gått i en månad eller lite mer.