Genomgående galla?

Skogstroll

Trådstartare
Har en häst i stallet med en genomgående galla ganska långt ner på ena bakbenet. Man känner den alltså på båda sidor om benet. Den kommer och går.Hästen är inte halt och det är en unghäst som blir tre till sommaren. Gallan har dykt upp nu i vinter.Vad kan det bero på? Han flyttade visserligen från ett annat stall i samband med detta, men äter samma foder.

Sv: Genomgående galla?

Vet inte men jag gillar inte när andra ställer frågor om ANDRAS HÄSTAR när det inte gäller ens egen häst ?!?

Eller så frågar man vad en genomgående galla som kommer och går kan innebära utan att nämna något annat :idea:

Men inte om stallkompisen ....

Mia

Jaha? DU gillar inte det? Hästen står i MITT stall,kanske inte skrev det? Som JAG driver,jagtarutoch in den varjedag,mockar åt den,byter täcken,borstar,kratsar hovar.Och jag undrar vad det kan vara?

Vet du om de fanns där innan den kom till dig?
Har tiderna hästen går ute respektive står i box ändrats?
Finns den där på morgonen men borta när den tas in?
Har du frågat hästägaren? (förstår med inläggen att det inte är din, som jag anser man inte kunde förstå i första inlägget då det kunde varit en av flera hästar som var dina i ditt stall)

Har haft så på några unghästar (framför allt vid installning efter sommarbete i några månader där de gått ute dygnet runt) som jag haft under mina år som hästmänniska och haft så på en galoppör som kom direkt från tävlingsbanan och en travare som kom direkt från tävlingsbanan. Dessa var helt ofarliga och berodde på att hästen inte var van att stå stilla i box så länge i sträck. Unghästarna behövde bara några veckor på sig sen slutade de komma menas gallopören och travaren tog flera månader innan de vant sig.

Verkar hästen inte ha ont behöver du säkert inte oroa dig. Berätta för hästägaren om du inte redan gjort det så den kan bestämma om hästen skall kollas av veterinär eller inte.

Jaha? DU gillar inte det? Hästen står i MITT stall,kanske inte skrev det? Som JAG driver,jagtarutoch in den varjedag,mockar åt den,byter täcken,borstar,kratsar hovar.Och jag undrar vad det kan vara?

Ja och då är det väll ännu sämre att stå och diskutera de inhyrdas hästar på ett Forum Som står i DITT Stall som DU driver ......

Ja men var sitter den då? "Långt ned på bakbenet" är ganska oprecist om du vill ha en åsikt om vad det kan bero på.

Min häst hade (har fortfarande litegrann) en genomgående galla på ett framben. Fick höra att just genomgående gallor ska man vara försiktig med, särskilt när den satt vid kotleden som på min. Visade sig att han hade kotledsinflamation. Han var aldrig halt och har för mig att han även var ren vid böjprov men vi tog blodprov och röntgade. Han behandlades, blev helt återställd och har tävlat på samma nivå sedan dess. Jag har olika teorier på vad som kan ha orsakat det. Han trampade snett när vi var ute och galopperade vid ett tillfälle, paddockunderlaget var inget vidare heller, ganska djupt. Finns olika teorier som sagt - kanske en blandning av dem alla, idag är jag försiktig och eftertänksam och allt fungerar mycket bra. Gallan finns kvar men hålls efter med linement, BoT mm. Lång fram och avskrittning osv.

*kl*

Vad innebär en genomgående galla?

delvis kl

Det finns en del gallor som namnges genomgående, t ex genomgående hasledsgalla. Däremot kallas inte alla gallor som känns på båda sidor om hästens ben för genomgående, och det finns inte heller något som säger att just dessa skulle vara värre än andra. Kotledsgallor känns alltid på benets in- och utsida, just för att leden/ledfickornas anatomi ser sådan ut. Genom att pressa på en utbuktning fås en våg i ledvätskan och så buktar den/de andra ledfickan/orna ut.

Utan att veta var gallan på ts häst sitter går det inte att uttala sig alls. Långt ner på bakbenet...? En unghäst med en stor galla gör ju att man per automatik tänker lösa benbitar, men det behöver det ju för all del inte vara.

Hej alla!

Gallan sitter vid kotleden på ena bakbenet. Den är oftast större på morgonen efter den stått inne. Gallan upptäcktes av ägaren när hästen kommit till mig. Den stod inne mer på förra stället och gick i mindre hage än här. Nu går hästen på ca 7 ha med andra unghästar och är ute minst 12 timmar per dag. Mitt hö är väldigt kraftigt och innehåller bra med protein gentemot det hö han fick innan (också mitt hö, men det som var skördat senast) Jag tyckte han blev bättre både i benet och i magen när lucernet togs bort. Nu är gallan där lite hipp som happ. Vanligast på morgonen. Naturligtvis vet ägaren om gallan, och vi har diskuterat det jättemycket, just vad det kan vara. Har ju hört det där om lösa benbitar, men eftersom gallan uppkommit först nu vid snart tre års ålder så hoppas man ju att det inte är så. Hästen har inte ont och har aldrig varit halt. Hästen står hos mig på helpension, alltså jag sköter den helt.
Och ägaren är en god vän.
Jag ville mest höra om det fanns andra anledningar än just lösa benbitar vid just genomgående gallor, för att känna mig lite lugnad. Är själv inte särskilt van vid gallor,har i princip aldrig haft det på mina hästar.
Gallan har nu kommit och gått i en månad eller lite mer.

Senast ändrad:

När min häst blir lite gallig tar jag ut en equiterapeut och kör några laserbehandlingar. Han blir riktigt "torr" och fin efter det. Fungerar självklart olika för olika hästar men det kan ju vara något att testa tänkte jag...

Nu när min häst (pålagringar både framkotor, kissing spines) gått så mycket i djup snö är det dags för ett par vändor till, nu är det drygt två månader sen sist.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar