Duvan

Trådstartare
Sitter och begrundar det faktum att så många ger sig in i avlen utan att ha grundläggande genetiska kunskaper. Då börjar jag spåna på att tota ihop en enkel grundläggande genetikkurs för självstudier. En sådan som vem som helst med minsta intresse för varför det blir som det blir (och inte som det var tänkt...) kan ta till sig. Något som inte tar veckor att förkovra sig i, utan man fattar grunddragen direkt. Något som kan fungera lite som lathund när man tappad tråden om locus, automal, multipla, recceciva-, dominanta anlag etc.

Finns det något sådant på nätet redan? Det är ju onödigt att uppfinna hjulet flera gånger...;) Jag vet var det finns en bra sida om färgenetiken på cocker, och den skulle man kunna använda som grund, men det skulle nog behövas något mer generellt för att locka många att lära sig mer om hur det kommer sig att två friska hundar får flera sjuka avkommor.

Jag tar gärna emot tips på genetiksidor. Behöver jag inte tota ihop någon själv så ska jag banne mig börja länka till en bra befintlig i alla trådar om "min perfekta hund ska paras, men jag har ingen aaaning om något mer än att min hund är perfekt" omedel bums :devil: Ska jag tota ihop en själv tar det ett tag innan jag börjar länka... För övrigt bör det vara en sida som man kan rekomendera till alla som tänker köpa valp också. Kunskap är makt!

Sv: Genetik

Låter som en toppenidé och en hemsida som alltfler skulle ha nytta av. Åtminstone om man läser lite här på forumet... :angel:

Kan instämma. SKK bok om avel har lite material. Det mesta (och bästa) jag hittat av det jag sökt har jag hittat på amerikanska sidor. Problemet kan vara att de blir lite svårförståeliga ibland.

Där håller jag med, det skulle vara bra om det fanns mer "genetiksnack" på svenska ..

Duvan:
Kör i vind, låter som en bra idé

Så ni två som är uppfödare, är det rekomenderat att gå kursen som SKK håller i ?

Så ni två som är uppfödare, är det rekomenderat att gå kursen som SKK håller i ?

Det är alltid bra att gå kurser. Kvalitén på SKKs uppfödarutbildningar tror jag kan variera eftersom de hålls i studiecirkelform, men om inte annat får man olika infallsvinklar till texten. Ofta är det dock duktiga uppfödare som engagerar sig i utbildningarna och då får man massor med extra som inte går att läsa sig till.

Ett till plus är att man lär känna andra uppfödare eller blivande uppfödare, och det är aldrig fel att ha ett stort kontaktnät.

Så; JA, jag rekomenderar SKKs uppfödarutbildningar!

*kl*
Det är ett jättebra intiativ, men kruxet är ju att man måste söka informationen, läsa den och även fatta den för att det ska vara nytta med den. En hel del av de som skulle behöva göra just detta är inte där ännu. Många lever ju i villfarelsen att "Jag har träffat föräldrarna, och de är (läs: verkade) friska." (Läs, inga benpipor stack ut.)

*kl*
Det är ett jättebra intiativ, men kruxet är ju att man måste söka informationen, läsa den och även fatta den för att det ska vara nytta med den. En hel del av de som skulle behöva göra just detta är inte där ännu. Många lever ju i villfarelsen att "Jag har träffat föräldrarna, och de är (läs: verkade) friska." (Läs, inga benpipor stack ut.)

Helt klart är det så. Men om man inte gör något för att fånga upp de som inte snöar in på genetik av egen kraft (läs, sådana som jag ;) ), eller de som vill, men inte greppar en för svår text, ja då kan man resonera sig blå utan att komma någon vart alls.

Visst kommer det alltid att finnas de som inte är intresserade av att lära sig, men kan man utbilda de som är påverkbara kanske det blir en och annan kull mindre av tokiga kombinationer. Och några fler valpköpare kanske förstår vad de ska leta efter när de bestämmer sig för att skaffa hund. Vinst i bägge delar, även om det inte på något vis blir en total seger.

Hur man på bästa sätt ska sprida en sådan text är ju nästa fråga. Kanske genom alla rasklubbar, för där halkar ju både många valpköpare och uppfödare in. Sedan länka på forum då.

Skitsnack, rykten och myter har ju en stor förmåga att fortplanta sig. Lägger man manken till borde ju även lättsmält fakta kunna få en rätt god utbredning.

Senast ändrad:

Jätte bra tanke Duvan!!

Uppfödare som inte vet, eller vill veta kommer det ju alltid att finnas.

Finns ju en del att läsa, som är mer eller mindre begripligt. Så som köpare så förstår jag att man inte vill/orkar plöja sig igenom detta, för att köpa en sällskaps jycke.

Men om man som du säger, samtidigt lockar köpare att läsa ditt projekt, så kommer det ju vara fler som avstår från att köpa av den oseriösa uppfödaren.

Tycker det låter som en jätte bra ide', och att fråga rasklubbar om dom vill lägga ut texten på sin hemsida vore ju oxå kanon!

HEJA!!:)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX