Duvan
Trådstartare
Sitter och begrundar det faktum att så många ger sig in i avlen utan att ha grundläggande genetiska kunskaper. Då börjar jag spåna på att tota ihop en enkel grundläggande genetikkurs för självstudier. En sådan som vem som helst med minsta intresse för varför det blir som det blir (och inte som det var tänkt...) kan ta till sig. Något som inte tar veckor att förkovra sig i, utan man fattar grunddragen direkt. Något som kan fungera lite som lathund när man tappad tråden om locus, automal, multipla, recceciva-, dominanta anlag etc.
Finns det något sådant på nätet redan? Det är ju onödigt att uppfinna hjulet flera gånger...
Jag vet var det finns en bra sida om färgenetiken på cocker, och den skulle man kunna använda som grund, men det skulle nog behövas något mer generellt för att locka många att lära sig mer om hur det kommer sig att två friska hundar får flera sjuka avkommor.
Jag tar gärna emot tips på genetiksidor. Behöver jag inte tota ihop någon själv så ska jag banne mig börja länka till en bra befintlig i alla trådar om "min perfekta hund ska paras, men jag har ingen aaaning om något mer än att min hund är perfekt" omedel bums
Ska jag tota ihop en själv tar det ett tag innan jag börjar länka... För övrigt bör det vara en sida som man kan rekomendera till alla som tänker köpa valp också. Kunskap är makt!
Finns det något sådant på nätet redan? Det är ju onödigt att uppfinna hjulet flera gånger...
Jag tar gärna emot tips på genetiksidor. Behöver jag inte tota ihop någon själv så ska jag banne mig börja länka till en bra befintlig i alla trådar om "min perfekta hund ska paras, men jag har ingen aaaning om något mer än att min hund är perfekt" omedel bums