Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det gör en samtidigt nyfiken på tölten, är det ytterligare en annan gen? (iom att denna genen skilde passarna från de med bara tölt, eller var det om det fanns dubbelanlag eller inte där också?).
Undrans om det inte var en diskussion här på buke för ngra år sedan om huruvida travhästar hade "riktig" pass såsom isländshästar eller bara gick illa , detsamma med amerikanska gångartshästar. (Det borde också kunna göra det lite enklare för de som letar passande travare )
Då är kanske det avgjort i alla fall (om det ens varit en diskussion), det är i alla fall samma gen.
Men det gör en samtidigt nyfiken på tölten, är det ytterligare en annan gen? (iom att denna genen skilde passarna från de med bara tölt, eller var det om det fanns dubbelanlag eller inte där också?).
Detta behandlas i texten:
Det muterade anlaget A ger pass och detta är recessivt, det betyder att hästen måste ha anlaget i dubbel uppsättning (AA) för att kunna gå i pass. Om istället en häst har minst ett icke-muterat anlag (CA eller CC) kan den inte gå i flygande pass utan blir en fyrgångare.
Åh, vad intressant! Jag som ridit dressyr en del på både travare och Islandshästar tyckte det var intressant att man nu funnit gemensam genetiska avvikelser. För mycket av det de skrev om längre steglängd i medelhastigheter och galoppförsvårning upplever jag i både travhäst och ridhäst.
Och att mössen utan den genen hade koordinationsproblem först tyckte jag var intressant iom att travare och islänningar gärna har taktproblem innan de är skolade = koordinationsprob. Då finns det alltså en gen som gör det. Spännande!
Det betyder alltså att femgångare+femgångare=femgångare?