Genar i hörnen

J

Jullan

Jag rider en häst ibland som alltid har för vana att gena i hörnen på fyrkantsspåret, jag jobbar jättemycket med innerskänkeln hela tiden, han lyssnar på skänkeln i t.ex. när man gör skänkelvikningar men i när man rider på fyrkantsspåret! Jag försöker leda honom mer i hörnen med yttertygeln men det går ju inte att samtidigt ställa honom inåt då... Hur ska jag göra?:confused:
 
Sv: Genar i hörnen

Jag rider en häst ibland som alltid har för vana att gena i hörnen på fyrkantsspåret, jag jobbar jättemycket med innerskänkeln hela tiden, han lyssnar på skänkeln i t.ex. när man gör skänkelvikningar men i när man rider på fyrkantsspåret! Jag försöker leda honom mer i hörnen med yttertygeln men det går ju inte att samtidigt ställa honom inåt då... Hur ska jag göra?:confused:

stadig yttertygel, ledande inner och kanske flytta innerskänkeln en aaaaaaaaaaaaning bakåt?
egentligen är jag nog fel o fråga men det var nåt jag snappade upp som "fotfolk" på en träning för drygt en vecka sen...
ah just :idea: ställ koner i hörnet o rid runt dem:D
 
Sv: Genar i hörnen

Man slarvar o vänder inte i hörnen. Därför lär sig hästen att gena er o mer.

Sakta av till skritt o gör en 1/2 bakdelsvändning o sätt igång igen.

Det gör ingenting att hästen inte är ställd i början, tänk bara att du ska vända bogen o att du vänder för yttersk.vikten o har innersk. intill långt fram.
Jag är noga redan i början i skritt på lång tygel att hästen inte genar- då vet den:idea:
 
Sv: Genar i hörnen

axel´s svar var bra. oftast är det man själv som ryttare som är för slarvig och inkonsekvent, för när man väl gjort 2-3 bra hörnpasseringar brukar hästarna minsann inte fuska! :p

jag brukar göra en TYDLIG halvhalt i innertygeln (innertygeln bromsar inre frambenet, det är ju det som oftast vill snedda iväg åt sidan) och börja i skritt bara så man har lättare att hålla koll på hästen. glider den iväg är det bara att stanna den eller sakta ner den och vara tydlig med hjälperna. sätt gärna ut koner för att du ska ha en "gräns" att följa. när du känner att den lyssnar i skritt kan du göra samma sak i trav, flera halvhalter en bit innan hörnet för att kolla att hästen lyssnar, om den fortfarande vill snedda förbi hörnpasseringen tar du en tydlig halvhalt på innertygeln och STYR hästen, i värsta fall saktar du av till skritt. men är du fokuserad och konsekvent lär sig hästen snabbt att göra hörnpasseringar! :)
 
Sv: Genar i hörnen

kom att tänka åp en sak - med ridskolehästar eller hästar som är vana att gå i ridhus är ju hästarna ofta "väggbundna" och fuskar i hörnen om man inte styr noga... vad gör man om det är motsatsen, dvs en häst som inte fattar poängen med att följa spåret? :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 279
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 148
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp