Genar i högervarv, böjer åt vänster

fiioli

Trådstartare
Skulle vara tacksam för tips om hur jag ska träna bort vårt problem med min fd. travare. Problemet är att han i högervarv genar inåt kraftigt. Vill man ha han att gå längs med spåret på ridplan så måste man hålla han böjd åt vänster. Eller det gör han ändå automatiskt. Prövar man böja han till höger så blir det meddetsamma en minimal volt till höger. Högerskänkel är han också så gott som döv för. Men då man använder vänsterskänkel gör han fina framdelsvändningar och skänkelvikningar.
Tacksam för tips på träning! :)

En tränare är det absolut bästa, då det är svårt att beskriva och ta in skriven info rätt.

Min unghäst gjorde så. Hon förstod inte sidförande skänkel än men föll in i höger varv. Lösningen var att hålla i inner tygel, leda och ge plats åt ytterbogen med yttertygeln. Vi hade bommar som hjälp parallellt med sargen, ca 1-2 m innanför för att underlätta. 30 min med rätt jobb och stöttning från tränaren såhade problemetnästan försvunnit.

har precis samma problem men i vänster varv. här jobbar vi med att få hästen att länga sig i sin högersida som alltså är kort och som visar sig speciellt på voltspår, "ramlar" gärna in i volten och hänger sig i innerhanden och kan inte balansera upp sig själv utan ´vill att jag bär runt henne.., har svårt att ta längre steg med höger bak och länga sig i höger sida av bål o hals. vi jobbar mycket med volter o serpentiner och på att flytta bakdelen runt sig på liten volt, typ 4-6 meters så att vi får ett rejält arbete med bakkärran. Vi flexar halsen ofta stillastående,genom ledande tygeltag för att få henne avslappnad och att mjukna. Ge honom också rejäl vikthjälp till vänster genom att sätta din tyngd på yttre sittben o ytterskänkel i voltarbete. Min har dessutom låsningar i nacken så jag ger massage i hela manfästet o manken så ofta jag hinner och man kan höra hur det knäpper i muskulaturen när låsningarna släpper. Jag har skaffat mig ett större projekt än vad jag avsåg....

Oj, tackar! :D Definitivt tips som måste prövas! Har tidigare fått tips om att träna bort det via tömkörning, men då jag inte tömkört mer än ett par gånger för över 10 år sedan, så resonerade jag som så, att då jag inte är någon höjdare på tömkörning, så får jag knappast något nyttigt tränat via det heller.. :P

Skulle vara tacksam för tips om hur jag ska träna bort vårt problem med min fd. travare. Problemet är att han i högervarv genar inåt kraftigt. Vill man ha han att gå längs med spåret på ridplan så måste man hålla han böjd åt vänster. Eller det gör han ändå automatiskt. Prövar man böja han till höger så blir det meddetsamma en minimal volt till höger. Högerskänkel är han också så gott som döv för. Men då man använder vänsterskänkel gör han fina framdelsvändningar och skänkelvikningar.

Det låter som min :D Han är kort i sin vänstersida och måste stretchas och få massage regelbundet när han är igång. Vi kämpar jämt med högervarvet... Tränare hjälper jättemycket, men jag skulle nog fått ut en massör/kiropraktor som kan känna igenom bara för säkerhets skull :)

Att gör en fd travare liksidig är ett enormt jobb. De har oftast lättare för vänster varv av den enkla anledningen att de så gått som alltid springer i vänster varv på bana.
Så att han trillar inåt höger behöver inte alls ha att göra med att han är "döv" för skänkeln. Jag gissar mer på att han är såpass mycke svagare i det varvet att han inte har "mycke val".
En tränare är min rekommendation, som kan titta på dig och hästen och utefter era förmågor hjälpa er. Gärna en som även kan iaf lära dig grunderna i tömkörning. Just Tömkörningen har hjälp mig och min häst massor i jobbet med att stärka upp och göra honom mer liksidig.
Träningen bör ske i största del i det svåra varvet för att träna upp den sidan men utan att förlora den redan starka. Jag vill gärna börja och avsluta ett pass i det enkla varvet för att hästen ska påbörja och avsluta varje pass positivt.

Titta på ett travlopp med voltstart, så förstår ni varför travare kan ha lite svårt med volter i högervarv.... De är vana att gå felställda, och att försöka gena i volten.
Kan ta ett tag att jobba bort gamla vanor. En sak som kan hjälpa är att använda tunnor som "rundningsmärken" på volten, lättare att hålla Pållen på ett runt voltspår då.

Har erfarenhet av travhästar från tidigare nog då man jobbade med att träna dom. Även av ridtravare. Brukar också använda hinderstolpar som jag rider runt. Det gör han riktigt fint. Problemet kommer då han på rakt spår ska böjas inåt, när det inte finns något som "hindrar" han att istället gå inåt. Men vi fortsätter träna och stretcha och stärka den sidan. :)

Liknande trådar

Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
A
Ridning Jag rider en ung (5 år) häst av travarras (ej körd i trav) 1 - 2 ggr i veckan, mest "på kul" och för att ägaren inte har tid att rida...
Svar
6
· Visningar
2 704
Senast: Annnor
·
Träning Min medryttarhäst är väldigt stel över huvud taget, men jag har märkt att han har svårare för sig i ena sidan. Vilket ju är ganska...
Svar
11
· Visningar
1 789
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama