Genant fråga

I

IslaBonita

Sitter och skäms för mig själv men kan ändå inte hålla mig....

Jag har en ridtravare som jag funderar på att prova köra, hon är ju bevisligen inkörd men var inte tillräckligt snabb för travet. Det var ju flera år sedan hon blev körd nu men det vore verkligen roligt att se om det går att variera träningen med lite körning.

Jag har dock inte några speciella körvägar, utan isåfall får vi köra på grusvägen och en bit på asfalt. Hur gör ni när det kommer till "möta bil-biten?".

KAN man köra ut på kanten med kärra på, travar ni för att snabbare komma undan, vänder? Jag tänker att det blir väldigt komplicerat att möta en bil om jag kommer körande på väggrenen och möter en bil, det är åkrar på båda sidor alt. skog! Eller träningskör ni bara på specialbanor? Underlag? Kan man köra på en stubbåker tillexempel?

Denna fråga har jag vridit och vänt på och hoppas nu på att få flera kloka svar från er som kör regelbundet!

Sv: Genant fråga

Jag vet inte om jag förstår vad du undrar egentligen?

Jag kör på grusvägar o möter ofta bilar, jag håller till höger o det gör den mötande bilen oxå?
Vi möts som 2 bilar på vilken väg som helst?

Jag vet inte om jag förstår vad du undrar egentligen?

Jag kör på grusvägar o möter ofta bilar, jag håller till höger o det gör den mötande bilen oxå?
Vi möts som 2 bilar på vilken väg som helst?

Ursäkta min otydlighet: Grusvägarna och asfaltsvägarna jag har tillgång till är såpass smala att det inte kommer gå att möta ett fordon. Möter man bil där är det stanna/backa/köra åt sidan på de få mötesplatser som finns. Det är inte mkt trafik, varje gång kanske man möter/blir omkörd av kanske 5 bilar, men när man sitter på har man ju större plats att gå ut åt sidan.

Kan man förvänta sig som hästekipage att biltrafikanterna banar väg?

våra vägar är heller inga "tvåfiliga" grusvägar direkt. Vi kör ut i diket med ena hjulet (båda när det går givetvis) och likaså bilen.
Räkna med att bilägaren är lika rädd om sin lack som du är om hästen ;)

Ser du att det kommer en bil och det är lite bredare där du är så stanna och vänta, blir det lite bredare längre fram så kör fram dit. Har bilägaren huvudet där det ska va så stannar säkert han/hon där och väntar.

Vill bara inflika att du år vara beredd på att din häst inte alls beter sig i vagn som när du rider.
Har själv stött på flera travare som snällt står still under ryttare, men blir värsta tävlingshästarna med vagn efter.

Detta är ganska mkt frågan om uppfostran, hästarna har helt enkelt inte lärt sig stå still med vagn. Men du ska nog se till att han medhjälpare med dig första gångerna som kan hålla hästen vid huvudet när ni behöver stå still eller skritta.

Självklart kan inet jag veta exakt hur din häst reagerar utan tänkte mest bara ge dig en vink om hur det kan vara så att du inte får en chock.

Tack för tipset! Märkte av detta igår, när min kovana pålle fick skåda hallänska kossor.

Åsynen av dessa påverkade pålle på ett sätt jag var totalt oförberedd på!

Jag får väl börja från första början för att se, nu var det nog längesedan hon var förspänd. Dock behöver jag ha lite knas på vanligt trafikvett först,
:o

Och min pålle (fjording) har stått på en gård med vita kossor. Han är en lugn och trygg kille, men när han fick se fläckiga kor var han minsann en aning misstänksam!
De tänker inte som vi helt enkelt ;)

Har du någon kör-vana?
Hur länge sen är det hästen är körd?

Det är ju liksom inte bara och slänga på grejerna och åka...

Sitter och skäms för mig själv men kan ändå inte hålla mig....

Jag har en ridtravare som jag funderar på att prova köra, hon är ju bevisligen inkörd men var inte tillräckligt snabb för travet. Det var ju flera år sedan hon blev körd nu men det vore verkligen roligt att se om det går att variera träningen med lite körning.

Jag har dock inte några speciella körvägar, utan isåfall får vi köra på grusvägen och en bit på asfalt. Hur gör ni när det kommer till "möta bil-biten?".

KAN man köra ut på kanten med kärra på, travar ni för att snabbare komma undan, vänder? Jag tänker att det blir väldigt komplicerat att möta en bil om jag kommer körande på väggrenen och möter en bil, det är åkrar på båda sidor alt. skog! Eller träningskör ni bara på specialbanor? Underlag? Kan man köra på en stubbåker tillexempel?

Denna fråga har jag vridit och vänt på och hoppas nu på att få flera kloka svar från er som kör regelbundet!

Börja gärna med att tömköra så är det lättare att leda ner hästen i diket vid behov samtdigt som du får ett hum om hur den beter sig med kusk bakom istälet för ryttare på ryggen...

Här har du en sån häst som inte kan stå stilla när man väl har börjat köra i väg med vagnen.
Hon står stilla när man spänner för och när man sätter sig, sedan är det totalt omöjligt att få henne att stå stilla, ex. när man ska korsa bilvägar etc. Inte så särsklit kul. Det blir en riktig maktkamp....och dessutom farligt.
Har fått tippset att låta den som sitter med när man kör ska hålla i ett longerlina som man fäst fram och så är det bara hoppa av och komma fram till huvvudet och på så sätt hålla den stilla.
Har själv inte provat det än då vi varit tvungna att göra uppehåll i körningen pga. diverse anledningar, men det ska deffenitivt prövas!

Jag skulle gå tillbaka till tömkörningen och få halten att sitta där. Det är ju livsfarligt att hästen inte kan stanna!

Vill också inflika att det kan gå superbra! Hade en ridtravare tidigare. Hon kördes sista gången när hon var typ tre år. Som 12-åring spände vi henne för vagn igen, det gick super! Hon var lika snäll som alltid och tyckte det var superkul! Kan tillägga att vi stod i ett stall med travmänniskor så de var ju självklart med första gångerna som vi testade.

Här har du en sån häst som inte kan stå stilla när man väl har börjat köra i väg med vagnen.
Hon står stilla när man spänner för och när man sätter sig, sedan är det totalt omöjligt att få henne att stå stilla, ex. när man ska korsa bilvägar etc. Inte så särsklit kul. Det blir en riktig maktkamp....och dessutom farligt.
Har fått tippset att låta den som sitter med när man kör ska hålla i ett longerlina som man fäst fram och så är det bara hoppa av och komma fram till huvvudet och på så sätt hålla den stilla.
Har själv inte provat det än då vi varit tvungna att göra uppehåll i körningen pga. diverse anledningar, men det ska deffenitivt prövas!

Man kör inte en häst som inte har lärt sig att stå still.. Hur kan man ens komma på idén? :eek:

Vad roligt att du vill börja köra din häst!

Nu vet jag inte hur mycket du kan om körning men om du inte är extremt kunnig själv bör du nog se till att få hjälp av någon att testa av lite vad din häst kan och inte kan. Och att få fatt i lämplig utrustning.

Travare kan ha väldigt olika bakgrund - en del har mest tränats på bana eller på slingor där ingen trafik (förutom traktorn på banan då) förekommer men det stora flertalet har tränats med körning i alla möjliga situationer. Många travare är oerhört välkörda och fixar de mest underliga situationer medan andra är "rätt speciella". En del är helt coola och andra halvgalna. Många har tränats med travsele och speedcart, eventuellt rockard och så förstås sulky. Andra har tränats med nämnda vagnar samt med loksele och fyrhjulsvagn (Pullert är en väldigt vanlig vagn som ofta återfinns hos travtränare).

Du kan alltså räkna med att "vad som helst kan hända" första gången du spänner för... så att ha med någon som är van vid hetlevrade travhästar, travtömmar med handstroppar och eventuellt slaggjord på hästen är inte dumt första gången man ska testa. Skulle jag testa din häst skulle jag dessutom vilja åka till en större ridbana, travbana eller körhall eller liknande utrymme för att ha ett avgränsat område där inga trafikolyckor eller liknande kunde inträffa.

Körning kan vara farligt om man inte har tillräckliga kunskaper eller om man inte har en häst som lämpar sig för det. Men det kan vara alldeles underbart roligt också!!!

Tänk i vart fall på att vara minst tre personer första gången du spänner för. En som går framme vid huvudet på hästen och så två i vagnen. Bara utifall att... och sitt för sjutton på tömmarna! En travare som lägger iväg kan ganska lätt rycka tömmarna ur handen på dig!

Lycka till önskar Jenny - med en nybörjarfot inom körningen och en nybörjarfot inom travet... och en nybörjarfot inom ridningen också förresten :D

Man kör inte en häst som inte har lärt sig att stå still.. Hur kan man ens komma på idén? :eek:

Jag vet MÅNGA travare som inte kan stå still, varken när man sitter i vagnen eller när man sitter uppepå.
Det handlar egentligen bara om grundläggande träning. Man hoppar liksom över den delen då man tydligen tycker att man kan halvspringa efter och hoppa upp i vagnen. (Eller stoppa foten i stigbygeln medan hästen snurrar runt och sedan hänger man på sidan av hästen några meter medan den travar iväg och man får över andra benet)

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hoppas detta ligger på rätt forum.. Har under många år haft en granne som skapat problem i området. Han har tjafsat med alla om allt...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 791
Senast: mis
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka