Gemensam vårdnad - flytt?

Boop

Trådstartare
Jag har en femårig son som jag och hans pappa har gemensam vårdnad om (han bor varannan vecka). Vi separerade för ca ett år sedan. Nu vill pappan flytta 60 mil bort, självklart vill han ha med sig sonen men kommer att flytta vilket fall som helst. För mig är det inget alternativ att mitt barn bor så långt ifrån mig, men kan jag få honom att stanna? Jag vill att mitt barn ska ha tillgång till båda sina föräldrar, har inte barnet rätt till båda föräldrarna?

Vi är goda vänner, båda har jobb på orten och ett socialt umgänge. Han vill bara inte bo här längre.
Vad kan jag göra?
Vilka rättigheter har barnet i en sådan här situation?
Jag har ingen möjlighet att flytta.
 
Sv: Gemensam vårdnad - flytt?

Kan inte riktigt svara på vad det finns för rättigheter.

Men jag kan svara på hur vi gjort. Bor ihop med min sambo som har barn sedan innan. Sonen (nu 13) bor hos oss på heltid men är hos sin mamma på loven så har det alltid varit så länge jag varit med. Hon bor förövrigt 25 mil här ifrån. Och vill hon ha sonen på lovet får hon hämta honom här och vi hämtar hem honom innan skolan börjar.

Hoppas at ni kan lösa det på ett bra sätt.
/Sofia
 
Sv: Gemensam vårdnad - flytt?

Hos vem är barnet folkbokfört?

Är det hos dig så kan han inte "tvinga" med sig barnet, är det hos honom så måste du godkänna att barnets folkbokföring ändras.

Om han väljer att flytta 60 mil så borde han förstå att det betyder att han väljer bort något annat. Antingen får han bo på tråkiga orten ochh träffa sitt barn mycket, eller bo på roliga orten och träffa barnet lite.
 
Sv: Gemensam vårdnad - flytt?

Jag förstår inte hur man kan göra så.
Välja bort sitt barn.

Men han har ingen rätt att ta med sig sonen 50 mil ifrån dig om du inte godkänner det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
965
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 404
Senast: lil-sis
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 350
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp