Gemensam start?

Krockodil

Trådstartare
Läste att det vanligaste i distans är gemensam start, vanligen i trav och galopp. Vad används annars för sätt att starta?
Hur många brukar det normalt vara i ett startfält? Sticker alla iväg så fort dom bara kan eller brukar folk vara lugna med speciellt hästarna under kontroll? :angel:
Har funderat på att starta i distans och prova på men blev lite nervös när jag läste om starten då jag kan tänka mig att min häst inte kommer att hålla sig lugn om alla sticker iväg i full fart. :crazy:

Sv: Gemensam start?

I en CR eller prova på brukar starten gå lungt. Det finns ju inget att stressa för. I tävlingsklasser är det oftast trav i starten.
Men du får lov att hålla dig undan när starten går och rida över startlinjen upp till 15 min efter starten gått. Så vill du inte vara med när klungan startar så är det ok.
// Linda

Läste att det vanligaste i distans är gemensam start, vanligen i trav och galopp. Vad används annars för sätt att starta?
Hur många brukar det normalt vara i ett startfält? Sticker alla iväg så fort dom bara kan eller brukar folk vara lugna med speciellt hästarna under kontroll? :angel:
Har funderat på att starta i distans och prova på men blev lite nervös när jag läste om starten då jag kan tänka mig att min häst inte kommer att hålla sig lugn om alla sticker iväg i full fart. :crazy:

Hej!:)
På de åtta starter jag gjort på två säsonger så har det varit gemensam start på alla.
Jag tror att det är vanligast, men på någon har det varit obligatorisk skritt för att terrängen inte har lämpat sig för fri fart från början.
Du kan avvakta vid sidan om när starten går och starta senare om du vill. Det finns en tidsbegränsning på detta som jag inte minns nu, men det finns säkert någon annan här som vet det?
Jag är ganska övertygad om att om du startar en prova på så är det ingen fara, det finns ingen orsak för någon att fara i väg i full fart i en sån klass.
Så självklart ska du prova och inte bli avskräckt av gemensam start!:banana:
/Camilla

Det finns gemensam start med valfri hastighet, vanligtvis som du då skrev i trav eller lugn galopp på de lite längre.
Sedan finns det gemsam start med obligatorisk skritt, om du t.ex rider genom en gård eller om det är ett dåligt underlag vid starten etc.
Sedan så finns det att du startar med 1 minuts mellanrum mellan varje ekipage.

Är det så att din häst är jättehet i stora klungor och du känner att du inte vill starta tillsammans så får du gå undan och låta fältet rida i förväg och du kommer efter. Det är ju ändå bara din ridtid som går.

Som när jag red en gemensam start förut med obligatorisk skritt så var min häst lite halvt tokig. Men jag kände att hon blev värre ifall hon blev kvar ensam efter uppvärmningen och att dom andra får sticka iväg. Istället lade jag mig sist i fältet och hästen bara gick och galoppade på stället. Arrangörerna tittade väl lite extra på oss men det var ingen fara eftersom att hästen inte drog iväg eller att hon gick fortare än dom andra som skrittade, (trots galopp på stället ;P )

Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig över starten, det finns så många olika sätt att lösa det där på ska du se. Du måste ju själv vara med om det för att kunna känna av det med, ist för att måla fan på väggen i förväg :rofl:

Va bra, nu blev jag lättad! :D Tack för era svar! :bow: Vi ska nog våga oss på en start i år. :)

fast om de hade varit tjuriga så hade du ju blivit utesluten! för skritt är ju skritt, och galopp är galopp ovavsett hastighet! det är många med heta hästar som hoppar av när det är skritt av den anledningen

fast om de hade varit tjuriga så hade du ju blivit utesluten! för skritt är ju skritt, och galopp är galopp ovavsett hastighet! det är många med heta hästar som hoppar av när det är skritt av den anledningen

Om vilka är tjuriga? Får man leda hästen över startlinjen? :confused: Jag skulle inte ha nått problem alls med min häst om det var start i skritt, det är om det är i galopp som jag skulle hästen bli hestig.

Senast ändrad:

om det är obligatorisk skritt i början och hästen galopperar då så kan dommarna om de är tjuriga utesluta den personen då, även om den galopperar lika fort som de andra skrittar, för det står ju inte max 10 km/h det står ju skritt. och då ska det ju vara skritt

man måste rida över startlinjen, men 1 meter efter den får man ju hoppa av om man trivs bättre med det!

Jag vet, det var det jag oroade mig för. Men samtidigt var det galopp på STÄLLET, hon tog sig inte framåt.
Jag pratade med en funktionär om det där efteråt som hade sett starten.
Och hon sa samma sak, att är dom tjuriga så kan kan man bli utesluten. Men samtidigt då så hade alla sett att jag la mig sist i fältet, jag försökte verkligen hålla hästen, och klarade det för den delen. Och eftersom att hon bara stog på stället och inte tog sig förbi någon, eller gick snabbare än någon annan så var det helt okej.

nä men ändå... du ska nog öva på det.. för en dag kommer en tjurig jävel och det är så himla onödigt, ellerhur?

sen är det ju skadan på marken de vill komma ifrån och en häst som galopperar på stället sprätter oftast rätt bra (det gör iaf min)

men det är bara att öva, kanske vara på marken i början för att sen hoppa upp!

lycka till!

haha ja, när jag skaffar häst igen så kommer jag vara noga med det. Men den hästen som jag hade just då var det faktiskt min första ritt med överhuvudtaget. Som nybörjare tänker man inte på det sättet som man gör idag.

Och ja, vissa hästar sprätter mycket, dock gjorde hon inte det. Utan det var bara stå på samma punkt men liksom galopp på ett och samma ställe hela tiden, som en gunghäst typ. ;P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 384
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar