Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst har gått ner lite i vikt och jag tycker att sadeln blivit lite vid. Tänkte testa den där genomskinliga gelpadden. Ska den sitta direkt på hästen eller mellan sadel och vojlock?? Letar under tiden efter ny sadel.
Varför är inte gel bra ?? Jag menar en sån där genomskinlig med ihåliga rutor.....Gel är ingen höjdare. Föredrar fårskinn om en sadel behöver fyllas ut
@tuaphua vi är överrens ang fårskinnspadd som absolut bästa lösning på alla sätt
Med tillägg till din reflektion ang gelpad, att även om gelpadden teknisk sett hade en kanal hade det blivit tvärfel utifrån materialet och att gelén inte kommer ge rum/avlastning utan snarare tvärtom ligga och pressa med "kantryck" då in mot kanalen...
Skulle nog säga att utifrån det finns det en anledning att gelpaddarna faktiskt inte har kanal ...
Nej, det får ju vara en rätt hård gelpadd för det. De där riktiga slemsäckarna som man hellre lagt på av tryckutjämnande skäl faller ju bort.
Och det är väl varför jag inte använder såna.
För mkt fel rakt igenom.
Ja alltså såna finns ju inte . ... Och som sagt tidigare - gelpaddar är ju poppis trots att de faktiskt inte ger tryckavlastning alls på det sättet som de marknadsförs utifrån, utan snarare ger mest tryck av alla paddar på marknaden ...
Gissar att de säljer mycket pga försäljningsargumenten att de "dämpar mot stötar" . Dvs typ folk som landar hårt i sadeln efter språng på hoppbanan osv ... men oavsett så stämmer det otroligt illa hur vettiga såna paddar faktiskt är i sammanhanget , för nån stöt här och där pga nån ryttare är ju inget att bry sig om jmf med att däremot belastas med onödigt tryck allmänt dagligen dags under sadeln med en padd som är mindre lämplig .
Förvånad att de ändå är så oerhört frekvent använda och poppis som sagt...
Håller med ovanstående skribenter.
Skulle dock vilja lägga till memory-foam pad också. De ska tydligen vara lika bra som fårskinn enligt vad jag hört iaf.
Inte enligt alla behandlare iaf.
Haha! Vi har haft diskussion om den på några middagar.
Jag var mer för förut än nu iaf. Tyckte nog den var rätt bra ändå även om fårskinn efter mer prov vann.
Har en sån som bara ligger. Speciellt efter anti-stormen från vissa som jobbar medicinskt. De var inte lika enade som om gelpaddar av förklarliga skäl.
Intressant, det hade jag ingen aning om!
Jag har som sagt hört att de ska vara likvärdiga med fårskinn.
Fårskinnspad med ilägg då ?? Tycker sadeln ligger lite i framvikt.@Glimris rätt många tester med tryckmätning har gjorts genom åren på olika typer av paddar, och gelpadd (trots fortsatt hög popularitet) ger ett ökat tryck snarare än att avlasta tryck.
Fårskinnspadd är att rekommendera - materialet formar sig och fyller ut/drar tillbaka sig utifrån hästens rörelser och form. En sån brukar fungera utmärkt i perioder en häst minskat i muskelmassa utan att man behöver byta ut sin i grunden väl passande sadel .
Om du ska använda en sån gelpadd ska den ligga mellan schabrak och sadel . Aldrig direkt mot hästen vilket skulle innebära enorm friktion /stumhet.
Fårskinnspad med ilägg då ?? Tycker sadeln ligger lite i framvikt.
Fårskinnspad med ilägg då ?? Tycker sadeln ligger lite i framvikt.
Behövs verkligen inläggen om den "inte blir för vid" av fårskinnet?
Om de är för vida kan de ju hamna i framvikt.
Har du ingen padd kanske en kompis/stallkompis har så du kan prova.
Intressant, det hade jag ingen aning om!
Jag har som sagt hört att de ska vara likvärdiga med fårskinn.