Gelaterat?

E

Elemmírë

Vad menas med att foder har gelaterat selen??

Är det gelatin då? Man vill ju inte animaliska produkter...
 
Sv: Gelaterat?

peter_lundin skrev:
Kelaterat! Kelaterat mikronäringsämne är bundet till en viss typ av organisk molekyl.
PL

Och en förklaring som vi vanliga döda förstår då?
:smirk:
 
Sv: Gelaterat?

Kelater är stora organiska molekyler med förmåga att binda tex metaller. Närmare förklaring får du be en kemist om.
PL
 
Sv: Gelaterat?

Inte helt 100, men jag tror att selen i fri form skulle "försvinna" ur fodret. Det rena ämnet är nog inte så stabilt. Därför binder man det till en stabil molekyl, så att den näringsmässiga hållbarheten på fodret blir längre.
Det kan också vara så att upptaget av selen blir bättre om det är bundet till annan molekyl.
 
Sv: Gelaterat?

Det går alldeles utmärkt att tillsätta oorganiskt selen tex natriumselenit. Organiskt bundet selen i form av selenjäst har ett bättre upptag spec i höga doser. Jag har ingen aning om kelaterat selen har det, i vissa sammanhang förhindrar kelatering upptag från tarmen.
PL
 
Sv: Gelaterat?

Båda typer av SPILLERS Seniorfoder har:

- Hjälp för leder - Glucosamin hydroklorid är tillsatt för att hjälpa rörligheten i leder. Endast 2 kg av Spillers Seniorfoder ger 4 g per dag av glucosamin hydroklorid, motsvarande den mängd som en del ledpreparat ger.

- Kvalitetsprotein - En utmärkt aminosyraprofil är inbakad för att främja muskelbyggnad och topplinje.

- Gelaterade mineraler - Selen, mangan, koppar och zink är gelaterade för att tas upp bättre i kroppen och för att främja friska hovar.

- Matsmältningshjälp - Yea-Sacc 1026 ingår för att främja fibersmältningen i bakre delen av magen ( och hjälper till att hålla mage och tarm friska).

- Antioxidanter - En hög nivå av vitamin E och gelaterat selen ingår för att hjälpa till att stödja immunförsvaret och bibehålla en frisk antioxidantnivå.

- B-vitaminer - Full förstärkning med B-vitaminer, eftersom produktionen i tarmen kan försvagas.

- Sojaolja - för hårremens kondition.


Så stod det på hemsidan, det var därför jag reagerade, men dem har alltså skrivit fel??
 
Sv: Gelaterat?

Tro på PL. Spillers kan inte stava. Det är inte gelatin i maten.

Kan inte låta bli att kommentera att om mat avsedd för människor åtföljdes av så många obelagda hälsopåståenden så skulle tillverkaren få dra in det eller bli åtalad! Men den lagen gäller nog inte djurfoder?

Troligen har man här tillsatt organiskt selen från en jästkultur som har matas med selen. Det selenet är lättillgängligt och därför är det viktigt att räkna på totalmängden om man också ger andra selenberikade tillskott så dosen inte blir för hög. HH
 
Sv: Gelaterat?

Kelaterade mikromineraler finns det faktiskt en EU-författning om, kollade inte tillräckligt noga för att se vad man kelaterade med men aminosyror förekommer ev. I vilken utsträckning det förbättrar upptaget har jag ingen aning om.
Jo det finns motsvarande lagstiftning när det gäller djurfoder men SJV lägger inte ner ngt på den frågan utan verkar ge tillstånd för fodertillskott på ren rutin. Ett ex gäller djävulsklo där SJVs godkännande som fodertillskott hindrar DSM o STC att sätta upp medlet på dopinglistan.
Vad jag vet finns det fortvarande inget godkänt naturmedel för djur, enklare o billigare att registrera det som fodertillskott så länge SJV inte bryr sig om hur det marknadsförs.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp