elarn
Trådstartare
Jag har ett varmblodssto som fick mugg för några veckor sen. Jag får ingen bukt på det, och nu senaste veckan har hon blivit mer och mer svullen i benet, värst är det på morgonen, sen när hon har varit ute och rört på sig så går svullnaden ner. Hon har ingen temp och är inte halt.
Det ser ju ut som lymfangit, och när min andra häst har haft det så har han fått antibiotika och pencillin och då har det blivit bättre.
Idag hade jag ute veterinär, en äldre man som jag aldrig träffat förut.
Jag frågade om pencillin och antibiotika, men han sa att det inte behövdes.
Fast jag tror att om det hade varit en annan veterinär så hade dom föreslagit att man skulle använda det.
Jag har både etacilin och finadyne kvar hemma, men det kanske är dumt att ge när han inte har sagt nåt om det?
Dom kanske bara får medicinering ifall dom har feber och/eller hältai samband med svullnaden?
Det ser ju ut som lymfangit, och när min andra häst har haft det så har han fått antibiotika och pencillin och då har det blivit bättre.
Idag hade jag ute veterinär, en äldre man som jag aldrig träffat förut.
Jag frågade om pencillin och antibiotika, men han sa att det inte behövdes.
Fast jag tror att om det hade varit en annan veterinär så hade dom föreslagit att man skulle använda det.
Jag har både etacilin och finadyne kvar hemma, men det kanske är dumt att ge när han inte har sagt nåt om det?
Dom kanske bara får medicinering ifall dom har feber och/eller hältai samband med svullnaden?