Ge mig tips på övningar!

A

anni0301

Har en hbl-valack som inte har världens bästa styrka och teknik över hindren. Har hoppat mkt studs men det börjar bli en aningen trist i längden. Har någon nått bra tips för att träna upp hopptekniken och styrkan?
För det första mer styrka i bakdelen för att ta sig upp och iväg men öven för att han ska vinkla i frambenen som just nu lätt blir lite "hängande" :smirk: Han är inte så rädd om sig så det spelar ingen roll att han river med sina hängande framben. Han älskar att hoppa och hoppar precis allt med jättebra bjudning, suger verkligen tag i hindren så det bådar ju gott. men vi ska ju ta oss över hindren som så småningom ska bli mer än 90 cm :angel:
(Vi rider redan mkt dressyr och galoppträning i skogen)

Sv: Ge mig tips på övningar!

Jag har en variant på studs som jag tycker är bra, dessutom så månste hästen kvicka sig på, annars så går det inte. När jag hoppar den här serien på mitt lilla halvblod (160) så bygger jag såhär:

Två studs efter varandra, 1,2-1,3 m emellan

Därefter 5,5 m till en oxer, parallel, och därefter 5,5 m till två likadana studs som i början.

Alltså: studs, studs, ett galoppsprång, oxer, ett galoppsprång, studs, studs

Man kan bygga studsen ganska små, och sen höja oxern allt eftersom. Eftersom oxerna är parallel så kan man hoppa den från båda håll, då lägger jag markbom på båda sidor. Tänk på att bygga trångt, så att hästen verkligen måste komma tillbaka efter varje språng, och tänk även på att vara ganska rak i ryggen genom serien, så att du inte faller framstupa och stör hästen.

Jag gillar den här serien, coh det går pållan också, men den är ganska jobbig, iaf blir min lilla dam väldigt trött efter några gånger i varje varv.

Lycka till, skriv gärna hur det har gått!

/S.

Det finns många skojiga övningar.

Bygga två räcken på 5 galoppsprångs avstånd och rida på 5 o 6 språng, även 7 och 8 om man har en lydig häst. Det gör dig skickligare och din häst mer uppmärksam.

har du utrymme kan du bygga en jätteskojig kombination. 3 studs, ett galoppsprång till rätuppstående, ett galoppsprång till oxer, två galoppsprång tioll oxer. Där hittar du din balans och kan jobba med en kroppsdel itaget.

Vi tränar våra hästar alldeles för mycket, men oss själva aldeles för lite. På en häst med dålig styrka och teknik är din skicklighet mkt viktigare än på en smidig häst som hoppar som en katt... Hoppa inte för mycket, det finns fler saker som ökar styrkan, galoppfattningar, inte själva galoppen, utan fattningen, allt samlande arbete, arbete i uppförsbackar. Sen måste du hoppa också, men vid 90 cm räcker det bra med grundstyrka. Sen, utan att kritisera, men jag tycker du ska tänka på det, alla hästar kommer inte att hoppa 1,20... end of story, vissa hästar kommer att hoppa 1,20 med vissa ryttare, men inte med andra, kanske för att man inte passar med varandra. Vissa ryttare kommer aldrig hoppa 1,20, vilken häst dom än rider. Kämpa på , men ha i bakhuvudet att alla hästar och ryttare inte kommer dit dom vill, hur mycket man än gillar att hoppa.

hjärter_dam skrev:
Jag har en variant på studs som jag tycker är bra, dessutom så månste hästen kvicka sig på, annars så går det inte. När jag hoppar den här serien på mitt lilla halvblod (160) så bygger jag såhär:

Två studs efter varandra, 1,2-1,3 m emellan

Därefter 5,5 m till en oxer, parallel, och därefter 5,5 m till två likadana studs som i början.

Alltså: studs, studs, ett galoppsprång, oxer, ett galoppsprång, studs, studs

Man kan bygga studsen ganska små, och sen höja oxern allt eftersom. Eftersom oxerna är parallel så kan man hoppa den från båda håll, då lägger jag markbom på båda sidor. Tänk på att bygga trångt, så att hästen verkligen måste komma tillbaka efter varje språng, och tänk även på att vara ganska rak i ryggen genom serien, så att du inte faller framstupa och stör hästen.

Jag gillar den här serien, coh det går pållan också, men den är ganska jobbig, iaf blir min lilla dam väldigt trött efter några gånger i varje varv.

Lycka till, skriv gärna hur det har gått!

/S.
Menar du att du har 1.2-1.3m avstând MELLAN hindrena i studsen?????

Jag vet en bra övning som ger muskler och balans till både häst och ryttare.
man lägger först upp ett kryss på ca 30-50cm sen ett galoppsprång efter den (ta din häst längd på språnget) och bygg ett hinder där, en stigsprång en stationata en oxer m.m. ej kryss mur eller trippelbarr.
kom mot krysset i trav vid krysset välj sits och driv kanske lite om hästen är trög av sig hästen fattar oftast galopp (alltid om traven är alert och frammåt) och hoppa hindret den kallas 5 och en halva!
du tränar mycket på ett enkelt sätt.

Jag har lärt mej att man kan förbättra hästens frambensteknik genom att hoppa höga kryss... För att hästen ser höjden på hindren i kanterna och inte i mitten... Eller nått sånt... Kan någon som är bättre på att förklara göra det.....

Ia* skrev:
Jag har lärt mej att man kan förbättra hästens frambensteknik genom att hoppa höga kryss... För att hästen ser höjden på hindren i kanterna och inte i mitten... Eller nått sånt... Kan någon som är bättre på att förklara göra det.....

Det är bra för hästens benteknik då hästen måste lyfta frambenen gämt över hindret. så inte ett ben högre än det andra.

Tack för alla tips! Den med två studs, oxer, två studs måste jag genast testa - den verkar riktigt skoj! 5,5:an å linjer är bra, de tränar vi redan mkt.

Och Irish Draft; Lugn... jag håller med dej. allt för många hoppar för ofta och för högt =sliter på hästen. Jag tränar hoppning 1 gång i veckan. Max enstaka språng på runt metern. teknik å styrka tränas ju bäst på kanske runt 60-70 cm. Har tränat hoppning på både Nordsvenskar som aldrig sett ett hinder å hästar som går 140 banor - man får ta de förutsättningar man har och gör det bästa - men nya övningar å ny inspiration är aldrig fel!
Många verkar tro att det är höjden som räknas " ju högre jag hoppar ju tuffare/bättre är jag" Tyvärr. Jag blir supernöjd om jag kan starta 90-100 till våren. från ridskolehäst till tävlingshäst är vägen lång, men det går sakta men säkert. från början "hasade" han sig över hindren, nu hoppar han.

Vi har hoppat enstaka hinder (med lätthet) på 120 så höjden har han i sig, det behövs mer styrka och teknik för att han ska ta sig runt en bana. Han har kapacitet för 130 med rätt träning. Sen är det inte säkert att jag tar honom dit, men det visar sig senare.
Problemet vi har idag är att han är som sagt var lite "hängande". Först hoppade han med dem rakt framåt, nu vinklar han in dem men inte så mkt som jag vill. Därför behövs mer "rapphet".

Visst klarar han säkert en 90-bana idag, men jag vill att det ska gå som en dans. Och en häst kan ju aldrig få för bra teknik eller bli för stark ;)
Galoppfattningar har vi tränat sen han kom (4 mån sen stått på ridskola innan å gått m småbarnen) Han gör nu bäriga galoppfattningar från skritt å sen tillbaka till skritt oxå. Vi har kämpat men det går!

Ska testa hoppa några av era övningar i helgen!

1,2-1,3 m mellan studsar låter väldigt kort... Normalt avstånd är 3-3,5 m, så det får isåfall vara väldigt låga hinder...

En bok med väldigt varierande gymnastikhoppning är Berthalan de Némethys "Hopplära", där finns gott om tabeller med olika gymnastikhoppningsserier, och även mycket bra om markarbete av hästen. Berthalan de N. deltog själv i OS som hoppryttare om jag inte minns helt fel, och var tränare för amerikanska hopplandslaget när George Morris red i det. Låter kanske mossigt, men j-klar i mig vilken bra bok det är!

Skulle aldrig komma pâ tanken att hoppa studs där det nästan bara är en meter emellan även om hindren är aldrig sâ smâ. Det mâste väl ha blivit ett skrivfel

Vart har du hittat den boken? Min tränare var en av Morris elever, han är gammal nu men hâller fortfarande pâ. Vi träffade honom i Lummen förra âret. Den boken skulle jag väldigt gärna ha,finns den pâ svenska?

en bra övning för att få hästen att stärka sig och vara rund i sina språng är att hoppa räcke-bom-räcke m 4 st räcken. det blir alltså ett galoppsprång emellan räckena och eftersom bommen ligger där blir hästen tvungen att landa snabbt och komma upp snabbt igen=rundare språng.
man får akta sig bara för att rida såna övningar för många gånger i rad så hästen blir trött, det blir ju 4 språng varje gång...

love_angel skrev:
Jag vet en bra övning som ger muskler och balans till både häst och ryttare.
man lägger först upp ett kryss på ca 30-50cm sen ett galoppsprång efter den (ta din häst längd på språnget) och bygg ett hinder där, en stigsprång en stationata en oxer m.m. ej kryss mur eller trippelbarr.
kom mot krysset i trav vid krysset välj sits och driv kanske lite om hästen är trög av sig hästen fattar oftast galopp (alltid om traven är alert och frammåt) och hoppa hindret den kallas 5 och en halva!
du tränar mycket på ett enkelt sätt.

Anledning till att den kallas är att det ska vara 5,5m mellan krysset och oxern!

jag förstår inte riktigt, ska man ha en bom emellan hindrena som de galopperar över?

Liknande trådar

Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 317
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
Träning Hej alla smarta bukare :) Jag behöver hjälp med att komma på övningar som stärker galoppen. Det är så att jag rider en 4 åring som i...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 216
Senast: Balahé
·
W
Träning Hur övar man upp styrkan och hopptekniken hos en ponny på bästa sätt? Har en 6:årig c-ponny som kan hoppa, dock är hon inte överambitös...
Svar
8
· Visningar
1 099
Senast: Hoppsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.