ge mig lite input

_Molle_

Trådstartare
Har blivit erbjuden att köpa en ponny till billigare pris, för att jag är jag typ. Nackdelarna är att han är hingst, och bara 130 hög. Jag är själv 168 och väger 68-71 beroende på dagsform (tränar dock så går ner lite hela tiden, satsar på 65 innan årsskiftet, högst) Ponnyn är welsh av cobtyp och ska va viktbärande. Han är inkörd.

Fördelarna, han är snygg, en riktig drömponny. Ska isf träna och tävla körning, sen ev sälja vidare.

Men vet inte vad jag ska göra. Har redan två hästar, ett sto och en valack och vet inte om jag kan ha en hingst med dom. Har det funkat för er? Stoet är ca 160, med tanke på ev betäckning om det vill sig illa. Kan sätta upp fler hagar men har bara en lösdrift.

Argh, vet inte vad jag vill ha ut. Vill så gärna, kan kanske få ha honom på foder...
Hjälp?

Gud va nybörjig det lät nu... hehe...

Senast ändrad:
Sv: ge mig lite input

Köra kan man alltid, men låter som att du kommer få problem med hagarna och stall så jag skulle inte nappa på erbjudandet om jag var du. Oavsett om hingsten når upp till stoet eller inte så kommer det vara jobbigt för alla inblandande, både stoet som kommer bli hoppad och riden på, för hingsten som riskerar skador när stoet inte vill (+ frustration för att han inte får till det) och sen valacken som riskerar att bli utstött då hingsten troligen kommer börja vakta stoet och se valacken som en rival och jaga runt honom.

Det hela bäddar bara för problem, oroligheter och skador så jag skulle inte köpa hingsten om jag var du. (Så vida du inte kan ordna med egen hage och box någonstans).

Är lite inne på att kastrera, han är inte godkänd och har egentligen ingen anledning att behålla honom som hingst.

Rent användningsmässigt är min största nejfaktor nu. Kan ju köra med rida är roligt ju...

Egentligen vill jag nog bara ha bra anledningar till att säga nej, måste få hjärnan att fatta att bara för han är snygg så ska man inte köpa :P
Hjärtat vill men det vet inte alltid bäst..

Tycker att den "bästa" anledningen till att avstå köp är att risken för problem med de andra hästarna är rätt stor. Det är överlag sällan någon lysande idé att ha två valacker och ett sto i samma hage då de, trots att de är valacker, inte helt sällan vaktar stoet iaf och hamnar i bråk med varandra. Ibland funkar det problemfritt, men har sett många exempel på den typen av konstellationer som inte funkat bra alls.

Kan smälla upp en hage och ställa in honom i stallet, men har helst mina hästar på lösdrift. Valacken har alltid varit tuppen i hagen (haft fyra ston som max, och bara en pojk) så han hade säkerligen blivit putt.

Tack för lite realism :)

Funderade på ridning, en welsh av cobtyp, ca 130, hade ni ridit på den? Nu menar jag självklart ingen hård ridning, men en skogstur då och då, och lätt träning. 168cm/68-71kg som sagt.

Egentligen vill jag nog bara ha bra anledningar till att säga nej, måste få hjärnan att fatta att bara för han är snygg så ska man inte köpa :P
Hjärtat vill men det vet inte alltid bäst..

Man får ju tänka på hästens bästa, den vill ha sällskap som den inte kan få hos dig. Att sätta in en hingst med en valack och ett sto känns som en otroligt onödig risk att ta. Känns dessutom som att det är otroligt dumt att sätta in en icke godkänd hingst till ett sto, en hingst som inte ens är menad att gå till avel.

Finns faktiskt enligt mig inte en enda bra anledning att ta dit hingsten.

Nej jag hade inte ridit på en häst som är 130 cm hög om jag skulle väga runt 70 kg. Det är ju en b-ponny.

Nej tänkte väl det. Inte ridit såna små på år, men när jag pratat med vissa så verkar de rida små ponnyer fast de väger för mkt (enligt mig)
Nu ska han visst ridas av en större än mig så undrade lite om hur folk egentligen brukar göra. Tycker själv jag väger på tok för mycket, men man vet ju aldrig vad folk anser och gör..

1. han är för liten för dig at rida.
2. han är hingst.
3. den enda fördelen du tagit upp med honom är att han är snygg och man köper inte hästar för att dom är snygga, såvida man inte sysslar med avel och hästen är godkänd.

så nej, jag tycker inte du ska köpa hästen.

delvis KL

Tack för inputen, det var vad jag behövde för att inse att det Inte är en bra ide med hästen.

Alldeles för liten, snygg, men hingst. Nej, det får vara.

tacktack :)

Liknande trådar

F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 432
Senast: neferra
·
Avel Jag bestämde mig tillslut för att köpa balt-stoet jag velat om i en månad. Mamman har lämnat hopphästar (en som gått 160 hoppning...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 964
Senast: pastejja
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 937
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar